zaterdag 2 maart 2019

Reisverslag Lanzarote 2019: dag 1

Zaterdag 23 februari 2019

Normaal gesproken plannen mijn vriend en ik onze vakantiereizen altijd ver vooruit. Deze keer hebben we echter voor het eerst een last minute geboekt. De bestemming? Het Canarische eiland Lanzarote waar we geen van tweeën ooit eerder zijn geweest.

De vertrekdag begint heel erg vroeg, want ons vliegtuig vertrekt al om zeven uur ’s ochtends. We vliegen vanaf Eindhoven deze keer, ook weer iets nieuws voor ons. Het blijkt een prima vliegveld te zijn: kleiner dan Schiphol uiteraard, maar netjes, overzichtelijk en rustig. Onze vlucht is ook de eerste vlucht die vertrekt deze dag, want eerder dan zeven uur ’s ochtends mag er niet gevlogen worden.

Het inchecken gaat vlot: we hebben van tevoren al online ingecheckt, zodat we alleen onze bagage nog maar af hoeven te geven. Dit kan via een zelfscan en gaat snel. De controle gaat ook vlug, waardoor we ruim op tijd in de buurt van de gates zijn. We kopen nog een flesje drinken voor onderweg, lopen een rondje en wachten vervolgens tot het nummer van onze gate op het scherm komt te staan.

Ongeveer een halfuur voor vertrek verschijnt er gate G3 op het scherm. We gaan in de rij staan en na een zelfscan van onze boarding passen kunnen we naar buiten en lopend naar het vliegtuig. Via een trap komen we aan boord. Onze stoelen bevinden zich op rij 14, bij de vleugel. We vliegen met een Boeing 737, wat betekent dat er drie stoelen zijn, een gangpad en dan weer drie stoelen. We verwachten dus dat er nog iemand naast ons komt, maar dit blijkt niet zo te zijn: we hebben een lege stoel naast ons.

Via een trap gaan we aan boord van het vliegtuig (foto gemaakt met telefoon)

Wij zijn klaar voor vertrek!

Het vliegtuig vertrekt keurig op tijd. We vliegen richting Brussel, zo vertelt de piloot ons, door naar Parijs en dan via Nantes naar de Golf van Biskaje. We zien nog een stukje van de Pyreneeën voor we afbuigen richting Portugal en uiteindelijk naar de Canarische eilanden.

Uitzicht vanuit het vliegtuig met rechts de Pyreneeën

Na een vlucht van zo’n vier uur met aardig personeel, vooral een purser met erg veel humor, wordt de landing ingezet. Al vrij snel zien we het eiland liggen, omdat het helder weer is. Er staat wel een windje, merken we, want bij de landing moet de piloot het vliegtuig even corrigeren. Maar dan staan we veilig en wel op de grond en zijn we aangekomen op Lanzarote!

Lanzarote in zicht!

Via een slurf komen we in de aankomsthal. Bijna meteen staan we bij de bagagebanden. Als we onze koffer hebben, lopen we de hal in, waar we ons melden bij iemand van de reisorganisatie. We krijgen een envelop met informatie en worden naar bus 9 gestuurd. Deze bus zal ons naar het hotel brengen.

De bus is gemakkelijk te vinden en dan is het wachten op vertrek. We zijn niet de enigen in de bus, wat betekent dat we eerst diverse andere hotels langs gaan. Erg vinden we het niet, want zo zien we al wat van het eiland. We zien vooral veel vulkaanachtig landschap en dorpjes met witte huisjes zonder hoogbouw. Hier en daar zijn wat aparte verkeerssituaties met rotondes en invoegen van links, maar de buschauffeur heeft er geen enkele moeite mee.

Nadat we verschillende hotels gehad hebben in het dorpje Puerto del Carmen gaan we door richting Playa Blanca, het dorpje waar wij zullen verblijven. Het is nog een stukje rijden, waarbij we veel vulkanen zien. In totaal zijn er zo’n 270 vulkanen op Lanzarote, waarvan de grootsten zich in het Timanfaya National Park bevinden. Dit park hopen we tijdens onze vakantie te bezoeken.

Het landschap van Lanzarote met veel vulkanen (foto gemaakt met telefoon)

Uiteindelijk komen we aan in Playa Blanca, waar we afgezet worden bij ons hotel. Onze kamer is nog niet klaar, maar we kunnen vast een drankje halen bij de bar en om één uur van de lunch gebruik maken. Om het restaurant in te kunnen, krijgen we een armbandje, want deze keer hebben we (ook voor het eerst) all inclusive.

Omdat we nog in onze reiskleding zijn, kleden we ons bij de toiletten even om in iets wat beter bij de warme temperatuur past. De koffer kunnen we afgeven, zodat we rustig even rond kunnen kijken bij het hotel. De receptie bevindt zich op de eerste verdieping van het hoofdgebouw, de rest van het hotel ligt lager. Er is een groot zwembad, dat in tweeën gedeeld is, met daaromheen ligstoelen. Er is een bar met een restaurant ernaast, het andere restaurant bevindt zich aan de zijkant. Achter het zwembad en links ervan zijn alle kamers in kleine gebouwtjes.

Het zwembad van het hotel (foto op een ander tijdstip gemaakt)

Bij de bar halen we na de korte wandeling een drankje. Ook voelen we het water van het zwembad even: dat is nog erg koud! Uiteindelijk kunnen we het restaurant in voor de lunch. Het is een buffet dat verdeeld is in een middenstuk met salades en toetjes, een warm gedeelte met een apart kinderbuffet en een deel met brood en wat losse kleine gerechten. We lopen eerst een rondje en kiezen vervolgens voor wat salade en brood met fruit toe. Een prima begin van de vakantie!

Na de lunch besluiten we een stukje te lopen. We volgen de weg naar links en komen uiteindelijk uit bij een boulevard met restaurantjes. Ook is er een supermarkt, waar we wat water kopen. De supermarkt ligt vlakbij een afgezet stukje strand. Natuurlijk proberen we de temperatuur van het water even, maar die is nog niet al te best…

Het strandje (foto gemaakt met telefoon)

We lopen terug naar het hotel en melden ons weer bij de receptie. Deze keer is onze kamer wel klaar en kunnen we onze koffer naar kamer 1032A brengen. Het is een leuke kamer met een zitgedeelte, een tweepersoonsbed en een aparte, grote badkamer. Ook hebben we een koelkastje.

Onze kamer (foto op een ander tijdstip gemaakt)

Als we een beetje uitgepakt hebben, gaan we naar het zwembad. Bij de bar halen we eerst nog een ijsje voor we het water toch even uitproberen. Het blijft bij even, want we vinden het echt veel te koud. Gelukkig is de zon lekker warm en kunnen we heerlijk ontspannen op onze ligbedjes.

Tegen vijf uur gaan we richting de kamer, waar we nog even buiten zitten op ons terrasje. Rond zes uur verkleden we ons voor het diner, dat om half zeven begint. Er zijn twee restaurants voor het avondeten: het restaurant waar we geluncht hebben en het restaurant aan de zijkant van het hotel. Dit heeft twee delen – een Italiaans gedeelte en een Tex-Mex gedeelte. Bij de receptie is aangeraden om hiervoor te reserveren, omdat het druk kan zijn. We besluiten er gewoon heen te lopen en te kijken of er plaats is. Als we aan de manager vragen of er nog plaats is, reageert hij heel vrolijk. Uit zijn reactie maken we op dat reserveren helemaal niet nodig is en dat we gewoon een tafeltje kunnen kiezen.

Het restaurant aan de zijkant van het hotel met de twee gedeeltes (foto op een ander tijdstip gemaakt)

We gaan vanavond voor het Tex-Mex gedeelte, waar we kunnen kiezen uit Mexicaans eten en barbecue gerechten. Het is allemaal prima en ook de service van het personeel is uitstekend. Met volle maag verlaten we het restaurant weer. Wel zijn we nieuwsgierig naar de andere restaurants, dus lopen we even een rondje door het Italiaanse gedeelte en het hoofdrestaurant om inspiratie op te doen voor het avondeten van morgenavond.

Wanneer we beide restaurants gezien hebben, gaan we terug naar de kamer, waar we proberen nog een stukje van Wie is de Mol? te zien. Halverwege valt de verbinding echter weg en lukt het niet meer om de rest te kijken. Eigenlijk vinden we het niet erg, want we zijn erg moe na de lange dag. We hopen dat we morgen dan ook even lekker uit kunnen slapen.