donderdag 27 augustus 2015

Reisverslag Curaçao 2015: dag 6

20 juli 2015

Na de heerlijk ontspannen dag van gisteren willen we vandaag graag wat meer avontuur opzoeken door een bezoek te brengen aan het Christoffelpark.

De dag begint zoals gewoonlijk met rond kwart voor vijf wakker worden. Een paar uur later staan we op en gaan we richting de receptie om alvast even te informeren naar de mogelijkheden voor autohuur. In het hotel zit namelijk een balie van een autoverhuurmaatschappij. We krijgen netjes wat informatie en besluiten er even over na te denken.

Als we ontbeten hebben, waarbij de serveerster van koffie erg onbeleefd deed door ons compleet te negeren toen wij nog een tweede kopje koffie wilden, gaan we terug naar de kamer om de prijzen van de autohuur te overleggen. We besluiten de auto vandaag te huren en gaan terug naar de balie. Hier moeten we een tijdje wachten, omdat er niemand is. Als er eindelijk twee dames van het bedrijf arriveren, moeten we nog langer wachten, aangezien ze eerst hun telefoongesprek op hun mobiele telefoon af moeten handelen (en duidelijk geen gesprek met een klant!)…

Wanneer de dames uitgebeld zijn, regelen we onze autohuur voor één dag. We krijgen een champagnekleurige Kia Picanto toegewezen met automaat. Ik mag als eerste de chauffeur zijn en na even wennen, rijden we richting Westpunt.

Het rijden op Curaçao blijkt niet moeilijk te zijn en ook de automaat went snel. We volgen rustig de bordjes richting Westpunt en zien uiteindelijk het Christoffelpark aangegeven staan. Op de parkeerplaats tegenover de ingang stoppen we om toegangskaartjes te kopen en even te poseren met Fluffy de hagedis.

Poseren met Fluffy

Met de toegangskaartjes op zak steken we met de auto de weg over. Na even wat problemen met de slagboom rijden we het park in. Het landschap wordt al snel ruig en heuvelachtig met heel veel cactussen. Het doet ons daardoor een beetje denken aan het landschap van Arizona in de Verenigde Staten.

In het Christoffelpark

Doordat het landschap zo heuvelachtig is, is het rijden ook een uitdaging. Regelmatig is niet te zien hoe de weg loopt en er zijn flinke afdalingen gevolgd door enorme klimmetjes. We zijn dan ook blij dat we af en toe even kunnen stoppen om rond te kijken.

In het park zijn veel cactussen en hagedisjes

Hoe verder we de route door het park volgen, hoe ruiger en kaler het landschap wordt. De cactussen nemen toe in hoeveelheid… en in lengte!

Een iets groter cactusje...

We rijden verder door het park en stoppen als het ineens flink begint te regenen. De hele dag is het al wat somber en regenachtig, maar dit keer krijgen we een echt flinke bui op ons dak. Gelukkig zitten we droog in ons huurautootje!

Af en toe regent het flink

Als de bui voorbij is, rijden we weer verder richting de Christoffelberg. Vlakbij de berg krijgen we opnieuw met een buitje te maken, wat bijzondere foto’s oplevert.

De Christoffelberg in de mist van de regen

Vooral door het minder goede weer rijden we een flink stuk door zonder te stoppen. Pas bij de oude kolenmijn stappen we even uit de auto. Het laatste stuk moeten we lopen, dan zijn we bij de oude mijn.

De oude kolenmijn

Na een paar foto’s gemaakt te hebben, lopen we terug naar de auto en rijden we het laatste gedeelte van de route door het park. De heuvels zijn inmiddels minder erg dan in het begin, al hebben we nog steeds momenten dat we niet zien waar de weg heen gaat.

En hoe nu verder rijden?

We komen uiteindelijk terug bij het winkeltje waar we de kaartjes hebben gekocht en ontdekken ertegenover een restaurantje. Er is maar liefst één ober (in korte broek en op slippers) en één dame die in de keuken voor het eten zorgt. De tosti’s die we besteld hebben, zijn echter prima en we hebben mooi uitzicht op verschillende vogels. Wel moeten we even opschuiven, omdat het weer begint te regenen en we net niet helemaal onder het dak zaten.

Een van de vogels bij het restaurantje

Zodra we uitgegeten zijn, rekenen we af en stappen we weer in de auto. We rijden verder richting Westpunt, dat goed aangegeven staat op de borden. Alleen het bordje ‘Welkom bij Westpunt’ ontbreekt, waardoor we twijfelen of we er wel of niet zijn. Voor de zekerheid stoppen we toch maar even om wat foto’s te maken.

Westpunt?

Vanaf de fotostop rijden we verder op zoek naar de vuurtoren van Westpunt. Helaas is deze niet te bereiken, omdat de weg nogal wat ‘gaatjes’ heeft – zoals een beveiliger van een hotel ons vertelt. We rijden daarom door naar het strand Groot Knip.

Het strand Groot Knip

Bij het strand parkeren we en zoeken we snel een plekje voor onze handdoeken. Dan gaan we met onze snorkelsets het water in. Al voor we onze duikbrillen op hebben, zien we dat er veel vis zit. We duiken snel onder en komen de ene na de andere school vissen tegen.

Een van de vele scholen vis

Na dit prachtige snorkelavontuur keren we terug naar het hotel. We frissen ons even op en lopen dan naar het Plaza Hotel in Punda. Hier zit een Italiaans restaurant vlakbij, waar we besluiten te eten. De menukaart is zeer uitgebreid, het personeel is uiterst vriendelijk en de sfeer is goed. Wel besluiten we niet te kiezen voor een tafeltje aan het water, aangezien de zee nogal wild is en er af en toe hoge golven zijn…

Een heerlijke maaltijd later lopen we terug richting het hotel. Bij de brug moeten we even wachten, omdat er een cruiseschip voorbij vaart.

De Emmabrug in het donker, net nadat het cruiseschip voorbij is gevaren

Via het Johnny Vrutaal stadion, waar een groep jongeren aan het trainen is voor een honkbalwedstrijd, lopen we vervolgens door naar het hotel. Het is vandaag weer een mooie, maar vooral ook avontuurlijke dag geweest. Morgen willen we het weer wat rustiger aan doen en gewoon lekker naar het strand gaan.

Lees verder: Dag 7 (Pirate Bay & Willemstad)