woensdag 13 september 2023

Reisverslag Center Parcs Port Zélande 2023 - dag 2

Zaterdag 9 september 2023

We zijn een weekendje op vakantie en altijd als we op vakantie zijn, is onze kleine feestneus vroeg wakker. Vandaag is geen uitzondering: om half zes klinkt al de vraag of hij uit bed mag… We weten hem nog een beetje af te leiden met zijn knuffels, maar om half zeven is het toch wel echt duidelijk: “Ik wil uit m’n bedje!”

Met enige improvisatie vanwege de beperkte ruimte weten we hem aan te kleden. Beneden eet hij vast zijn ontbijt, terwijl wij toekijken: we zijn de muesli vergeten, dus hebben wij nog niks. Wel kunnen we genieten van een prachtig uitzicht over de haven, terwijl de zon langzaam opkomt.

Goedemorgen!

Na het ontbijt douche ik snel, zodat ik naar de supermarkt kan. Die gaat om acht uur open en ik heb het idee om tot die tijd even door de Market Dome met onze avonturier te lopen. Helaas blijkt de deur van de Dome nog dicht (dit schijnt wel een fout te zijn), dus is het echt wachten tot acht uur. Dan is de supermarkt nog niet open, wat onze kleine speelkameraad de gelegenheid geeft nog even bij de trein (tractor?) te spelen.

Mama zegt tractor, zoonlief trein... Wie heeft er nu gelijk?

Als we eindelijk de supermarkt in kunnen, sla ik bijna steil achterover van de prijs van een klein pak muesli: meer dan vijf euro! Dat vind ik echt te veel, dus haal ik in plaats daarvan wat broodjes, want het moet wel leuk blijven.

In het huisje ontbijten we, waarna mijn man gaat hardlopen. Ik neem onze kleine hardloper mee om het park te verkennen. We lopen langs de haven, waar de zon al prachtig boven staat. Het begint ook al goed op te warmen.

Het lijkt net de Middellandse Zee, maar het is toch echt Port Zélande!

Nadat we een stuk gelopen hebben, komen we bij een onverhard pad. We volgen het, gaan naar rechts en komen dan bij het strandje van Port Zélande. Het is een klein strandje, maar ik vermoed wel dat het aangelegd is. Het water vind ik ook niet heel aantrekkelijk eruit zien, ik heb het idee dat er niet veel in gezwommen wordt.

Via allerlei paadjes met huisjes lopen we naar de receptie om een kapot stopcontact in de badkamer te melden. Via de geitenboerderij gaan we weer terug naar ons huisje om op papa te wachten.

Even kijken bij de geitjes!

Zodra papa terug is van het hardlopen, kleden we ons om voor het strand. Langs de haven lopen we naar het wandelpad en dan zijn we alweer bij de Brouwersdam. Het water staat dichterbij dan gisteren, maar het is nog steeds een flink eind door het zand ploegen met een buggy, een kleine en een tas met speeltjes.

Bij het water leggen we onze handdoeken neer, waarna we de watertemperatuur testen. Kort samengevat: koud! Onze kleine waterrat vindt het helemaal niks, maar mama zet toch maar door en papa gaat uiteindelijk tot zijn knieën de zee in.

We spelen een tijdje in de branding en dan nog op het strand met het zand. Iets over half twaalf pakken we alles in en beginnen we aan de terugtocht door het zand en over de duin.

Het is heerlijk op het strand!

Wanneer we terug zijn bij het huisje, bezweet en onder het zand, lunchen we snel, want het is alweer bedtijd voor iemand. We zetten hem nog wel even onder de douche om hem af te koelen en schoon te worden, want we hebben met z’n allen een redelijke zandbak mee terug genomen!

Dan is het wel echt bedtijd. Hij slaapt vrij snel, want ons de gelegenheid geeft om lekker buiten te zitten. De zon komt steeds meer in ons voortuintje tot het zelfs zo warm wordt dat ik de schaduw in ga. Tijd om te gaan zwemmen!

Als ons slaapkoppie weer wakker is, pakken we de zwemspullen in. We leveren eerst nog even de bolderkar in bij het Cycle Center en bij de speelgoedwinkel halen we ons Center Parcs Friends cadeau op. We verwachten een drinkbeker, waar we er al twee van hebben, maar het blijkt een Monopoly kaartspelletje te zijn. Een leuke verrassing!

Vervolgens gaan we snel naar het zwembad. Het is drukker dan gisterochtend, maar nog steeds goed te doen. We gaan ook voor het eerst van de wildwaterbaan met onze kleine zwemkampioen, wat hij helemaal geweldig vond. Daarom gaan we nog een keer… en nog een keer!

We zwemmen ook nog even buiten en kijken bij de waterspeeltuin, waar er voor het eerst een lachje af kan als papa onder de omvallende wateremmer gaat staan (normaal is ‘de emmer’ altijd heel spannend). Ook doen we nog een afsluitend rondje wildwaterbaan, maar het is nu druk en veel mensen, met name iets oudere kinderen, houden weinig rekening met een peutertje van tweeënhalf, dat officieel eraf mag, maar wel begeleid moet worden.

De waterspeeltuin met De Emmer (foto op een ander moment gemaakt)

Om kwart voor vijf gaan we naar de douches. Het is even zoeken naar een kleedhokje, want het is druk, maar dat lukt gelukkig en om vijf over vijf staan we weer buiten. Bij de supermarkt halen we nog iets voor het ontbijt van morgenochtend (nee, geen muesli!), daarna lopen we naar Evergreenz voor het avondeten.

Het restaurant kennen we van andere parken van Center Parcs, maar het is toch altijd weer even kijken wat ze hebben. Het is vooral veel vlees, maar er zijn wel een paar aardappelgerechten en natuurlijk het saladebuffet. En het dessert! We genieten, vooral omdat onze kleine lekkerbek zo zit te smullen.

Er is weer keus genoeg!

Na het eten wandelen we even langs het huisje om de natte zwemspullen weg te brengen, daarna gaan we nog even met z’n drieën naar het strandje. Dan is het alweer bedtijd voor ons zoontje. Opnieuw is het improviseren, maar dan ligt hij toch lekker met al zijn knuffels in het bedje.

Wij zitten nog een laatste avond buiten, want morgen gaan we helaas alweer naar huis. Gelukkig hebben we een late checkout, zodat we morgen nog even kunnen zwemmen!