zondag 28 oktober 2018

Reisverslag Canada & VS 2018: dag 19

<-- Vorige dag

Vrijdag 3 augustus 2018

Vandaag staat de één na laatste grote rit op het programma: we rijden van Canmore naar Kelowna, wat volgens het navigatiesysteem een rit van zes uur en 33 minuten is.

We staan vroeg op, mede dankzij onze buurman, die om kwart over zes al luidruchtig aan het bellen is. Het blijkt nog een Nederlander te zijn ook, want we kunnen alles woord voor woord verstaan.

Nadat we gedoucht hebben en ons aangekleed hebben, ontbijten we op de kamer, terwijl we de laatste spullen inpakken. Als de auto ingeladen is, checken we uit, tanken we en vertrekken we voor 375 kilometer op de 1 snelweg. We rijden eerst richting Banff en Lake Louise voor we de provinciegrens oversteken naar British Columbia. Onderweg zien we nog steeds veel bergen en bos. We rijden ook veel over bergwegen en zien in de buurt van Field, vlakbij Golden, ineens drie steenbokken op de rand van de weg.

Op de 1 snelweg

Inmiddels is de tijd ook veranderd: we zijn teruggegaan naar negen uur tijdsverschil met Nederland in plaats van acht uur. Het grappige vinden we wel dat dit niet veranderde bij de provinciegrens, maar pas verderop in British Columbia.

De snelweg voert ons intussen door het Canadese Glacier National Park. Onderweg zijn er veel werkzaamheden, waardoor we af en toe moeten stoppen of langzamer rijden. Bij Rockgarden stoppen we even om te kijken wat het park te bieden heeft. Meteen merken we dat het een stuk frisser is. Met vestjes aan beginnen we aan de wandeling door Rockgarden. Het eerste stuk is een pad door het bos, dat een beetje regenwoudachtig is, waarna we letterlijk over de enorme rotsblokken mogen lopen.

Het wandelpad van Rockgarden

Het is een leuke en ook ietwat avontuurlijke wandeling tussen de rotsen door. We hebben ook nog even uitzicht op een prachtige bergtop met eeuwige sneeuw voor er weer wolken voor schuiven.

Uitzicht op de berg

Van Rockgarden gaan we naar de stop Hemlock Grove. Hier loopt een steigerpad door het bos, waarbij we een omgevallen boom zien. Het is wel leuk om te zien, maar niet heel bijzonder.

Hemlock Grove

We rijden door en verlaten Glacier National Park alweer. Het park gaat bijna meteen over in Mount Revelstoke National Park. Ook hier besluiten we even te stoppen. Het wordt de stop Skunk Cabbage, waar ons een bijzondere wandeling tussen planten met gigantische bladeren door wordt beloofd. Eerlijk is eerlijk: we zien de planten met gigantische bladeren, maar het zijn wel gigantisch verlepte bladeren die eigenlijk heel zielig zijn om te zien. Als we dan ook nog eens komen bij een plekje met planten die lijken op het onkruid in de tuin van mijn ouders, is de meligheid compleet. Wat een verschrikkelijke stop!

Skunk Cabbage

Nadat we het hele pad weer teruggelopen zijn – we konden uiteraard niet gewoon een rondje lopen, want een deel van het pad was afgesloten wegens werkzaamheden – besluiten we maar gewoon door te rijden naar Kelowna. We komen eerst in het dorpje Revelstoke. Het is niet zo’n groot dorpje, maar door alle stoplichten duurt het wel even voor we het dorp weer uit zijn.

De route gaat verder over de 97A snelweg, die langs verschillende meren gaat. Bij een tankstation wisselen we van chauffeur en beginnen we aan het laatste stuk van de rit. We rijden door Lake Country, waarbij we verschillende dorpjes tegenkomen. In elk dorpje komen we het ene na het andere verkeerslicht tegen, waardoor het allemaal een stuk langzamer gaat dan de afstand zou doen vermoeden. Zo’n zeven kilometer voor Kelowna wordt het ook een stuk drukker en begrijpen we de lichten iets beter.

Het hotel is makkelijk te vinden: het ligt aan de hoofdweg. We checken in, waarbij ze graag ons adres willen weten. Van mij mag het en ik geef zonder aarzelen ons volledige adres in Nederland. Nadat ze ons twee tellen aangestaard hebben, is het: “Laat maar…”

We krijgen kamer 227 toegewezen, een kamer met uitzicht op het zwembad. We proberen eerst even wat berichtjes naar Nederland te sturen, maar de wifi is zo waardeloos dat we het opgegeven. Aangezien het nog geen etenstijd is, pakken we onze zwemspullen voor een duik in het zwembad. Het water van het zwembad zelf is iets aan de koude kant, maar het bubbelbad is prima op temperatuur.

Uitzicht op het zwembad (foto gemaakt met telefoon)

Ongeveer een uurtje later kleden we ons om en gaan we op zoek naar een restaurant voor het avondeten. Het wordt uiteindelijk een Chinees buffetrestaurant, waar we zeer lekker eten. Na het eten lopen we nog even een rondje, waarbij we even kijken in de grote Toys R Us speelgoedwinkel en in een dierenwinkel.

Uiteindelijk gaan we terug naar de kamer om nog even lekker te ontspannen voor onze laatste rit van morgen. We horen wel wat geluid bij het zwembad vandaan komen, maar na tien uur wordt dit gelukkig minder. We willen namelijk wel uitgerust beginnen aan onze laatste vierhonderd kilometer, die ons terug zullen brengen naar Vancouver, de stad waar onze prachtige reis begon.