vrijdag 3 mei 2024

Reisverslag Center Parcs Park Nordseeküste 2024 - dag 1

Maandag 29 april 2024

Nadat we al diverse parken van Center Parcs in Nederland uit hebben geprobeerd, gaan we er nu één uitproberen van onze oosterburen: we gaan naar Park Nordseeküste in het noorden van Duitsland.

Locatie van Park Nordseeküste (foto van Center Parcs)

Vanaf ons huis is het ongeveer drieënhalf uur rijden, maar omdat we rustig aan willen doen, vertrekken we vroeg: iets voor half zes rijden we weg. Ons zoontje heeft zijn autoslaapzak nog aan in de hoop dat hij nog even slaapt, maar natuurlijk was dit alleen maar leuk bedacht…

's Ochtends vroeg is het nog rustig op de weg

Iets voor zevenen stoppen we even om hem aan te kleden en zijn ontbijt te geven. Inmiddels zijn we al voorbij een paar drukke plekken zonder files, dus het schiet goed op. Rond tien over acht passeren we de grens met Duitsland. We stoppen nog twee keer en komen uiteindelijk iets voor tienen aan bij het park. Onderweg hadden we al wat wegwijzerbordjes gezien, wat maar goed is ook: het park ligt aan het einde van een lange, lege weg en is eigenlijk onderdeel van een dorpje.

We zijn er!

We parkeren de auto op de grote parkeerplaats en gaan lopend naar de receptie, waar we onze armbanden krijgen. Vervolgens kunnen we van het park gaan genieten! We komen eigenlijk meteen bij het zwembad uit: als we de bordjes Aqua Mundo volgen, loop je al langs de buitenrand van het zwembad. De ingang is even zoeken: je moet eerst een trap af voor je bij het toegangshek bent.

Vanaf de receptie loop je langs het zwembad naar de ingang ervan

Het zwembad zelf heeft ook een bijzondere constructie: het bestaat uit meerdere verdiepingen. Op de begane grond, waar je binnenkomt, is het golfslagbad met een klein, maar leuk glijbaantje voor kinderen. Een halve verdieping hoger is het peuterbad, dat in het thema van de zee is aangekleed met schelpen en zeesterren. Weer een stukje hoger is een rond bad, dat twee glijbanen met elkaar verbindt, en weer daarboven is nog een groot bad met de verbinding naar buiten. Ook kun je hier naar een dichte glijbaan en de ‘Crazy River’, een soort rustige wildwaterbaan waar je met een band doorheen kunt. De verschillende verdiepingen zijn met elkaar verbonden door middel van twee, redelijk heftige, glijbanen.

Uitzicht van bovenaf op een deel van het zwembad: het grote bad met links de doorgang naar buiten, in het midden de trap naar de dichte glijbaan en tussen de witte stenen muurtjes de glijbaan naar de verdieping eronder.

Aangezien het nog erg rustig is, kunnen we moeiteloos een plekje vinden voor onze spullen. Daarna verkennen we het zwembad. De glijbanen tussen de verdiepingen vallen goed in de smaak, net als het peuterbad bij onze kleine waterrat. De Crazy River is leuk aangekleed, maar met de banden kom je eigenlijk niet goed vooruit, omdat de stroming niet sterk genoeg is. De dichte glijbaan is dan weer wel leuk en met het lekkere weer is het buitenbad ook zeker geen straf!

De Crazy River

Rond twaalf uur eten we onze meegebrachte boterhammen op, waarna we ons om gaan kleden. Klein detail: de douches voor mannen en vrouwen zijn strikt gescheiden. De kleedhokjes zijn wat smal voor de hele familie, maar uiteindelijk zijn we allemaal omgekleed en kunnen we richting ons huisje, waar we vanaf één uur in mogen.

Vanaf de parkeerplaats rijden we naar ons huisje, nummer 762. Het is heel even kijken op de parkeerplaats waar we heen moeten, maar dan rijden we zo de weg met alle huisjes op. Eerst rijden we ons huisje nog voorbij, omdat de paal met de nummers erop achter een struik verscholen staat. Om bij de voordeur te komen moeten we ook eerst om nummer 761 heen lopen of via de kleine speeltuin naast het huis gaan. We gebruiken daarom de terrasdeur om de spullen makkelijk vanuit de auto naar binnen te krijgen. De auto kunnen we vervolgens parkeren op de parkeerplaats voor ons huisje, want in tegenstelling tot de meeste parken van Center Parcs is er hier niet één centrale parkeerplaats, maar zijn er overal langs de huisjes parkeerplekken.

Ons huisje naast de speeltuin

Het huisje zelf is prima. Je komt binnen in een klein gangetje met links de meterkast en een los toilet. Vervolgens kom je in de woonkamer met keuken en eetkamer en deur naar het terras. De trap naar boven is meteen links. Boven zijn de slaapkamers: eerst eentje met twee losse bedden, daarna eentje met een dubbel bed. De badkamer zit ernaast en er is nog een soort opslaghokje waar een babybedje staat. Bovenaan de trap is gelukkig een traphekje.

De woonkamer, met links (niet op de foto) de eetkamer

In de badkamer waan je je meteen aan het strand

Terwijl ons kleine slaapkoppie een poging doet om in de sauna een middagslaapje te doen (de zon staat vol op zijn raam, het warmt op tot vierentwintig graden daarbinnen…), ruimen we beneden zoveel mogelijk op. Als ons meneertje na nog geen uur begrijpelijk weer wakker is, brengen we de koffers naar boven en ruimen we verder op.

De slaapkamer van ons zoontje

Omdat ik tijdens het korte buiten zitten al lastig gevallen ben door twee wespen, gaan we op zoek naar een wespenval. In de Market Dome is een 24 uurs winkel, maar deze heeft noch een wespenval noch lucifers of een aansteker (er zit geen doosje lucifers in het welkomstpakket dat we altijd krijgen). Mijn man ontdekt dat er een supermarkt op een kwartiertje lopen zit, dus wandelen we daarheen. De winkel heeft inderdaad een uitgebreid aanbod en we vinden er alles wat we zoeken… en nog een lekker ijsje toe!

Vanaf het park is het een klein kwartiertje lopen naar deze supermarkt.

Vervolgens wandelen we terug naar Center Parcs en volgen we de weg naar het strand. De straat loopt eigenlijk gewoon door tot aan de dijk en doet ons denken aan een echte strandboulevard met winkeltjes (inclusief een supermarkt…), restaurantjes en kraampjes. Door het heerlijke weer lijkt het ook al echt zomer.

Uitzicht over de 'strandboulevard'

Om bij het strand te komen, moeten we eerst een lange trap over. Dan komen we uit bij een grote speeltuin met zand. Daarachter liggen grasveldjes met grote strandstoelen en uitzicht op de zee. Een zandstrand is er niet, de rotsen lopen zo door in de zee. We weten niet over dit komt door de vloed of dat dit altijd zo is.

Schapen, een camping, de speeltuin en dan... de zee!

We spelen een tijdje bij het water en in de speeltuin, die opvallend schoon is: er ligt nauwelijks afval. Ook de gratis toiletten zijn prima. Er hangt zelfs een toiletbrilverkleiner (van een bekende Noord-Europese winkel…)!

Lekker spelen bij het water

Rond half vijf beginnen we aan de wandeling terug naar het huisje, waar een nieuw avontuur begint: koken. Er is maar één koekenpan en de ruimte op de aanrecht is beperkt, waardoor de quesadilla’s meer gewone wraps blijven. We nemen ons voor het recept thuis opnieuw uit te proberen met meer ruimte en genoeg pannen!

Als alles weer opgeruimd is en de vaatwasser staat te draaien, lopen we nog even naar de Market Dome om die te verkennen. Vooraan is een restaurant, door heel het midden loopt een café. Aan het einde is nog een overdekte speeltuin voor kinderen, waar ze heerlijk kunnen klauteren. Natuurlijk ‘offert’ mijn man zich wel op om dit met onze kleine klauterkabouter te doen!

De Market Dome

De binnenspeeltuin

Na het klimmen kijken we nog even beneden bij de kleine Gametown. Deze werkt niet met een pasje, zoals de Nederlandse parken van Center Parcs, maar met munten. Ik daag mijn man nog uit voor een potje airhockey, maar verlies glansrijk (6-3…), terwijl ons zoontje een motor ‘bestuurt’.

Dan is het toch echt bedtijd voor ons kleine mannetje. We lopen terug naar het huisje en brengen hem naar bed, waarbij we nog even proberen wat frisse lucht zijn kamer in te krijgen. Daarna zitten we nog heel even buiten, maar het koelt ’s avonds nog snel af, dus houden we het vrij snel voor gezien.

Morgen wacht weer een nieuwe dag, dan willen we het Jaderpark bezoeken.