donderdag 12 september 2019

Reisverslag VS 2019: dag 1 - Amsterdam --> Orlando

Zondag 4 augustus 2019

Vier jaar geleden maakte ik een rondreis door Canada en Amerika. Tijdens deze rondreis ontmoette ik mijn man, die de reis helaas maar voor de helft maakte: na het bezoek aan de stad Washington D.C. keerde hij via Philadelphia en New York terug naar Nederland (voor meer details over deze rondreis: lees het verslag Noord-Amerika 2015). Het tweede deel van de reis had hij echter ook graag willen doen en daarom gaan we deze zomer het rondje met z’n tweeën afmaken.

Onze reis begint zoals altijd met naar Schiphol gaan. Dit verloopt zonder vertragingen en ook op Schiphol zelf gaat alles vlot. Omdat we drie uur van tevoren aanwezig moeten zijn, hebben we tijd genoeg om rond te lopen, nog even iets te eten en drinken voor we naar gate G05 moeten. Onze vlucht staat gepland met 12.25 uur als vertrek. Deze tijd lijken we makkelijk te gaan halen: om 11.50 begint het boarden en een halfuur later kondigt de piloot aan dat we klaar zijn voor vertrek. We gaan weg bij de gate, taxiën naar de Kaagbaan en stijgen vervolgens op richting Orlando, Florida.

Klaar voor vertrek! (foto gemaakt met telefoon)

De vlucht verloopt heel rustig. We krijgen wat te drinken, een maaltijd en een snackje, maar helaas worden we niet getrakteerd op een mooi uitzicht: het is bijna de hele vlucht erg bewolkt. We vliegen de Atlantische Oceaan over en vervolgens langs de oostkust van de Verenigde Staten naar Florida. Vlak voor de landing hebben we wat last van turbulentie, waarschijnlijk door een regen- en/of onweersbui, die in het zuidoosten van de Verenigde Staten bijna dagelijks op het menu staat. De landing zelf is daardoor ook best wel hobbelig, maar we zijn in ieder geval veilig op Orlando Sanford aangekomen.

De route die we vliegen (foto gemaakt met telefoon)

Als we van boord zijn, mogen we aansluiten in de rij voor de douane. Dit duurt wel even, zeker zo’n drie kwartier. Daarna gaat het snel: nauwelijks een kwartier later kunnen we onze huurauto uitkiezen. Vorig jaar hadden we ons ‘zwarte monster’ – een indrukwekkende Dodge Charger; dit jaar kiezen we een iets beschaafder model – een Chevrolet Malibu met een kofferbak die ruim genoeg is voor onze beide koffers.

Onze auto voor deze reis (foto gemaakt met telefoon)

Met de koffers achterin vertrekken we naar ons hotel. Het navigatiesysteem kiest voor de snelste route, wat tol betekent. Tol hier houdt in dat je om de paar mijl een tolpoortje tegenkomt, waar je elke keer een klein bedrag betaalt: een dollar tot maximaal twee dollar. Pas vlak voor ons hotel verlaten we de tolweg en vervolgen we onze rit over de 192, één van de bekendste wegen van Orlando. Ons hotel – het Champions World Resort – bevindt zich ook aan deze weg. We checken in en krijgen kamer 541 toegewezen.

Nadat we op de kamer een beetje uitgepakt hebben, stappen we weer in de auto. Onze bestemming is Disney Springs, het winkelgebied dat naast de Disneyparken ligt. We parkeren de auto op de parkeerplaats en lopen langs het theater van Cirque du Soleil naar de winkels. Voor de duidelijkheid: Disney Springs is geen gewoon winkelstraatje. Het is een gebied van bijna vijftig hectare met allerlei winkels, restaurants, shows en bars. Uiteraard is er een gedeelte met Disneywinkels (Marketplace), maar er zijn ook heel veel andere winkels.

Disney Springs Marketplace (foto gemaakt met telefoon)

We kijken in een paar winkels en lopen dan door naar Marketplace. Het is even zoeken, want het is een tijdje geleden sinds mijn laatste bezoek aan Disney Springs en sindsdien is er wel wat veranderd. Gelukkig komen we er via een omweg. We bekijken uiteraard de Lego-winkel en dwalen door World of Disney, de grootste Disneywinkel. Hier kopen we ook onze eerste souvenir: Cheshire Cat, een knuffelversie van de kat uit Alice in Wonderland.

Onze eerste souvenir! (Foto later gemaakt)

Bij de Earl of Sandwich eten we een heerlijk broodje als (laat) avondmaal voor we naar mijn favoriete winkel gaan: de Disney pinswinkel. Ik stuur mijn man maar vast naar een andere winkel, want ik heb zes muren vol pins te bekijken!

De gekochte pins (plus enkele pins die later gekocht zijn)

Slechts vijftien pins later staan we weer buiten. Hoewel het al later op de avond is (bijna kwart over negen), gaan we nog niet terug naar het hotel: er moeten eerst nog boodschappen gedaan worden! We gaan naar de grote Walmart supermarkt, waar we niet veel drukte verwachten, aangezien het al laat op zondagavond is. Dit blijkt een grote vergissing: het is zo druk bij alle kassa’s dat we bijna een halfuur in de rij staan. Het enige positieve is dat de Walmart gratis Wifi heeft en ik de handleiding van ons navigatiesysteem kan lezen, want dat werkte nog niet zoals wij wilden.

Uiteindelijk hebben we dan toch onze boodschappen (en duidelijkheid over het navigatiesysteem) en kunnen we terug naar het hotel. Daar vallen we heel snel in slaap, want het is een erg lange dag geweest. Morgen zal niet veel rustiger worden dan vandaag: dan bezoeken we Magic Kingdom, het Disneypark.