maandag 14 november 2016

Reisverslag Belfast 2016: dag 4

Donderdag 20 oktober 2016

Voor vandaag hebben we niets op het programma staan, wat betekent dat we de hele dag kunnen gebruiken om lekker op verkenning te gaan in de stad, waar genoeg te zien is!

We beginnen de dag echter met uitslapen, aangezien gisteren een heel vermoeiende dag is geweest, met name de busrit terug van Dublin naar Belfast. Hierdoor zijn we ook later beneden voor het ontbijt dan de afgelopen dagen. Het is in de ontbijtzaal daardoor drukker, al is een tafeltje vinden gelukkig geen probleem.

Na het ontbijt gaan we langzaamaan op stap. Vandaag willen we graag het oosten van Belfast bezoeken, één van de delen van de stad waar de geschiedenis van vroeger nog voelbaar is. Het is niet het deel van de stad met de muur tussen de katholieke en protestantse wijk: deze bevindt zich in het westen van Belfast.

Vanaf de Albert Memorial Clock, de grote en scheve klokkentoren, nemen we de bus richting Castlereagh Road. Al snel is het verschil met het centrum van de stad te zien: meer oude huisjes, veel kleine winkels en op verschillende plaatsen zijn politieke muurschilderingen te zien.

De Albert Memorial Clock, die iets scheef staat

We stappen iets voorbij het postkantoor uit en lopen het laatste stukje naar onze eerste bestemming van vandaag: Aunt Sandra’s Candy Factory. Dit winkeltje – dat niet over het hoofd te zien is door de roze geverfde gevel – past perfect in dit oude gedeelte van Belfast. Het is een echt ouderwets snoepwinkeltje met een ruimte erbij waar het snoep nog zelf gemaakt wordt.

Aunt Sandra's Candy Factory

De eigenaar van de winkel, een man al op leeftijd, nodigt ons – zoals hij altijd doet – meteen uit om de werkruimte in te komen. Vandaag worden er gekarameliseerde appels gemaakt, die vooral rondom de Halloweentijd veel verkocht worden. Er zijn grote bestellingen bij de winkel binnengekomen, waardoor de hele ruimte vol met appels en dozen staat.

Na de werkruimte krijgen we nog het gedeelte van de winkel te zien dat bedoeld is voor kinderfeestjes. Ook laat de eigenaar foto’s zien van beroemde mensen die bij hem geweest zijn, waaronder Queen Elisabeth. Wij herkennen haar meteen, iets waar de eigenaar van onder de indruk is: de Nederlanders die vorige week in de winkel waren, hadden namelijk geen idee van wie ze was…

We bedanken de man vriendelijk voor zijn uitleg en kopen nog twee gekarameliseerde appels voor we de winkel verlaten. In een rustig tempo lopen we terug richting de bushalte om door te gaan naar onze volgende bestemming. Onderweg komen we echter een muurschildering tegen van de UVF: de Ulster Volunteer Force. Dit was een organisatie die met behulp van wapens Noord-Ierland bij het Verenigd Koninkrijk wilde laten blijven. In ongeveer 2013 kwam er een einde aan de UVF, al zijn nooit alle wapens ingeleverd.

De muurschildering van de UVF

Met de bus keren we terug naar ons hotel om de muurschildering ertegenover op de foto te zetten. Het is een zeer realistische muurschildering, iets dat we vaker gezien hebben in onze wijk.

De muurschildering bij het hotel

Van het hotel gaan we naar de St. Anne’s Cathedral voor foto’s. Deze prachtige oude kathedraal is een aantal jaar geleden ‘versierd’ met een hoge naald, die erg afsteekt bij de rest van het gebouw. Daarom is deze ook niet terug te zien op de foto!

St. Anne's Cathedral, zonder naald!

De volgende bestemming is Victoria Square, het moderne winkelcentrum in het hartje van het centrum. Het bestaat uit verschillende verdiepingen en doet erg licht aan door het glazen dak.

Victoria Square

Het leuke aan Victoria Square is dat er bovenin een uitkijkplatform is. Hier heb je een prachtig uitzicht over heel Belfast.

Het uitkijkplatform

Op glazen ramen rondom het platform staat in het wit een tekening van de gebouwen die je kunt zien als je een bepaalde kant op kijkt. Zo weet je precies waar bijvoorbeeld het parlementsgebouw staat of de Albert Memorial Clock.

De Albert Memorial Clock vanaf het uitkijkplatform (sterk ingezoomd)

Na foto’s gemaakt te hebben van het uitzicht bezoeken we nog één bezienswaardigheid: het Big Fish kunstwerk vlakbij de rivier de Lagan. Deze vis bestaat uit allemaal kleine tegeltjes, elk beschilderd met iets dat met Belfast te maken heeft. In de vis zit ook nog een tijdcapsule met informatie, afbeeldingen en gedichten over/van Belfast. Het is niet bekend wanneer deze geopend wordt.

De Big Fish

Omdat we al erg veel gelopen hebben vandaag, besluiten we om terug naar het hotel te gaan en daar te eten. Het smaakt opnieuw heerlijk en we zijn blij met onze keuze. We eten op ons gemak voor we terug gaan naar de kamer om alvast iets in te pakken, aangezien morgen helaas alweer onze laatste dag in Belfast is. Gelukkig hebben we nog ruim de tijd om het één en ander te doen, aangezien we pas ’s middags terug vliegen.