dinsdag 5 maart 2019

Reisverslag Lanzarote 2019: dag 2

Zondag 24 februari 2019

Gisteren hebben we onze eerste kennismaking gehad met het eiland Lanzarote en het dorpje Playa Blanca, waar we verblijven. Vandaag hopen we iets meer van het eiland te kunnen zien, maar we willen ook graag lekker ontspannen.

Onze dag begint rond kwart voor acht na een prima nacht. We staan rustig op en nemen een douche, waarna we onze zwemkleding vast aan trekken. Rond half negen gaan we naar het restaurant voor het ontbijt. Net als bij de lunch gisteren is er een ruime keuze uit koude en warme gerechten. We maken onze keuze, halen iets te drinken en gaan dan lekker buiten op het terras zitten.

Het uitzicht vanaf de ontbijttafel (foto gemaakt met telefoon)

Na het ontbijt – waarbij drie mussen zich tegoed hebben gedaan aan de muffin van onze buurman, die zijn telefoon interessanter vond dan zijn ontbijt – lopen we nog een stukje door het hotel. Aan de linkerkant blijkt nog een zwembad te zijn. Dit bad is meer bedoeld voor de serieuze zwemmers, zien we aan de afmetingen. Ook zijn er geen balspelen toegestaan.

We gaan even terug naar de kamer om ons goed in te smeren voor we naar de receptie gaan. Hier zal een welkomstbijeenkomst gegeven worden door iemand van de reisorganisatie. Vooral omdat we maar kort op het eiland zijn (dinsdagochtend vliegen we alweer terug), zijn we benieuwd wat de mogelijkheden zijn. De reisleider denkt gelukkig goed met ons mee. Er is morgen een eilandtour, alleen is hier wel Franse begeleiding bij. We besluiten het te doen, aangezien ik wel Frans spreek en we gewoon heel graag iets van het eiland willen zien.

Als de excursie geregeld is, verlaten we het hotel. De reisleider gaf namelijk de Montana Roja als tip: een vulkaan vlakbij het hotel, waar je naar boven kunt lopen. We hebben geen plattegrond, maar met enig links- en rechtsaf slaan komen we bij het begin van het pad. Hier hebben we al een mooi uitzicht over Playa Blanca en zien we in de verte een ander Canarisch eiland, Fuerteventura, liggen.

Het uitzicht vanaf het begin van het pad

Nog even poseren en dan wandelen maar!

Vol goede moed beginnen we aan de wandeling naar boven over een zanderig pad met hier en daar wat stenen. Het begin is redelijk steil, daarna vlakt het iets af om vervolgens weer wat steiler te worden. Het laatste gedeelte, waarvan we dachten dat het heel zwaar zou zijn, valt weer reuze mee. We staan dan echt bij de krater van de vulkaan, waar je helemaal omheen kunt lopen. Wat wel leuk is, is dat er met stenen woorden en letters zijn gemaakt op de bodem van de vulkaankrater.

De vulkaankrater - wie goed kijkt, ziet de letters op de bodem (foto gemaakt met telefoon)

We lopen een stukje van het pad langs de krater en kijken uit over het dorpje en de oceaan. In de verte zien we de vuurtoren, waar we eerst ook nog naartoe wilden lopen. Nu we zien waar de vuurtoren is, besluiten we het niet te doen: dat zou rond dit tijdstip met deze temperatuur te ver en te zwaar zijn.

Het uitzicht met in het midden de vuurtoren. Aan de rechterkant zijn kleine streepjes te zien - dit zijn mensen. Zo is goed te zien hoe groot de vulkaan is.

Panoramo van het uitzicht  (foto gemaakt met telefoon)

Nadat we wat foto’s gemaakt hebben, gaan we terug naar beneden. We kiezen voor een ander pad, omdat we graag nog een stukje langs het water willen lopen. Dit betekent een heel lang stuk bergafwaarts lopen. En net als we denken dat we er zijn, begint er weer een nieuw pad naar beneden… Dit zullen we morgen wel aan onze kuiten voelen!

Uiteindelijk zijn we dan toch bij het water. We lopen een stuk over de boulevard en slaan dan linksaf om terug te gaan naar het hotel. Daar halen we eerst iets te drinken, want het was toch een inspannende tocht bij een temperatuur waar we nog niet aan gewend zijn. Als we ook geluncht hebben, knappen we weer iets op.

We brengen onze spullen naar onze kamer, smeren ons nog een keer goed in en zoeken dan een plekje bij het zwembad. Omdat we niet voor niets zwemkleding aangetrokken hebben, nemen we een duik in het grote zwembad. Dit water is echter heel erg koud, dus gaan we er snel weer uit. Het kleine zwembad is iets minder koud, waardoor we daar eventjes in blijven.

De rest van de middag wisselen we zonnen, ontspannen en even het water in met elkaar af. Aan het einde van de middag vragen we bij de receptie of we de tafeltennisbatjes mogen lenen, wat mag. We spelen twee potjes en doen daarna ook nog een spelletje pool, want er staan twee pooltafels buiten.

Het klimtoestel bij het hotel met op de voorgrond de pooltafels en op de achtergrond de tafeltennistafel

Rond zes uur gaan we terug naar de kamer, waar we onze korte broek verwisselen voor een lange broek en een vestje meenemen. Met onze camera’s wandelen we naar de kust om de zonsondergang te zien. Omdat we dichter bij de evenaar zijn dan in Nederland, is de zonsondergang ook anders: je hebt minder lang een lucht met veranderende kleuren en als de zon weg is, is het ook gewoon donker.

Zonsondergang deel 1

Zonsondergang deel 2

Zonsondergang deel 3

We maken wat foto’s en keren, als de zon helemaal verdwenen is, daarna terug naar het hotel. Deze keer kiezen we het hoofdrestaurant voor het avondeten. Na het eten proberen we nog wat foto’s te maken van het verlichte zwembad en de sterren voor we terug gaan naar de kamer. We willen niet te laat gaan slapen, want morgen moeten we tenslotte op tijd klaar staan voor onze excursie.