donderdag 18 juni 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 19

19 mei 2015: Orlando

Vandaag blijven we de hele dag in Orlando. Ik heb ervoor gekozen om de dag door te brengen in Magic Kingdom, het Walt Disney World park.

Gisteren heb ik geregeld dat ik mee kan rijden met de gratis shuttlebus van het hotel naar het park, dus ben ik vroeg op om die bus vooral niet te missen. Ik loop wel eerst even langs het zwembad, want gisteravond zag ik dat er een Alligator Alley was, een alligatorstraatje. Wat blijkt? Het zijn maar alligatortjes…

Dit soort alligatortjes zaten in Alligator Alley

Bij de lobby van het hotel wacht ik op de bus, die iets over half acht arriveert. Het controleren van de reserveringen en het instappen duurt echter even, dus pas tegen kwart voor acht rijden we weg. Gelukkig kunnen we goed doorrijden en zijn we rond tien over acht bij de halte op de parkeerplaats. Vanaf deze halte is het een klein stukje lopen naar de boot, die ons naar de echte ingang van Magic Kingdom brengt.

Vanaf de parkeerplaats met de boot naar de ingang

Nog voor half negen sta ik aan de overkant van het meer. Omdat er eerst nog een soort welkomstshow is, wacht ik voor de ingang. Precies om tien over half negen, zoals gepland, begint de show met een welkomstwoordje en een dansje. Dan arriveert er een stoomtrein met daarin de bekende Disneyfiguren (Mickey, Minnie, Pluto) en uiteraard ook Anna en Elsa van Frozen.

De welkomstshow

Als de show afgelopen is, ga ik het park in. Ik wil graag eerst een fastpass regelen voor mijn favoriete attracties, maar dit blijkt hier iets anders te werken dan in Disneyland Parijs. Hier is namelijk in het hele park gratis WiFi. Via een speciale app op je telefoon kun je zo een fastpass reserveren voor maximaal drie attracties in eerste instantie. Heb je alle drie die fastpassen gebruikt, dan kun je via speciale kiosken in het park een nieuwe reserveren. Uiteraard alleen als er nog plaats is!

Met behulp van de app reserveer ik een fastpass voor mijn drie favoriete attracties: de Big Thunder Mountain achtbaan in Frontierland, de Splash Mountain waterachtbaan en Mickey’s Philharmagic, een 3D film. Zodra dat geregeld is, loop ik Main Street af richting het kasteel.

Main Street met het kasteel

Het Magic Kingdom is veel groter dan Disneyland Parijs (waar ik de weg kan dromen nadat ik er bijna twee jaar gewerkt heb) en ik heb ook echt de plattegrond nodig om alles te vinden dat ik zoek. Liberty Square is ook onbekend voor mij: een gedeelte van het park met een hal met standbeelden van de presidenten van Amerika en een kopie van de Liberty Bell in Philadelphia.

Liberty Square met rechts de hal der presidenten en links achter de boom de kopie van de Liberty Bell in Philadelphia

Van Liberty Square loop ik door naar mijn favoriete deel van het park: Frontierland. Het is nog erg rustig en als ik Knabbel en Babbel zie staan, besluit ik dan ook om een foto te laten maken. Eerst vraag ik natuurlijk of ik een foto van hen alleen mag maken, maar dat is nog niet zo makkelijk aangezien ze wel zin hebben om een beetje gek te doen…

Knabbel en Babbel in een gekke bui

Na de foto’s loop ik door richting de Big Thunder Mountain. Dat het nog erg rustig is, is ook hier te zien: de wachttijd is slechts tien minuten…

10 minuten wachten maar voor de Big Thunder Mountain...

Ik heb echter een fastpass en kan zo doorlopen voor ‘een wilde rit door de wildernis’. Deze achtbaan met een cowboy en western thema is altijd al mijn favoriet geweest, ook in Disneyland Parijs, maar ik zie toch wat verschillen met de versie in Parijs. Welke ik leuker vind? Deze!

Na de Big Thunder Mountain heb ik nog ruim de tijd voor mijn volgende fastpass, dus loop ik terug naar Liberty Square om een bezoek te brengen aan de Haunted Mansion, het spookhuis. Ook hier vallen me grote verschillen op met de versie in Parijs, met name in het verhaal achter de attractie. Om eerlijk te zijn vind ik het verhaal in Parijs spannender.

In de Haunted Mansion

Als ik weer veilig buiten sta zonder meeliftende geesten ga ik naar iets minder engs: It’s a small world, één van de bekendste attracties van Disney. Met een bootje vaar je tussen zingende poppen door, die in een decor staan en kleding aan hebben van landen uit de hele wereld.

Helaas niet de beste foto, maar dit is het Nederlandse gedeelte van It's a small world

De volgende attractie die ik doe, is mijn tweede fastpass: de Splash Mountain. Het verhaal is gebaseerd op Broer Konijn, meneer Bos en Rein Vos, maar het leukste is het einde: als het bootje zestien meter naar beneden stort en je een heerlijke plons water over je heen krijgt…

De Splash Mountain met een val van zestien meter...

Om even op te drogen, loop ik naar Main Street en kijk ik een stukje van één van de shows die op straat worden gedaan. Het is echter heel warm (meer dan dertig graden), dus besluit ik om eerst iets te drinken te gaan halen. In Adventureland vind ik een kraampje dat heerlijk ananassap verkoopt en waar het dan ook erg druk is. Ik manoeuvreer me uit de rij en ga terug naar Main Street om de show voor het kasteel te bekijken. Het verhaal is erg simpel uiteraard, maar ik vind wel Donald Duck verkleed als kapitein Haak heel erg schattig!

Donald Duck als kapitein Haak, gewoon heel erg schattig!

Vanaf Main Street loop ik weer naar Adventureland, het gedeelte van het park met een junglethema. Hier is ook de bekende attractie Pirates of the Caribbean, maar ik bezoek eerst de boom van de familie Robinson. Dit boomhuis is nagebouwd met behulp van de verhalen uit het boek over de Zwitserse familie Robinson, die strandt op een onbewoond eiland nadat ze schipbreuk hebben geleden. Met behulp van de spullen van het schip bouwen ze een heel nieuw leven op op het eiland, inclusief een enorme boomhut.

Uitzicht vanuit de boom op Adventureland

Als ik weer beneden ben, loop ik richting Main Street, waar ik het begingedeelte van de straatshow zie. Omdat ik nog tijd heb voor ik naar mijn derde fastpass moet, loop ik wat rond, bekijk ik wat winkeltjes en maak ik nog wat foto’s.

Fontein op Main Street met een beeldje van Donald Duck

Dan is het tijd om naar Mickey’s Philharmagic te gaan: een 3D show over een orkest. Het gaat mis als Donald het orkest stiekem probeert te leiden en wat volgt, is een muzikale rondreis langs verschillende Disneywerelden. Voor wie ooit in Magic Kingdom is en twijfelt over het wel of niet doen van deze attractie: niet twijfelen, ik kan hem absoluut aanraden!

Aangezien het inmiddels bijna één uur is, ga ik op zoek naar iets te eten. Ik wil eigenlijk bij het Tortuga restaurant eten, het piratenrestaurant bij Pirates of the Caribbean, maar de keuzes op de menukaart en vooral de prijzen vallen me erg tegen. Daarom ga ik naar Frontierland, waar ik bij een restaurantje de zeer interessante combinatie van een croissant met tonijnsalade voorgezet krijg… Bij gebrek aan iets anders eet ik het op, maar ik vind dit absoluut geen aanrader…

Na het eten ga ik weer terug naar Adventureland, want ik had een nieuwe fastpass geregeld en kan zo doorlopen bij Pirates of the Caribbean. Dit is één van de weinige attracties waarvan ik zeg: de versie in Parijs is leuker. Hier heb je weliswaar Jack Sparrow die af en toe opduikt, maar het is een vrij kort boottochtje en ik mis een beetje de sfeer die er in Parijs wel is.

In Pirates of the Caribbean

Ik probeer na de attractie nog een fastpass te regelen voor de nieuwe achtbaan gebaseerd op het mijntreintje van de Zeven Dwergen van Sneeuwwitje, maar dit lukt helaas niet. Daarom reserveer ik nog een keertje voor de Splash Mountain. Eerst is het echter tijd voor de grote parade. Vreemd genoeg wordt deze om drie uur ’s middags gedaan, het warmste tijdstip van de dag. Dit merk ik ook als ik even op de grond ga zitten… Au, au, au! Ook tijdens de parade lijk ik langzaam weg te smelten en zodra de laatste wagen voorbij is, koop ik eerst iets te drinken.

Donald tijdens de parade

Inmiddels is het flink drukker in het park, dus besluit ik wat rust op te zoeken door mee te gaan met een bootje naar Tom Sawyer Island. Ik ken het boek verder niet, maar het is heerlijk rondlopen over dit kleine eilandje. Ook heb ik een mooi uitzicht op de Big Thunder Mountain en zie ik de raderboot voorbij varen.

Uitzicht vanaf Tom Sawyer Island op de Big Thunder Mountain en raderboot

Ik besluit nog wat rustige dingen te doen en keer weer terug naar het vaste land. Aan de overkant van de ‘haven’ bevindt zich de Country Bear Jamboree, een attractie met zingende berenpoppen.

Country Bear Jamboree

Na de Country Bear Jamboree loop ik naar Adventureland, waar ik in de rij ga staan voor de Enchanted Tiki Room. Het liedje hiervan ken ik heel goed, maar de attractie zelf heb ik nog nooit gedaan. Het blijkt te lijken op de Country Bear Jamboree, alleen heeft deze attractie zingende vogels.

De Enchanted Tiki Room

Mijn volgende stop is Tomorrowland, het gedeelte van het park met als thema uitvindingen en de toekomst. Omdat de wachttijd meevalt, doe ik de attractie Stitch’s Great Escape, over het ruimtewezentje Stitch, waarna ik doorloop richting Fantasyland en in wat winkeltjes kijk. Daarna ga ik weer naar Main Street om de hele straatshow te bekijken. Wat me opvalt, is dat mensen hier gewoon mee mogen dansen op straat. Zoiets zou in Disneyland Parijs absoluut niet kunnen, daar word je al aangesproken als je met je voeten op straat komt tijdens de parade…

Donald poseert even tijdens de straatshow

Na de straatshow doe ik voor de tweede keer vandaag de Splash Mountain, waarna ik iets eet in Frontierland. Ondertussen zie ik op de app dat er maar twintig minuten wachttijd is voor de mijntreinachtbaan van de Zeven Dwergen, dus haast ik me daarheen. Helaas, de achtbaan blijkt dicht te zijn, omdat er onweer in de buurt is…

Ik loop verder door het park en zie dat er nauwelijks wachttijd is voor Mickey’s Philharmagic, wat me doet besluiten die attractie ook nog een tweede keer te doen. Daarna zoek ik alvast een mooi plekje voor de avondparade. De zon is langzaam onder aan het gaan, wat een mooie lucht oplevert.

De lucht boven Main Street

De avondparade begint precies op tijd. Een voor één komen de prachtig verlichte wagens voorbij, beginnend met Tinkerbel en eindigend met een enorme wagen met als thema de Verenigde Staten.

Het schip van kapitein Haak tijdens de avondparade

Lang nagenieten van de parade kan ik niet, want ik moet terug naar de parkeerplaats om de bus naar het hotel te halen. Wel zie ik vanaf de parkeerplaats nog het vuurwerk boven het park.

Vuurwerk vanaf de parkeerplaats

Uiteindelijk ben ik rond elf uur terug op mijn kamer na een lange, vermoeiende, maar vooral ontzettend leuke en heerlijke dag. De conclusie die ik kan trekken? Magic Kingdom scoort op heel veel punten beter dan Disneyland Parijs. Dit komt niet alleen doordat het park groter is, maar vooral door de service: de gratis WiFi verbinding en de app zijn ideaal, het personeel is vriendelijk (mensen staan hier ook veel meer open voor een praatje dan in Parijs) en er is gewoon een veel relaxtere sfeer. Mocht je dus ooit twijfelen tussen Disneyland Parijs en nog even doorsparen voor Magic Kingdom, dan zou ik echt aanraden om door te sparen. Het is duurder dan Parijs, absoluut (hoewel Disneyland Parijs er ook niet goedkoper op wordt), maar ik vind het het geld meer dan waard.

Morgen heb ik nog één laatste reisdag, van Orlando naar Miami Beach, en dan zit de reis er alweer op.


Tot morgen!

Lees verder: Dag 20 (Orlando --> Miami Beach)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten