maandag 24 augustus 2015

Reisverslag Curaçao 2015: dag 3

17 juli 2015

Na de ontspannen dag van gisteren willen we vandaag graag Willemstad verder bekijken, maar ook zeker nog even genieten aan het strand!

We beginnen onze dag echter eerst met ontbijten. Opnieuw hebben we het ‘handige’ systeem van ontbijtvouchers ondertekenen, afgeven, nieuwe bonnetjes ontvangen en die verderop weer afgeven, waarna we ons ontbijt kunnen pakken. Ons uitzicht vandaag bestaat niet meer uit het boorplatform met een cruiseschip op de achtergrond, maar uit het boorplatform met ernaast een enorme olietanker met boortoren erop…

Als we uitgegeten zijn, lopen we een stukje langs het strand bij het hotel. Tijdens deze wandeling wordt ons duidelijk dat het strand niet echt gerenoveerd wordt, zoals de officiële berichten waren, maar dat er een weggetje door het water gemaakt is voor de graafmachines die werken aan de andere kant van het strand bij het boorplatform.

Na deze ochtendgymnastiek frissen we ons even op en besluiten we de shuttlebus van het hotel naar de stad te nemen. Deze zal om elf uur vertrekken voor het hotel. Uiteraard zitten we al voor elven buiten om er zeker van te zijn dat we het busje niet missen. Hierbij zijn we alleen even het werktempo van de mensen op Curaçao vergeten…

Het wordt vijf over elf, het wordt tien over elf… Om kwart over elf besluiten we toch even te informeren bij de receptie. Hebben we het busje misschien gemist of zaten we op de verkeerde plaats te wachten? De receptioniste belt even met de chauffeur om navraag te doen. Wat blijkt? Hij was te laat, omdat hij zat te eten…

Na nog even gewacht te hebben, komt het busje toch en worden we netjes naar de stad gebracht. We steken de Koningin Emma-brug over en lopen langs de handelskade richting de drijvende markt. Deze wordt zo genoemd, omdat de producten vroeger vanaf bootjes verkocht werden, maar inmiddels zijn het gewoon grote kramen op straat geworden. Er wordt vooral veel fruit verkocht.

Bij de drijvende markt

Aan de andere kant van de drijvende markt bevindt zich de ronde markt. Dit is een rond gebouw met binnenin kraampjes en vaste winkeltjes. Er worden veel dezelfde spullen verkocht, valt mij op, en de spullen zijn niet altijd van de beste kwaliteit…

In de ronde markt

We verlaten de ronde markt en komen uit bij het postkantoor. Omdat ik wat postzegels wil kopen, gaan we naar binnen. Bij de informatiebalie vertel ik dat ik postzegels voor Nederland wil kopen. De man achter de balie meldt me dat ik een nummertje moet pakken uit het apparaat en dat ik dan vanzelf naar een balie geroepen wordt.

Net als ik het nummertje gepakt heb, begint het informatiescherm te knipperen en kan ik meteen doorlopen naar de juiste balie. Ik vraag om postzegels voor Nederland, die ik vrijwel onmiddellijk overhandigd krijg. Het betalen duurt iets langer, want de computer werkt niet en die gaat de dame achter de balie uiteraard eerst op haar gemak opnieuw opstarten…

Als uiteindelijk alles geregeld is, kan ik de kaarten ook nog in het postkantoor posten, want er zijn drie brievenbussen: eentje voor bestemmingen op Curaçao zelf, eentje voor overige bestemmingen en… eentje speciaal voor Nederland!

We verlaten het postkantoor en lopen naar het busstation. We willen namelijk graag naar Mambo Beach, een bekend strand op Curaçao. Na navraag gedaan te hebben, weten we dat we daarvoor bus 6A moeten hebben. Waar deze bus vertrekt en hoe laat, dat is echter niet bekend.

We wachten en wachten, maar bus 6A zien we niet. We lopen wat rond bij het busstation en zien dan ineens een klein busje rijden met een kartonnen bord achter de voorruit waar ook Mambo Beach op vermeld staat. Als ik ernaar wijs, gaat het busje gelijk in z’n achteruit en stopt voor onze neus. We vragen het na en het busje gaat inderdaad naar Mambo Beach.

Dit soort kleine busjes blijken overal te rijden in het oosten van Curaçao

We stappen in en rijden mee over de hobbelige wegen. Na een rit door allerlei achterafstraatjes staan we zowaar echt bij Mambo Beach. Een beetje afwachtend vragen we de ritprijs aan de chauffeur, bang dat het heel duur zal zijn. Wat blijkt de prijs te zijn? Zes gulden voor twee personen, omgerekend drie euro…

We lopen richting het strand en worden al snel gevraagd te betalen (veel stranden op Curaçao hebben een toegangsprijs). Iets verderop vinden we twee lege ligbedjes in de schaduw, waar we onze spullen neerleggen. Ook hiervoor moeten we uiteraard betalen, maar de prijs valt (omgerekend) mee.

Het uitzicht vanaf onze ligbedjes op Mambo Beach

Een paar uur lang wisselen we het liggen op de bedjes af met zwemmen en snorkelen. Omdat het een afgesloten baai is, komen we slechts één school vissen tegen. Als we even later een stukje wandelen, zien we wel een hagedisje.

Hagedisje bij Mambo Beach

Na de heerlijk ontspannen middag gaan we, met een klein busje, terug naar Willemstad. Omdat de brug open is, nemen we het veerpontje naar de overkant. Via het stadion van Curaçao, waarvan de deuren nu open staan, lopen we terug naar het hotel.

Het Johnny Vrutaal stadion van Curaçao met op de achtergrond de olietanker met boortoren

We frissen ons op en lopen dan richting het Rif Fort. Beneden zitten enkele restaurants, maar de menukaarten spreken ons niet erg aan. Een restaurant op de bovenste verdieping van het fort heeft echter een betere kaart. We nemen plaats aan een tafeltje met uitzicht op het water en in de verte de Koningin Emma-brug en de handelskade. We krijgen ruim de tijd om van het uitzicht te genieten, want de bediening laat lang op zich weten. Ook het eten valt wat tegen: de salade is vrij zurig en mijn hoofdgerecht heeft iets te lang in de oven gezeten…

's Avonds in het Rif Fort

We verlaten het restaurant daarom ook vrij snel en drinken nog wat bij de Starbucks van het Renaissance Resort, waar een gratis WiFi verbinding is. We brengen even iedereen in Nederland op de hoogte van onze laatste avonturen en lopen dan terug naar het hotel.

Morgen willen we proberen om een bezoek te brengen aan de Jan Thiel baai, een ander bekend strand op Curaçao, maar nu is het eerst tijd om uit te rusten na deze dag vol interessante belevenissen.

Lees verder: Dag 4 (Jan Thiel baai)