maandag 7 november 2016

Reisverslag Belfast 2016: dag 1

Maandag 17 oktober 2016

Vandaag beginnen mijn vriend en ik aan een vijfdaagse stedentrip naar Belfast, de hoofdstad van Noord-Ierland. Voor mijn vriend is dit zijn eerste bezoek aan de stad, ik heb Belfast al twee keer eerder bezocht. Nieuwsgierig naar wat ik toen allemaal gezien en meegemaakt heb? Lees dan mijn Reisverslag Belfast 2014!

Onze dag begint vroeg met een snelle douche en het inpakken van de laatste spullen. Omdat we maar vijf dagen op vakantie gaan, hebben we ervoor gekozen samen één koffer mee te nemen. Het blijkt echter een hele uitdaging om met z’n tweeën onder het maximale gewicht te blijven!

Uiteindelijk is alles ingepakt en kunnen we op weg naar Schiphol. Deze keer hebben we de trein gekozen als vervoermiddel naar de luchthaven. We hebben geen vertraging en kunnen op tijd inchecken.

Na het inchecken volgt de controle met een erg lange rij ervoor. Na ongeveer een halfuur zijn we aan de beurt. Gelukkig zijn er geen problemen en kunnen we de vertrekhal in. We kijken even rustig rond voor we ons melden bij gate D06. Dit is een gate die op de onderste verdieping van de luchthaven zit. Het leuke aan deze gate is dat hij bestaat uit allemaal kleine gates, allemaal bedoeld voor vliegtuigen met een korte reistijd. Wij mogen onze melden bij uitgang E.

Tegen twee uur begint het boarden. We moeten onze boarding pass laten scannen en gaan dan de bus in. Deze bus brengt ons naar het vliegtuig, de Cityhopper van de KLM. Deze is te klein om op een slurf van een gate aan te sluiten en staat daarom op een terrein nog achter de eerste gates. De bus brengt ons tot aan het kleine trappetje dat we op moeten om het vliegtuig in te gaan.

In het vliegtuig is het rustig, het merendeel van de passagiers bestaat uit zakenmensen. We kunnen snel vertrekken en na een vlotte start zitten we in de lucht. Hoewel het een korte vlucht is, krijgen we toch een drankje en een klein broodje, allemaal bij de prijs van de vlucht inbegrepen.

Tegen half vier Nederlandse tijd (dus half drie plaatselijke tijd) zet de piloot de landing in. Rond tien voor drie landen we op George Best Airport, het city airport van Belfast. We kunnen snel van boord en na een al even snelle controle staan we bij de bagageband. De koffer is ook alweer snel, dus kunnen we naar buiten voor de bus naar het centrum. Meteen zien we het eerste typische Ierse ‘ding’: een regenboog.

De regenboog bij het vliegveld

Met de bus vertrekken we even later vanaf George Best Airport richting het centrum van de stad. Het is maar een kort ritje en dan is het nog een klein stukje lopen naar ons hotel, het Ramada Encore.

Nadat we ingecheckt hebben en even bijgekomen zijn op de kamer gaan we op verkenning. Ons hotel zit vlakbij St. Anne’s Cathedral, een grote kathedraal. We kijken even binnen voor we doorlopen richting de hoofdstraat. Daar lopen we een rondje door Castlecourt Shopping Center, een groot winkelcentrum met veel verschillende winkels.

Vanaf Castlecourt Shopping Center lopen we door naar Donegall Place, de straat met de masten ter nagedachtenis aan bekende White Star Line schepen. White Star Line is een scheepvaartmaatschappij die veel schepen heeft laten bouwen in Belfast. Het bekendste schip daarvan is natuurlijk de Titanic.

De Titanic mast op Donegall Place

Aan Donegall Place grenst Donegall Square, het plein met het gemeentehuis van Belfast. Het is een groot, indrukwekkend gebouw dat gratis te bezoeken is.

De City Hall van Belfast

Wij lopen ook even het gemeentehuis in om de prachtige glas-in-loodramen te bekijken. Een van de ramen laat bekende punten van Belfast zien, zoals het Beacon of Hope standbeeld (de vrouw met de ringen) en natuurlijk de gele kranen Samson & Goliath.

Een van de glas-in-lood ramen in het gemeentehuis

Naast het gemeentehuis bevindt zich de Titanic Memorial Garden, een tuin ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Titanic. Door de regen van eerder die dag ziet het monument met alle namen er erg troosteloos uit, iets wat er wel bij lijkt te passen.

De Titanic Memorial Garden

We lopen verder richting Victoria Square, het tweede winkelcentrum van Belfast. Vlakbij komen we het pizzarestaurantje Little Wing tegen. Omdat we beiden fan zijn van het nummer Little Wing van Jimi Hendrikx / The Corrs besluiten we om hier iets te eten. Het blijkt een goede keuze: de pizza’s zijn heerlijk! Ook een leuk detail: je krijgt geen bestek, maar alleen een pizzames!

Na het eten lopen we langzaam terug richting het hotel. Onderweg komen we nog een leuk smal straatje tegen met een pub en een muurschildering van een dame die aangeeft dat je hier stil moet zijn…

Stil zijn bij een pub?

We lopen door richting het hotel en brengen onze spullen naar de kamer. Omdat we geen zin hebben om de avond op de kamer door te brengen, gaan we nog even naar beneden en drinken we iets bij de bar van het hotel. We blijven echter niet lang zitten, omdat het toch een vermoeiende dag is geweest.

Morgen belooft ook weer veel van onze energie te vragen: dan zullen we een bezoek brengen aan het Titanic Belfast museum, het droogdok waar het schip is afgebouwd én de Nomadic, het kleine zusje van de Titanic.