woensdag 26 augustus 2015

Reisverslag Curaçao 2015: dag 5

19 juli 2015

Zondag is voor de mensen op Curaçao een echte rustdag, waarop ook veel winkels dicht zijn en er geen bussen rijden. Wij hebben daar geen last van, want wij gaan vandaag naar Klein Curaçao!

Onze dag begint al om vijf uur met douchen en strandkleding aantrekken. Rond kwart over zes gaan we naar beneden, aangezien we om half zeven opgehaald zullen worden. Als we bij de receptie aankomen, blijkt het busje al voor de deur te staan. Vertrekken kunnen we nog niet, want de chauffeur ligt nog te slapen…

Als hij zijn ogen weer open heeft en onze namen weggestreept heeft op zijn lijst, vertrekken we. We rijden eerst nog langs een aantal andere hotels om mensen op te halen en gaan dan door naar de haven. Daar moeten we eerst de excursie betalen, waarna we plastic herbruikbare bekers overhandigd krijgen. Deze kunnen we de hele dag door gebruiken om drinken te halen op het eiland en worden gegeven om afval tegen te gaan.

Met onze bekers gaan we aan boord. We mogen nog een kopje thee pakken en een zout crackertje en dan vertrekken we. Een bemanningslid, in korte broek en op blote voeten, vertelt ons dat het water straks een beetje ruw kan worden, maar dat als we zeeziek worden we vooral niet overboord mogen gaan hangen. Gewoon even hand opsteken en dan krijgen we een plastic tasje…

Het begin van de boottocht gaat nog door rustig water

De bootreis is, kort gezegd, nogal een belevenis. Zoals het bemanningslid al verteld had, is het water inderdaad vrij ruw. Regelmatig krijgen we een golf zout water over ons heen en als de boot op een golf plonst, wordt er op de bovenverdieping af en toe flink gegild. Om ons heen worden steeds meer mensen zeeziek en de plastic tasjes zijn zeker nodig. Op de achtergrond speelt de vrolijke Caribische muziek ondertussen gewoon door. Het bemanningslid vermaakt zich ook prima, zittend op een kist met zijn sigaretje onder het bordje ‘niet roken’…

Na ruim een uur varen hebben we eindelijk de afstand van tien kilometer tussen Curaçao en het onbewoonde eiland Klein Curaçao afgelegd. Omdat de boot door de rotsen bij het strand niet te dichtbij kan komen, moeten we met een klein rubbermotorbootje van boord. De mensen die zeeziek waren, mogen uiteraard als eerste mee.

Eerste blik op Klein Curaçao

Als wij ook weer veilig aan land zijn, zoeken we twee ligbedjes onder een parasol op en installeren we ons. Vlak daarna kunnen we ons ontbijt halen, wat inbegrepen zit bij de excursie. Het is een prima ontbijt: we kunnen kiezen voor één of twee broodjes en die naar keus laten beleggen met alleen kaas of ham en kaas, we mogen wat sla pakken, tomaatjes, een eitje, een banaan en drinken.

We eten ons ontbijt rustig op bij het overdekte gedeelte van het strand en gaan daarna het eiland verkennen. Klein Curaçao is een eiland van ongeveer drie vierkante kilometer groot, wat tegenwoordig onbewoond is. Door de fosfaatwinning vroeger is het landschap dor en kaal geworden. Wel staat er nog een vuurtoren, die komt uit de tijd dat het eiland nog wel bewoond was.

De vuurtoren op het eiland

Omdat de temperatuur nu nog meevalt, wandelen we een stukje over het eiland. Onderweg zien we veel hagedisjes en kleine krabbetjes, die overal op het eiland lijken te zitten.

Een van de vele krabbetjes

Doordat het eiland onbewoond is, is er – op de vuurtoren en de aangelegde stranden voor het toerisme na – nauwelijks iets te vinden. Hier en daar staan wat struiken en lege gebouwtjes, meer is er niet te zien.

Hier en daar staan wat gebouwtjes op het eiland

We lopen door richting de vuurtoren. Er is een pad aangelegd waar we op kunnen lopen, maar we moeten wel uitkijken: er zijn hagedisjes die zomaar het pad over kunnen steken en de begroeiing probeert ook hier en daar het pad voor zichzelf op te eisen.

Lopen naar de vuurtoren

Uiteindelijk bereiken we de vuurtoren, die enigszins vervallen is. De toren is echter nog heel, dus proberen we naar boven te komen. Het bereiken van de toren is nog even lastig, want ervoor is een grote opening die slechts bedekt wordt door een paar losse planken. Met enig hang- en klimwerk bereiken we de toren en kunnen we de trap naar boven nemen. Onze beloning is een prachtig uitzicht over het eiland. In de verte zien we ook het scheepswrak, dat er al meer dan twintig jaar ligt.

Het scheepswrak

Na wat foto’s gemaakt te hebben, lopen we terug naar beneden en klauteren we weer naar de andere kant van het gebouw. Inmiddels is de temperatuur flink aan het oplopen, dus zoeken we verkoeling in het water. Onze snorkelsets gaan mee, want er zit flink veel vis vlakbij het eiland!

Onderwaterfoto tijdens het snorkelen

Het grootste gedeelte van de ochtend brengen we dan ook in het water door. Om één uur houden we pauze voor de lunch, die ook inbegrepen is. Voor mij is er een speciale vegetarische maaltijd geregeld, die heerlijk smaakt. Voor de overige mensen is er vlees van de barbecue, waarbij ze – net als ik – sla, rijst, aardappelsalade en meloen kunnen pakken. Uiteraard mogen we ook onze plastic bekers weer vullen.

Na de lunch wordt er een schildpadsafari georganiseerd. Dit houdt in dat we naar de andere kant van het eiland lopen en daar het water in gaan. Wie een schildpad ziet, moet zijn/haar hand opsteken en dan fluit onze leider vanaf het strand, zodat anderen de schildpad ook op kunnen zoeken. In de praktijk houdt dit dus in dat zodra er een schildpad te zien is, er vijftig man bovenop duiken…

De schildpad, voordat er 50 man bovenop dook...

Wij besluiten de schildpad verder met rust te laten en keren terug naar ons gedeelte van het strand. We brengen nog een uurtje door in het water met onze snorkelsets, waarna we onze zwemkleding laten drogen en nog even van het niet echt moderne toilet gebruik maken…

Het toiletgebouw. De emmer is om mee door te trekken...

Rond half vier worden we met de rubberboot terug naar de boot gebracht. De reis terug verloopt veel beter dan de heenreis: we hebben geen last van golven en er zijn geen mensen zeeziek meer.

We varen vlakbij Curaçao langs de Tafelberg

Tegen zes uur zijn we terug in de haven. Na een minuut of tien komen de shuttlebusjes aan en worden we terug naar ons hotel gebracht. Omdat we geen zin meer hebben om naar Willemstad te lopen, eten we iets bij de Denny’s, het hamburgerrestaurant naast het hotel. Niet de meest gezonde maaltijd uiteraard, maar we hebben vandaag genoeg gezwommen om alle calorieën verbrand te hebben!

Na het eten gaan we terug naar onze kamer. Het is een lange dag geweest, maar ook een heel mooie. Morgen zal ook zeker weer bijzonder worden, want dan willen we richting het Christoffelpark.

Lees verder: Dag 6 (Christoffelpark & Westpunt)