donderdag 26 september 2019

Reisverslag VS 2019: dag 4 - Tallahassee --> Pensacola

Woensdag 7 augustus 2019

Gisteren hebben we onze eerste echte reiskilometers gemaakt: we zijn van Orlando naar Tallahassee gereisd, de hoofdstad van Florida. Vandaag blijven we ook nog in deze staat – we reizen naar de strandplaats Pensacola aan de Golf van Mexico.

Net als gisteren staan we vroeg op. Gelukkig hebben we deze nacht iets beter geslapen: we raken steeds meer aan het tijdverschil gewend. We douchen en kleden ons aan en gaan dan naar beneden, want vandaag hebben we het ontbijt inclusief. Er is ruime keus in broodjes en beleg en ook is er een wafelmaker. Natuurlijk zijn er daarnaast diverse koude en warme drankjes.

Na een prima ontbijt gaan we terug naar de kamer om in te pakken. Dan laden we de auto in en checken we uit, klaar om de volgende reiskilometers te maken! Het eerste stuk valt mee: we willen graag even kijken bij het Capitool van Tallahassee, wat slechts zeven minuten rijden is vanaf het hotel. Gisteravond hadden we een parkeerplaats vlakbij gezien, maar deze blijkt alleen voor werknemers te zijn. De aardige bewaker laat ons wel over het parkeerplaatsje heenrijden om te keren en wijst ons de weg naar een parkeergarage.

Als we de auto in de parkeergarage gezet hebben, lopen we richting het Capitool. Onderweg komen we langs een versierde stoep, waarop verhalen staan over hoe donkere mensen in actie kwamen voor gelijke rechten. Ook de naam van Martin Luther King wordt genoemd, maar over hem zullen we later tijdens onze reis zeker nog meer gaan zien: in Memphis zullen we namelijk de plek bezoeken waar hij is neergeschoten.

De stoep met onder andere een bericht van Martin Luther King

Zo ver is het nog lang niet, we zijn nu nog in Tallahassee. We lopen de straat langs het Capitool een stukje op om een geschikte fotolocatie te vinden. De beste plek is midden op de straat, wat betekent dat we tijdens het groene voetgangerslicht even op de straat moeten blijven staan voor de foto. Gelukkig blijft het licht geruime tijd op groen!

Het Capitool van Tallahassee

We keren terug naar de auto en verlaten de stad. Na nog even getankt te hebben, zijn we weer echt op weg. Via de I10 snelweg rijden we richting Pensacola. Onderweg komen we veel heuvels tegen en zien we veel groen. Als we van de I10 af gaan, begint de weg meer richting de kust te gaan. We zien dan ook al borden die de route naar het strand wijzen. Wij volgen echter eerst nog de 98 West naar de grote badplaats Destin. Hier zit namelijk een favoriete winkel van ons: Build-a-Bear.

Destin blijkt een echte toeristische badplaats te zijn met veel hotels, restaurants en winkelcentra. Build-a-Bear bevindt zich in één van die winkelcentra. Het is wel een ander winkelcentrum dan we gewend zijn: in plaats van een groot gebouw met meerdere verdiepingen is dit meer een winkeldorpje met een aantal straten waaraan winkels liggen. Build-a-Bear, de winkel waar je zelf knuffels kunt vullen en kleding voor ze kunt kopen, ligt in het achterste gedeelte van het winkelgebied. Omdat de film The Lion King net uit is, hebben ze diverse Simba- en Nala-knuffels en kleding met afbeeldingen uit de film.

Lion King kleertjes

Uiteraard kunnen we het niet laten en besluiten we een jonge Simba te vullen en aan te kleden. We hebben echter al een Simba-knuffel, dus noemen we deze leeuw Destiny: vernoemd naar de plaats waar we hem kopen en naar de scène uit de film The Lion King, waarin vader Mufasa aan zijn zoon Simba vertelt dat het zijn ‘destiny’ (voorbestemming) is om koning te worden.

Onze nieuwste aanwinst Destiny

Met Destiny verlaten we na een lange wachttijd de winkel. Bij de auto eten we eerst iets, want het is al ruim na lunchtijd. Met gevulde magen gaan we weer op pad. We volgen de hoofdweg van Destin, wat een drukke weg is langs hotels, winkels en restaurants. Als we een brug over zijn gereden, wordt het iets rustiger en zien we meer de duinen.

De weg uit Destin

Voor we vertrokken, hadden we gelezen over twee aangelegde snorkelgebieden bij Pensacola. De navigatie staat ingesteld op het adres van één van de gebieden. We volgen netjes de route langs huizen die op palen zijn gebouwd in verband met mogelijke overstromingen en tussen de duinen door, waar we slechts vijftien mijl per uur mogen rijden vanwege de in het gebied broedende vogels.

Als het navigatiesysteem aangeeft: ‘Bestemming bereikt’, rijden we tussen die duinen zonder dat er ergens een parkeerplek is. Iets verderop is wel een parkeerplaatsje, maar daar staat niets over een snorkelgebied. We rijden iets verder, een stukje terug, kijken nog een keer op het navigatiesysteem, maar het snorkelgebied is niet te vinden. Wel hebben we een parkeerplaats bij een mooi wit strand, dus zetten we de auto neer en besluiten we de duik te nemen zonder snorkel.

Het strand van Pensacola

Het is heerlijk op het strand. De zon schijnt niet al te fel en het waait behoorlijk, zodat het niet te warm is. Het water is prima van temperatuur, waardoor we volop genieten. Alleen dat zand is toch een nadeel…

Heerlijk genieten!

Bijna twee uur later besluiten we om richting het hotel te gaan. We kloppen het zand zo veel mogelijk van ons af (uiteraard tevergeefs: tot aan het einde van de vakantie zullen we nog zand tegenkomen in de auto), kleden ons om en stappen in de auto. Rustig rijden we de weg af, waarbij we nog langs het strandgedeelte komen waar ik in 2015 ben geweest.

In 2015 bezocht ik dit stukje strand

We verlaten de strandweg en gaan naar het hotel, dat makkelijk te vinden is. We checken in en krijgen kamer 417 toegewezen. Nadat we de auto uitgeladen hebben, lopen we naar het Mexicaanse restaurant dat naast het hotel zit. Het eten is er uitstekend en we verlaten het hotel dan ook met volle magen. Om nog even wat beweging te hebben, lopen we nog een stukje voor we terug gaan naar de kamer om de reis van morgen voor te bereiden. Dan zullen we de staat Florida verlaten en via Alabama naar New Orleans in Louisiana rijden.