vrijdag 21 augustus 2015

Reisverslag Curaçao 2015: dag 2

16 juli 2015

Vandaag is onze eerste echte dag op Curaçao. Op de planning staan de informatiebijeenkomst van Arke en verder gewoon heerlijk niets doen!

Door het tijdverschil ben ik om half vier wakker en vervolgens weer om half zes. Als ik naar buiten kijk, blijkt er een olietanker vlakbij ons strand aangemeerd te zijn. Vlakbij ons strand ontdekken we later ook een boorplatform.

Echt vakantie: uitzicht op een olietanker...

Ik probeer nog even te slapen en word dan weer om half acht wakker. Na een douche gaan we op zoek naar het restaurant van het hotel voor het ontbijt. Dit blijkt buiten te zijn, met uitzicht op het boorplatform en strand.

Het strand met het boorplatform

De ontbijtservice blijkt volgens de begrippen op Curaçao zeer efficiënt geregeld: we moeten onze ontbijtvouchers voor vandaag ondertekenen en afgeven aan mevrouw 1, van wie we een ander bonnetje krijgen met de datum achterop geschreven. Deze bonnetjes moeten we afgeven aan mevrouw 2 bij de ontbijtbalie en dan kunnen we ons ontbijt pakken…

Het ontbijt zelf is erg goed: er is een ruime keus aan koud en warm, er is keus uit sinaasappelsap en appelsap, we kunnen kiezen voor een omeletje en koffie en thee wordt aan tafel geserveerd.

Omdat we na het ontbijt nog tijd over hebben voor de informatiebijeenkomst lopen we een klein stukje richting Willemstad. Onderweg passeren we een bushalte, wat ook precies zo in het Nederlands aangegeven staat. Alleen de palmbomen eromheen kennen we niet in Nederland!

De bushalte bij het hotel

Na ons korte verkenningstochtje keren we terug naar het hotel voor de informatiebijeenkomst. We krijgen wat meer te horen over het eiland en de excursies en kunnen onze vragen stellen.

Als we alle informatie hebben en onze excursie naar Klein Curaçao voor zondag gereserveerd hebben, verlaten we het hotel weer om op zoek te gaan naar de supermarkt waarover de dame van Arke verteld heeft. Het is even zoeken, maar uiteindelijk hebben we hem gevonden en kunnen we boodschappen doen. Het is geen Jumbo Foodmarkt zoals we die in Nederland kennen, maar het is schoon en netjes en er is voldoende keus.

Met onze armen vol plastic tasjes beginnen we aan de wandeling terug naar het hotel, waarbij we een zeer grote begraafplaats passeren. Vanaf daar is het eigenlijk alleen rechtdoor lopen. Door het warme, plakkerige weer valt de afstand echter flink tegen. Bezweet en half gesmolten komen we terug bij het hotel. De hoogste tijd voor verkoeling nu!

We brengen de boodschappen snel naar de kamer, keren terug naar de receptie en informeren naar de shuttlebus die ons naar het strand brengt. In verband met renovatiewerkzaamheden (volgens de officiële berichten…) is het strand bij het hotel dicht. Ter compensatie is er een gratis shuttlebus naar een ander strand. Voor dat strand moeten we wel betalen, maar als we het bonnetje inleveren, krijgen we het geld netjes terug bij de receptie.

Een kwartiertje later zitten we in het busje naar het strand, Pirate Bay. Het is een prima strand met prachtig blauw water en gratis voorzieningen, zoals een douche, toiletten… en WiFi!

Pirate Bay strand

We vermaken ons een paar uur prima aan het strand met zwemmen, zonnen en snorkelen. Om vier uur staan we keurig netjes voor de ingang, want dan worden we weer opgehaald door de shuttlebus.

Nadat we ons op de kamer even opgefrist hebben en de problemen met ons kluisje opgelost zijn, lopen we richting Willemstad. Onderweg passeren we het voetbalstadion van Curaçao, waarachter de haven is. Daar ligt nu een cruiseschip, dat vanavond weer zal vertrekken.

Het cruiseschip in de haven

We lopen door het Renaissance Resort, een hotel met een heleboel winkels eromheen en zelfs een bioscoop. Aan de andere kant van het resort begint het Rif Fort, een oud fort waar nu winkels en restaurantjes zijn.

Het Rif Fort

Als we aan de andere kant het Rif Fort verlaten, zien we de bekende bezienswaardigheden van Curaçao: de Koningin Emma-brug en de handelskade. De Koningin Emma-brug verbindt de twee stadsdelen van Willemstad met elkaar voor de voetgangers. Auto’s kunnen niet over deze brug op bootjes, maar moeten gebruik maken van de Koningin Juliana-brug.

De Koningin Emma-brug met de handelskade

Aan de overkant van de bruggen, in het stadsdeel Punda, ligt de handelskade: de opvallend gekleurde huisjes. Tegenwoordig zitten er souvenirwinkels en restaurants in de gebouwen.

We lopen over de brug van het stadsdeel Otrobanda naar Punda. Na even rondgekeken te hebben, komen we uit op het Wilhelminaplein. Hier besluiten we iets te eten bij één van de restaurants. De menukaart is zeer opvallend: alle gerechten zijn namelijk vernoemd naar leden van het koninklijk huis. Zelfs de prinsesjes hebben hun eigen gerecht gekregen!

Het bekende Curaçao woord op het Wilhelminaplein

Na het eten, dat prima gesmaakt heeft, lopen we terug richting de Koningin Emma-brug. Deze is echter open, iets wat bijzonders is om te zien: de brug wordt namelijk open en dicht gevaren.

De verlichte Koningin Emma-brug, geopend

Zodra de brug weer dicht is, steken we over naar Otrobanda. Via het cruiseschip lopen we terug naar het hotel. Even Internetten op de kamer is er niet bij, want het hotel heeft geen gratis WiFi verbinding… Morgen zullen we onderweg echter ongetwijfeld weer WiFi tegenkomen, aangezien het centrum van Willemstad een gratis open verbinding heeft.

Lees verder: Dag 3 (Willemstad & Mambo Beach)