vrijdag 29 juli 2022

Reisverslag Luxemburg 2022: dag 2

Woensdag 13 juli 2022

De eerste nacht in Luxemburg zit erop! Het is een redelijke nacht geweest voor ons allemaal, ondanks het gammele, harde matrasje voor ons zoontje en vallende dennenappels op het dak.

Ik ben al vroeg wakker en ga lekker even buiten zitten om wat te lezen. Wat later wordt onze kleine uk wakker en is het ontbijt maken, hem aankleden en lekker op het terras met z’n allen ontbijten. Vervolgens mag hij lekker spelen, terwijl wij om de beurt douchen. Het is een… interessante douche, laten we het daar op houden. Het binnenste deel van de douchekop past net niet helemaal in de buitenkant, waardoor een deel van het water meteen langs de slang naar beneden loopt. Er blijft dus een heel zielig straaltje over. Verder begint de temperatuur van het water lauw, dan wordt het ineens heel warm, dan weer heel koud en dan weer lauw. Een heerlijk feest om te douchen dus!

De dag lekker buiten beginnen!

Als iedereen aangekleed is, Facetimen we even met mijn moeder in Nederland, die vandaag jarig is. Daarna ga ik lekker naar buiten met ons zoontje en zijn loopfiets. We beginnen het pad voor de stacaravans heuvelop te volgen, wat prima gaat. Aan het einde van het pad keren we om en gaan we heuvelaf. Dit gaat zo goed dat meneer onze stacaravan voorbij sjeest… en dus weer om mag keren en de heuvel op! Begrijpelijk is hij moe als we weer terug zijn en gaat hij lekker zijn bedje in.

Even racen op de loopfiets!

Lang slapen doet hij echter niet wegens een vieze luier. Een verschoning en een fruithapje later kunnen we even lekker gaan wandelen! Vlakbij moet een waterval met picknicktafel zijn. Met behulp van Google Maps komen we bij het begin van een bospad. Mijn man gaat vast vooruit, terwijl wij kijken hoe een schoolbus een groep leerlingen bij het sportcomplex naast de camping ophaalt van hun gymles.

De waterval wordt intussen ontdekt, maar manlief adviseert te lopen langs de weg in plaats van over het bospad met een steile trap. Dat doen we dus, waarbij we onderaan de heuvel nog een schoolbus tegenkomen, die rustig op de schuine helling blijft staan om een dalende auto voorrang te geven. Vervolgens stuurt hij rustig met één handje om ons heen de heuvel op alsof hij zoiets dagelijks doet (wat waarschijnlijk dus zo is!).

We komen uiteindelijk bij de waterval, of althans: het watervalletje. Het is prachtig om te zien - water dat langs de wortels en het mos van de bomen omlaag druppelt - maar of je het echt een waterval mag noemen? We nemen een aantal foto’s en besluiten dan toch maar via de steile trap en het bospad terug te gaan. Mocht je hier ooit met een kleine komen: neem alsjeblieft een draagzak mee en laat de buggy in de stacaravan!

Het watervalletje

Na wat geklim en geklauter zijn we weer veilig boven en kunnen we normaal teruglopen naar onze stacaravan. Daar zijn we lekker buiten tot het tijd wordt voor de lunch. We beginnen de lunch buiten, maar als er een wesp op bezoek komt, verhuizen we snel naar binnen.

Zodra de lunch voorbij is, gaat onze dreumes zijn bedje in. Al vrij snel is hij in diepe slaap. Mijn man besluit ‘even’ naar het dorp Larochette te lopen voor een fles bakolie, die we vergeten zijn. Een tijd later komt hij bezweet en uitgeput terug. Een prachtige wandeling, meldt hij, maar erg zwaar met veel klimmen.

Als ons zoontje weer wakker is en zijn fruithapje op heeft, besluiten we daarom om lekker te gaan zwemmen. Het duurt even voor alles en iedereen klaar, omgekleed en ingesmeerd is, maar dan kunnen we! We beginnen bij het pierenbadje buiten met koud water. Ons mannetje ziet echter een waterpistool in de vorm van een eenhoorn, die hij helemaal geweldig vindt. Het koude water lijkt hem nauwelijks wat te doen.

Het binnenbad met rechts (buiten de foto) het kinderbad met de glijbaan

Na een tijdje gaan we naar het binnenbad, waar het water iets warmer is. We doen wat liedjes van zijn zwemles en laten hem van de glijbaan af gaan, wat hij geweldig vindt. Vervolgens gaan we nog even naar buiten, maar omdat hij begint te klappertanden, pakken we hem in de handdoeken in en gaan we richting een warmer plekje. We willen eigenlijk een ijsje halen en dat op het terras opeten, maar als er in de bar de Tour op blijkt te staan, besluiten we toch terug naar de stacaravan te gaan. Verrassend genoeg hebben we gewoon NPO1 als zender en kunnen we de spannende en verrassende ontknoping van de etappe zien.

Ja, ja, ook hier de Tour!

Als de etappe voorbij is, is het tijd om te koken. We eten buiten en redden het om alles op te eten voor de wespen komen. We ruimen snel af en wandelen dan nog een stukje naar het uitkijkpunt dat mijn man eerder vandaag ontdekt heeft. Het is een prachtig punt, maar weer alleen bereikbaar via een hobbelig pad en een trap… Arme buggy!

Het uitkijkpunt over Larochette

We maken wat foto’s en gaan dan via de receptie (alleen voor een foldertje deze keer!) terug naar de stacaravan. Daar brengen we ons kleine mannetje naar bed. Buiten is het wat onrustig met mensen van de camping die naar het stroomkastje achter onze stacaravan kijken, maar blijkbaar wordt het probleem uiteindelijk opgelost. Wij zitten “lekker” nog even buiten in de rook van de barbecue van de overburen en bespreken wat we de komende dagen allemaal nog willen doen, ook in verband met de verwachte warme temperaturen. Morgen willen we in ieder geval nog wat meer de natuur in van het Müllertal.