maandag 15 juni 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 16

16 mei 2015: New Orleans

Vandaag heb ik de hele dag de tijd om New Orleans te verkennen. Ik slaap daarom iets uit voor ik naar de ontbijtzaal van het hotel ga, aangezien het ontbijt inbegrepen is. Ik mag kiezen uit een croissant, geroosterd brood of een Engelse muffin en krijg ook een bakje vers fruit. Daarbij is er een theepotje met warme chocolademelk en een glas sinaasappelsap. Ik mag dus zeker niet klagen!

Na het ontbijt ga ik op stap. Ik begin bij Lafayette Square, het plein naast het hotel. Dit plein ontstond al in 1788 en is vernoemd naar Lafayette, een held voor de stad uit de tijd van de Onafhankelijkheidsoorlog. Toen de Verenigde Staten Louisiana kochten, weigerde hij echter het aanbod om de eerste gouverneur van de staat te worden.

Lafayette Square

Vanaf Lafayette Square loop ik naar de halte voor de streetcar. Dit is het openbaar vervoermiddel van New Orleans en te vergelijken met een tram. Voor slechts een paar dollar kun je er de hele dag onbeperkt gebruik van maken.

De streetcar, een soort tram

Ik neem de streetcar richting Lee Circle. Dit is een rotonde waarop in het midden een standbeeld staat van Robert E. Lee, die tijdens de Civil War de leiding had over het leger van de Zuidelijke Staten.

Lee Circle met het standbeeld van Robert E. Lee

Nadat ik even rondgekeken heb, neem ik de streetcar terug en stap ik uit op Canal Street, de hoofdstraat van New Orleans. Aan deze straat liggen de bekende smalle, toeristische straatjes, zoals Bourbon Street en Royal Street.

Canal Street

Met de streetcar reis ik naar het einde van Canal Street om daar over te stappen op een andere lijn. Deze streetcar brengt me naar de French Market, de markt van het French Quarter. Het French Quarter is het bekendste gedeelte van New Orleans en ook het gedeelte waar de meeste toeristen komen.

Het begin van de French Market

Ik loop even rond over de French Market. Het eerste gedeelte bestaat uit etenskraampjes, het tweede deel is de vlooienmarkt. Al snel valt me op dat er eigenlijk bij elk kraampje zo’n beetje dezelfde spullen te koop zijn. Ook staan er nergens prijzen bij. Uit nieuwsgierigheid vraag ik de prijs van een enkelbandje, maar de prijs is zo belachelijk hoog dat ik meteen doorloop. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat ik afding, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in met zo’n hoge beginprijs!

In de French Market

Ik laat de French Market achter me en loop richting Royal Street, één van de toeristische straten van de stad. De bekendste toeristische straat van New Orleans is Bourbon Street, maar het is ook een straat die afgeraden wordt om te bezoeken, omdat het ook een smerige straat is. Bovendien kun je er veel dronken mensen tegenkomen, aangezien je in New Orleans heel gemakkelijk aan drank kunt komen. Dit geldt overigens voor de hele stad: hoewel het nog niet eens tien uur ’s ochtends is, heb ik al een aantal behoorlijk aangeschoten mensen gezien.

Bourbon Street

Vanaf de French Market richting Royal Street loop ik een stukje over Chartres Street, waar ik al snel de gebouwen met balkons zie die typerend zijn voor New Orleans.

De typische gebouwen met balkons

Ik kom uiteindelijk uit bij Jackson Square, een mooi plein middenin de stad. Dit is ook het plein waar de St. Louis kathedraal aan ligt.

Jackson Square met de St. Louis kathedraal

Vanaf Jackson Square heb ik ook uitzicht op de rij bij Café du Monde. Dit is een heel bekend café in New Orleans waar je heerlijke beignets schijnt te kunnen eten. Aangezien de rij de halve straat in beslag neemt, besluit ik even over te slaan…

De rij bij Café du Monde

Terwijl ik sta te kijken naar de rij word ik aangesproken door de koetsier van een paardenkoetsje. We maken een kort praatje over Nederland en over de stad en als ik verder ga, wenst hij me veel plezier toe. “Eet niet te veel,” voegt hij eraan toe, “maar drink zo veel als je wilt!”

Dit advies hebben meer mensen duidelijk te horen gekregen, want ik kom om de paar meter wel iemand tegen met een alcoholisch drankje (en het is nog maar net elf uur ’s ochtends…). Ik hou het echter heel beschaafd bij mijn flesje limonade, waar ik regelmatig een slokje van neem. Dit is ook wel nodig, want het is heel warm vandaag, ondanks dat de zon niet volop schijnt.

Om even af te koelen loop ik een paar souvenirwinkeltjes in. Ook breng ik een bezoek aan de St. Louis kathedraal, die een werkelijk prachtig plafond heeft.

In de St. Louis kathedraal

Vanaf de St. Louis kathedraal loop ik richting Royal Street. Onderweg passeer ik een bandje, dat gewoon gezellig op straat muziek aan het spelen is. Ook dat is typisch New Orleans!

Muziek maken op straat, dat hoort bij New Orleans!

Ik loop over Royal Street en zie overal de bekende gebouwen met balkons. Ik passeer verschillende souvenirwinkels, die ik vaak even binnenloop om te kunnen genieten van de airconditioning. Zo ontdek ik dat ze, net als op de French Market, eigenlijk overal hetzelfde verkopen, maar dat de prijs per winkel verschilt.

Aan het begin van Royal Street, vlakbij het politiebureau, maak ik een foto van een opvallend gebouw. Later, als ik thuis ben, ontdek ik dat ook het Hotel Monteleone op de foto staat. Dit blijkt het hotel te zijn waar mijn ouders jaren geleden (1979) overnacht hebben.

Rechts op deze foto is het bord te zien van Hotel Monteleone

Ik kom uiteindelijk weer uit bij Canal Street. Omdat mijn limonade inmiddels wat lauw geworden is door de warmte, bestel ik bij de Starbucks een lekker koud drankje. Althans, dat is de bedoeling. Mijn bestelling wordt echter vergeten en wat ik krijg, smaakt alles behalve lekker. Helaas ben ik op het moment dat ik dat ontdek al een stuk verder gelopen en heb ik geen zin meer om terug te gaan.

Mijn bedoeling is om vanaf Canal Street met de streetcar richting North Rampart Street te gaan en dan naar het Louis Armstrong Park te lopen. Er lijkt echter een probleem te zijn met de streetcar, want na een kwartier gewacht te hebben, is er nog steeds geen één bij de halte geweest. Ik besluit te gaan lopen. Als ik bij North Rampart Street aankom, aarzel ik echter: de straat ziet er niet bepaald goed uit. Ik besluit verstandig te zijn en het Louis Armstrong Park te vergeten. In plaats daarvan ga ik weer naar de streetcar om naar het City Park te gaan.

Het City Park ligt buiten het echte stadscentrum van New Orleans en is daarom heerlijk rustig. Aan het begin van het park is zelfs een stukje bayou, het Frans-Engelse woord voor een stuk water dat een beetje lijkt op een moeras. Dit soort bayous zijn typerend voor New Orleans en de Mississippi-rivier.

Het begin van het City Park met de bayou

De bayou vind ik erg mooi en rustig, maar door de warmte kan ik niet echt genieten van de rest van het park. Ik ga naar een restaurantje om even af te koelen en iets te eten, al weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat ik nu gegeten heb.

Na het eten heb ik nog steeds heel veel last van de drukkende warmte en vochtige lucht, dus besluit ik om terug te gaan richting het hotel. Ik loop langs de bayou en zie een eilandje waar vogels hun nesten hebben gemaakt.

Het vogeleilandje in de bayou

Vanaf het City Park neem ik de streetcar naar Canal Street. Het laatste stukje naar het hotel loop ik en dan kan ik eindelijk echt op temperatuur komen. Ik stuur ook een berichtje naar onze reisleidster met de vraag of ze vanavond nog iets wil doen en we spreken af om later, als het buiten ook iets koeler is, iets te gaan eten.

Om half zeven ga ik daarom naar de lobby van het hotel. Samen met onze reisleidster loop ik terug richting Canal Street. Nu we met z’n tweeën zijn, durven we wel een stukje over Bourbon Street te lopen, maar we slaan uiteindelijk toch af naar een iets minder chaotische straat. We komen uit bij Jackson Square, waar nu straatartiesten en waarzeggers hun geld proberen te verdienen.

Waarzeggers op Jackson Square

In een restaurantje vlakbij eten we iets. Onze reisleidster is zo dapper om een kopje gumbo te proberen, een typisch gerecht voor New Orleans, maar ik ben blij dat ik het bij een gewone Caesar salade heb gehouden: het ziet er niet echt smakelijk uit… Gelukkig geeft onze reisleidster aan dat het wel te eten is.

Gumbo, een typisch gerecht voor New Orleans

Vanaf het restaurantje lopen we terug richting het hotel, waarbij we nog een stukje achter een bruiloftsstoet lopen. Het ziet er heel gezellig uit met een bandje en iedereen die zwaait met zakdoeken. Wel houdt de politie een oogje in het zeil om ervoor te zorgen dat het niet uit de hand loopt.

Uiteindelijk zijn we weer terug bij het hotel, een chaotische, maar leuke ervaring rijker. Morgen zullen we terecht komen in een heel andere ervaring: we gaan dan naar het strand van Pensacola in de staat Florida!

Tot morgen!

Lees verder: Dag 17 (New Orleans --> Pensacola)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten