zaterdag 18 januari 2020

Reisverslag Belfast 2019: dag 4

Zondag 29 december 2019

De afgelopen dagen hebben we vooral de stad Belfast verkend. Vandaag zal een heel andere dag worden: we gaan met een bus langs de kust van Noord-Ierland naar de Giant’s Causeway. Dit is een bekende rotsformatie die waarschijnlijk ontstaan is door een vulkaanuitbarsting en sinds 1986 op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat.

Omdat de bus om half tien vertrekt, moeten we vroeg op. Rond half negen verlaten we het hotel met als plan een bus te nemen naar het centrum en daar over te stappen op een andere bus. Helaas blijkt de eerste bus bij de halte waar wij staan alleen passagiers af te zetten en geen nieuwe mee te nemen. Dit betekent dat we in hoog tempo moeten lopen om de volgende bus alsnog te halen. Gelukkig lukt dit.

Vanaf de tweede halte is het nog maar een klein stukje naar de plaats waar de bustocht begint. Er staat al een lange bus klaar en als we ons aangemeld hebben, zoeken we een plaatsje.

Ruim na half tien, vanwege wat verlate passagiers, vertrekken we. Eerst halen we nog wat passagiers op in de stad, dan rijden we richting de kust. De eerste stop is vrij snel: we kunnen even bij Carrickfergus Castle kijken en van het toilet gebruik maken, aangezien de volgende stop pas over twee uur is.

Carrickfergus Castle (in de steigers)

De tocht gaat verder langs de kust. We zien mooie kliffen en in de verte kunnen we zelfs de Mull of Kintyre zien, wat Schotland al is. Ook rijden we door en langs wat kleine kustdorpjes.

Onderweg in de bus met in de verte de Mull of Kintyre

Uiteindelijk stoppen we bij de Carrick-a-Rede Rope Bridge. Dit is een touwbrug van een klif naar een klein eilandje. Om de brug over te mogen, moet je betalen, maar je kunt ook langs de klif wandelen en de brug zien.

Carrick-a-Rede Rope Bridge

Het is een flinke wandeling langs de klif, ook vanwege de wind die er staat. We worden wel getrakteerd op een mooi uitzicht en in het water onder ons spotten we zelfs een paar dolfijnen.

De klifwandeling (waar links bovenin de foto mensen te zien zijn, loopt het pad waar we overheen liepen)

Het grijze vlekje rechts onderin is één van de dolfijnen

We lopen door tot het uitkijkpunt bij de brug en maken enkele foto’s voor we terug lopen. Een kleine tien minuten gaat de bus verder, hoewel nog niet alle passagiers terug aan boord zijn. De buschauffeur heeft echter meerdere keren gezegd dat je op tijd terug moet zijn. Ben je dat niet, dan moet je met een taxi naar het volgende stoppunt.

Nog even genieten van het uitzicht langs de klif

Het volgende stoppunt is een restaurantje vlakbij de Giant’s Causeway. We zijn blij dat we zelf brood mee hebben genomen, want de maaltijden zien er niet echt smakelijk uit. Het valt ons ook op dat veel mensen niet hun hele bord leeg eten.

Vlak voor we weer zullen vertrekken, arriveert er een taxi met de passagiers die te laat waren. Ze gaan snel de bus in, want ze willen duidelijk niet nog een keer te laat zijn!

Een paar minuten later vertrekken we naar de Giant’s Causeway. We worden bovenaan de klif afgezet en moeten het laatste stukje lopen. Het eerste stukje is wel mooi (wat kliffen en donkere rotsen), maar eigenlijk hadden we op iets mooiers gerekend. Onze ouders besluiten niet verder te gaan, ook omdat het pad erg steil omlaag loopt, maar mijn man en ik zijn toch nieuwsgierig of dit alles is.

Bovenaan de klif

We lopen door en komen dan bij de ‘echte’ Giant’s Causeway: een deel met bijzondere rotsen die op trappetjes lijken. De stenen zijn bijna allemaal perfect rond en plat, wat een heel bijzonder beeld geeft. We zijn in ieder geval blij dat we doorgelopen zijn!

De trappen van de Giant's Causeway

Zo zijn de vormen van de stenen goed te zien. Bijna de hele Giant's Causeway heeft dit soort stenen.

Als we flink wat foto’s gemaakt hebben, wandelen we terug naar boven. We hebben nog wat tijd voor we weer bij de bus moeten verzamelen, dus maken we nog gebruik van het toilet en kijken we boven even rond. De bus is keurig op tijd en we stappen in voor de laatste halte voor we terug naar Belfast gaan. De bus vertrekt een paar minuten later dan gepland, maar moet na een kort stukje rijden toch keren: er zijn een paar passagiers te laat en die kunnen geen taxi nemen naar de volgende stop. De chauffeur mort enigszins, maar keert de bus en haalt ze alsnog op.

Het land in de verte (waar de lichtjes branden) is Ierland al

Nu kunnen we wel doorrijden naar de laatste stop: de Dark Hedges. Dit laantje met aan beide kanten dicht op elkaar gegroeide bomen is gebruikt in de televisieserie Game of Thrones. Het is nu echter helemaal donker, waardoor het echt de Dark Hedges zijn. We lopen erheen, maar gaan ook snel weer terug.

Vanaf de Dark Hedges rijden we via de snelweg terug naar Belfast, waar we rond zeven uur aankomen in het centrum. We kijken nogmaals bij het Mexicaanse restaurant van gisteren, maar ook vanavond is er geen plaats. Daarom gaan we terug naar het hotel, waar we in het restaurant van ons laatste diner van de vakantie genieten. Morgen hebben we nog even in de stad, maar dan moeten we helaas alweer terug naar huis.