woensdag 26 juli 2023

Reisverslag Belgische Ardennen 2023 - dag 2

Zondag 9 juli 2023

Gisteren zijn we aangekomen op de bloedhete camping in de Belgische Ardennen. Ons zoontje sliep daardoor pas laat en we verwachtten eigenlijk dat hij wel uit zou slapen. Dat blijkt helaas niet zo: hij is keurig om kwart voor zeven wakker.

We kleden hem aan en ontbijten buiten, waar het al lekker weer is. Vervolgens douchen we om de beurt, waarbij we ontdekken dat de douche prima is, al is de temperatuur lastig in te stellen (een klein tikje naar links of naar rechts van de kraan zorgt voor een enorm temperatuurverschil). Als mijn man doucht, neem ik ons kleine mannetje even mee naar de campingwinkel. Daar staat al een flinke rij: iedereen wil broodjes voor het ontbijt. We komen redelijk makkelijk door de rij heen en lopen dan weer terug naar de stacaravan, waarbij we merken dat het al flink aan het opwarmen is.

De rij voor de winkel 's ochtends vroeg...

Bij de stacaravan drinken we even iets, waarna we beginnen aan een wandeling over de camping. We lopen helemaal naar de andere kant, waar nog een zwembad alleen voor volwassenen is en een Amerikaanse diner. Onderweg komen we langs verschillende panden met stacaravans en kampeerplaatsen. Er zijn veel overnachtingsmogelijkheden, aangezien alle plaatsen en stacaravans dicht op elkaar staan.

Doegie's Diner, het Amerikaanse 'restaurant'.

We lopen weer terug naar de ingang, waar we papa het winkeltje en het zwembad nog laten zien. Het winkeltje is groot met een beneden- en bovenverdieping en heeft een ruim assortiment spullen die nodig kunnen zijn op de camping. Het zwembad ligt er een stukje achter, met daar tussenin nog een restaurant met bar en terras.

Links het terras van het restaurant, in het midden de speeltuin en rechts (niet op de foto) het zwembad.

Inmiddels is het al goed warm. Bij de stacaravan eten we wat fruit, waarna we ons omkleden en naar het zwembad gaan. Eerst proberen we de drie banen brede glijbaan uit, die leuk is, maar heel koud water heeft. Daarna gaan we naar de andere baden, die helaas minder warm water hebben dan gisteren.
Na een uurtje zwemmen, waarbij we ook nog naar het warme binnenbad gaan, lopen we terug naar de stacaravan voor een vroege lunch. Daarna gaat ons kleine slaapkoppie naar bed. Hij is vrij snel vertrokken en slaapt ruim twee uur.

De glijbaan met erg koud water (foto op een ander moment gemaakt)...

Intussen is de lucht wat betrokken. Ons zoontje wordt wakker als het regent en als het begint te onweren. Een ruim uur gaat het goed tekeer: flitsen, gedonder, maar vooral veel regen. Voor de temperatuur is het fijn, want het koelt lekker af. Helaas kunnen we nu even nergens heen en begint ons peutertje zich te vervelen. We halen daarom de paraplu’s uit de auto en lopen naar het campingwinkeltje, waar we een ijsje kopen dat we bij de stacaravan opeten.

Even gaat het goed los...

Als de ijsjes op zijn, is het ook weer droog. We trekken daarom schoenen aan en wandelen nog een stukje over de camping. Rondom de camping loopt een pad dat grenst aan de rivier. Door de regen staat het water in de rivier vrij hoog en durven we er niet goed heen met ons zoontje.

De rivier naast de camping, met daar weer naast de spoorlijn. Hier rijden regelmatig treinen over.

We maken ons rondje camping af langs de luxere stacaravans en gaan dan terug naar de onze, waar papa aan het avondeten begint: soep. Ondertussen volgen we de Tour de France, want het is een stevige bergetappe vandaag.

Tegen de tijd dat de soep klaar is, zijn de wielrenners nog niet klaar, dus blijft de tv even aan. Buiten krijgen we er niet heel veel van mee, want het scherm is niet goed zichtbaar. Gelukkig lijken de renners dit te weten, want pas als we klaar zijn met eten, finisht de eerste.

We wachten tot de grote klassementsrenners klaar zijn en haasten ons dan nog naar het zwembad voor een verkoelende duik, aangezien het na de regenbuien erg benauwd is geworden. Het water is door de regen afgekoeld, waardoor het inderdaad erg verkoelend is…

Na een halfuurtje spetteren gaan we terug naar de stacaravan, waar het bedtijd is voor ons zoontje. De eerste hele vakantiedag zit erop voor hem! Morgen willen we ook even van de camping af en kijken wat er in de buurt te beleven is.