dinsdag 16 juni 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 17

17 mei 2015: New Orleans à Pensacola

De rit van vandaag brengt ons naar de laatste staat die we deze reis zullen bezoeken: we gaan namelijk naar Pensacola in Florida. Daarna hebben we nog wel een aantal dagen vakantie, maar die zullen we alleen in Florida doorbrengen.

Nu zijn we echter nog in New Orleans. Ik sta weer vroeg op en ga om zeven uur naar beneden om te ontbijten in het restaurant van het hotel. Vandaag besluit ik een keer geroosterd brood te nemen. Terwijl ik wacht, zie ik meer mensen van de groep binnenkomen. Ook krijg ik gezelschap aan tafel van een Nederlands stel dat bij mij in het vliegtuig zat op de heenreis. Zij kiezen vanochtend ook voor geroosterd brood.

Omdat het stel bij mij aan tafel is komen zitten en zij later besteld hebben, ga ik ervan uit dat de bediening het ontbijt voor ons alle drie tegelijk brengt. Dit laat echter flink op zich wachten: bijna iedereen om ons heen, ook de mensen die later zijn gekomen, hebben al gekregen. Ik spreek de serveerster aan, die een beetje chagrijnig terug reageert. We moeten maar wachten, het is druk, vindt ze. Ik laat haar weten dat ik nu al ruim twintig minuten zit te wachten en dat mensen die later zijn gekomen al gekregen hebben. Zonder antwoord te geven, loopt ze weg.

Pas om half acht, een halfuur nadat ik binnen ben gekomen, krijg ik mijn ontbijt. Wat blijkt? Het hotel heeft maar één broodrooster…

Ik eet haastig mijn fruit op, smeer mijn geroosterde boterhammen en neem die mee naar de kamer, want ik moet mijn koffer nog verder inpakken. Ik kom nog wel op tijd bij de bus aan en de reisleidster zegt me dat ik nog rustig aan kan doen, maar ik vind het zelf toch vervelend.

Om acht uur rijden we weg bij het hotel. We komen door een arm gedeelte van de stad waar hier en daar nog beschadigde gebouwen te zien zijn en waar veel oude huizen staan. Onze reisleidster laat intussen een boek in de bus rondgaan over de orkaan Katrina.

Rond tien voor negen komen we in de staat Mississippi. De weg waarover we rijden, is erg slecht en zorgt voor veel gehobbel. Gelukkig hoeven we het maar iets minder dan anderhalf uur vol te houden: rond tien over tien rijden we de staat Alabama in.

In de buurt van het plaatsje Mobile in deze staat maken we onze eerste stop bij Bellingrath Gardens and Home. Dit huis met enorme tuin was vroeger van Walter en Bessie Bellingrath. Meneer Bellingrath was de eerste man in Mobile die Coca Cola in flesjes deed, waardoor hij erg rijk is geworden. Dit is terug te zien aan de gigantische tuin bij het huis, een tuin die eigenlijk meer een park is dan een tuin.

De ingang van de tuin

We krijgen van onze reisleidster een plattegrond en mogen vervolgens zelf even door de tuin lopen. Wel moeten we zorgen dat we om elf uur bij het huis zijn, want dan krijgen we een rondleiding.

Ik loop een stukje door de tuin en bekijk de fontein bij de rozentuin. Om eerlijk te zijn valt de rozentuin me een beetje tegen, omdat er weinig rozen in bloei staan.

De fontein bij de rozentuin

Als ik verder loop, kom ik uiteindelijk bij de Mermaid Fountain, de zeemeerminnenfontein. Deze fontein ligt mooi verborgen tussen heggen, waardoor je hem pas op het laatste moment ziet.

De Mermaid Fountain

Vanaf de fontein loop ik nog een klein stukje verder. Ik kom langs paadjes die verborgen liggen tussen enorme planten en struiken en zie ook één van de meren die bij de tuin horen.

Een verborgen rotspaadje richting één van de meren

Iets voor elf uur voeg ik me bij de rest van de groep voor de rondleiding door het huis. We moeten even wachten, maar dat is omdat wij van de gids wel foto’s mogen maken in het huis en de andere bezoekers niet.

De binnenplaats van het huis

De rondleiding begint in de woonkamer, waar al goed te zien is hoe rijk meneer en mevrouw Bellingrath waren. Ook één van de eetkamers (ja, inderdaad: één van de eetkamers…) laat dit duidelijk zien.

Een van de eetkamers

De rondleiding wordt vervolgd op de eerste verdieping van het huis, waar verschillende logeerkamers zijn. Wat mij opvalt, is dat alle kamers erg veel meubilair hebben en daardoor heel vol lijken. Ook staan er overal porseleinen beeldjes, want mevrouw Bellingrath verzamelde porselein.

Een kamer met een gedeelte van de verzameling porseleinen beeldjes

We gaan terug naar de benedenverdieping en bekijken de keuken en de verschillende serviezen. Ook zien we de enorme verzameling zilver bestek en een andere eetkamer. Deze heeft een prachtig uitzicht op de Fowl River, de rivier achter het huis.

Eetkamer met uitzicht op de Fowl River

Hierna eindigt de rondleiding. We krijgen nu nog langer de tijd om de tuin te verkennen en ook om te eten, want we rijden pas om één uur verder.

Ik gebruik de plattegrond die we hebben gekregen om op zoek te gaan naar het bayou gedeelte van de tuin. Het is even een wandeling, maar door alle prachtige planten en bloemen absoluut niet vervelend.

Het bayou gedeelte van de tuin

Als ik weer terug loop, landt er een rood vogeltje op het pad. Hij blijft even zitten, zodat ik mooi een foto kan maken. Ik ben geen vogelexpert, maar ik geloof dat het een rode kardinaal is (mocht ik het mis hebben, laat dan even een reactie achter!)

Een rode kardinaal in de tuin

Ik loop verder en kom nog langs het Aziatische gedeelte van de tuin. Dan ga ik op zoek naar het restaurantje om te lunchen. Als ik na het eten nog even naar buiten loop, blijkt er op het standbeeld in de vijver een slang te liggen. Hij beweegt echter niet en lijkt absoluut geen interesse te hebben in mij als ik foto’s maak.

De slang vlakbij het restaurantje

Ik laat de slang verder met rust en ga terug naar de bus. Precies om één uur vertrekken we weer op weg naar iets heel anders: het oude oorlogsschip USS Alabama. Het schip zelf bezoeken we niet, maar we krijgen wel tijd om even rond te kijken.

De USS Alabama

De USS Alabama was het zesde schip van de United States Navy (de marine). Het werd in 1940 te water gelaten en in 1942 voor het eerst gebruikt. In 1964 voer het schip naar de plaats waar het nu nog steeds ligt. Een jaar later werd het geopend voor het publiek als museum.

De USS Alabama werd in 1942 voor het eerst gebruikt

Vanaf de USS Alabama rijden we door richting de staat Florida. Om tien over half drie passeren we de staatsgrens voor de laatste keer. Vanaf nu zullen we alleen nog reizen door de ‘Sunshine State’.

Door de zon, die inderdaad volop schijnt, krijgt iedereen al zin om naar het strand te gaan. Eerst moeten we nog een klein stukje rijden, waarvan een gedeelte over bruggen over het water van de Gulf of Mexico, oftewel de Golf van Mexico.

Richting Pensacola Beach

Dan zijn we bij Pensacola Beach. We mogen kiezen: of al om kwart voor vier mee terug naar het hotel of om zes uur opgehaald worden en dan naar het hotel. Ik hoef niet lang na te denken, ik ga lekker naar het strand en pas om zes uur terug!

Met de badhanddoek die ik twee dagen geleden gekocht heb bij de Walmart, zoek ik een mooi plaatsje op het strand. Het is niet moeilijk om te genieten hier: heerlijk in het zonnetje vlakbij het water!

Op het strand van Pensacola

Ik vermaak me bijna twee uur prima, ook al kan ik niet helemaal het water in (ik ben maar alleen en ik kan mijn spullen niet onbewaakt achterlaten). In de verte zie ik zelfs de vin van een dolfijn, al maakt het beest zich snel uit de voeten als meer strandliefhebbers hem ontdekken.

Heerlijk genieten aan het strand

Om zes uur word ik samen met nog een aantal anderen keurig opgehaald door onze bus. We rijden een stukje verkeerd over een camperparkeerplaats (wat ook wel weer leuk is om te zien), maar dan kunnen we vlot door naar ons hotel in de buurt van het Pensacola vliegveld.

Ons hotel is in de buurt van Pensacola International Airport

Omdat alles nog onder het zand zit, douche ik even snel voor ik op zoek ga naar een restaurantje waar ik iets kan eten. Het wordt uiteindelijk de Taco Bell, waar ik een vegetarische wrap aangeraden krijg door de jongen achter de kassa. Het blijkt een goede keus geweest te zijn, want de wrap is heerlijk!

Na het eten loop ik terug naar het hotel, waar ik op mijn kamer lekker nog even tv kijk. Ik let er wel op dat ik niet te laat ga slapen, want morgen vertrekken we al om kwart over zeven. De eindbestemming dan? Orlando, vlakbij de bekende parken van Walt Disney. Ik heb er nu al zin in!


Tot morgen!

Lees verder: Dag 18 (Pensacola --> Orlando)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten