Donderdag 4 mei 2017
Mijn vriend en ik zijn geen
van tweeën museumgangers, maar als het om treinen gaat, maken we graag een
uitzondering. Daarom brengen we vandaag een bezoek aan het Spoorwegmuseum.
Omdat het Spoorwegmuseum zich
in Utrecht bevindt, dichtbij onze woonplaats, gaan we er op de fiets heen.
Naast het museum is een klein fietsenstallinkje, waar we onze fietsen
neerzetten. Dan lopen we naar de ingang, die in een gebouw zit dat van buiten al
helemaal aan een station doet denken.
De ingang van het Spoorwegmuseum
Binnen is het alsof we terug
zijn gegaan in de tijd: we staan in een oude stationshal met wachtruimtes voor
de derde, tweede en eerste klas. We hebben al kaartjes voor het museum, dus we
kunnen langs de kassa doorlopen naar rechts, waar een groot bagagerek is. Erop
staan allerlei koffers en tassen, waarvan sommige een raampje aan de zijkant
hebben gekregen om door naar binnen te kunnen kijken.
De oude stationshal
We verlaten het gebouw aan de
achterkant en staan op het perron. Op de rails staan een aantal oude treinen
geparkeerd, waaronder de oude koninklijke trein. Hier kun je helemaal doorheen
lopen, zodat je kunt zien waar het personeel zat, waar de gezamenlijke ruimtes
waren en ook waar de prinsesjes sliepen (de trein is van koningin Juliana, dus
de prinsjes zijn prinses Beatrix en haar zussen).
De koninklijke trein
Via het perron lopen we door
naar achteren, waar nog een oude boltrein staat en een oude locomotief.
Even poseren met de oude locomotief
Het echte station van het
Spoorwegmuseum – Utrecht Maliebaan – is net achter het eerste perron. De ene
kant van het perron is bedoeld voor de trein van de dienstregeling, aan de
andere kant staan nog wat oudere treinen. Er is ook een oude posttrein bij,
waar je door de ramen naar binnen kunt kijken naar de ruimtes voor de
postzakken.
Een oude posttrein
Vanaf het station kom je bij
het tweede gebouw. Dit is het echte museum: hier is de kaartjescontrole, hier
kun je souvenirs kopen en uiteraard iets eten en drinken. Wij slaan de
souvenirs en het restaurant echter over en gaan eerst verkennen. We beginnen
aan de rechterkant van het museum, waar een gang naar buiten leidt. Zo komen we
bij een oude draaicirkel, een systeem dat lijkt op dat van de cable car in San Francisco. De locomotief of wagon op de draaicirkel werd gedraaid, totdat de
rails van de draaicirkel aansloten bij het zijpad waar de locomotief / wagon
heen moest. Vervolgens werd het treindeel daarop geduwd. Dit kon ook andersom:
een treindeel kon vanuit een ‘parkeerhaven’ op de draaicirkel geduwd worden en
aansluiten bij de trein. Rondom de treincirkel zijn zo’n vier of vijf ‘parkeerhavens’.
De draaicirkel
Bij de draaicirkel staat ook
nog het huisje van een oude spoorwachter. Dit is niet te bekijken van binnen,
dus gaan we weer terug het gebouw in. We komen uit bij een ruimte met wat
tafeltjes, maar het leukste hier is het oude treintijdenbord. Vroeger hing dit
op Utrecht Centraal om aan te geven vanaf welk spoor een trein vertrok op welke
tijd. Door middel van draaiende balken kon de tekst veranderen. Op sommige
grote stations in Europa wordt dit systeem nog steeds gebruikt.
Het oude treintijdenbord
We lopen door en komen uit bij
één van de ‘werelden’ van het Spoorwegmuseum: De Grote Ontdekking. Het museum
is namelijk ingedeeld in verschillende stukken met afgesloten ruimtes, waarin
over een bepaalde periode van de treingeschiedenis verteld wordt. De Grote
Ontdekking gaat over de eerste trein in Nederland. Je gaat als het ware terug
in de tijd met een lift en komt uit in een oud dorp. Dankzij een audiotour is
alles wat je ziet duidelijk. Het reisje eindigt bij de feestelijke eerste rit
van de locomotief De Arend. Alle twee vinden we dit stukje van het museum erg
leuk gedaan: het is echt alsof je terug in de tijd bent gegaan.
De Arend - de eerste locomotief van Nederland
Na De Grote Ontdekking gaan we
naar buiten, waar ook weer een soort attractie is: De Vuurproef. Het is er
echter erg druk, dus bekijken we eerst de vele oude treinen die binnen in het
museum staan. Er zijn echt oude treinen bij, maar ook treinen die wij zelf nog
kennen van vroeger, zoals de oude dubbeldekker.
Van deze ‘Treinen door de tijd’
gaan we door naar buiten, waar ook nog enkele oude treinen staan. Ook is er
meer te zien over de kolen die vroeger gebruikt werden en over hoe de wissels
vroeger bediend werden.
Over de rails lopen we door
naar achter, waar een oud seinhuisje staat. Boven heb je een leuk uitzicht over
alle treinen die op het terrein staan.
Uitzicht over het terrein
Er is ook een momentje waar we
even stil worden: langs het spoor staat een oude goederenwagon. Als we erin
gaan, ontdekken we dat deze wagon tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd
om joden te vervoeren naar concentratiekampen. Een stem vertelt hoe het ging:
er was geen eten en drinken aan boord, er was geen uitzicht en het was er vol.
Zeker op een dag als vandaag komt zo’n verhaal goed binnen.
In stilte verlaten we de
wagon. We gaan terug naar binnen en proberen onze gedachten weer even bij iets
vrolijkers te brengen. Het techlab bijvoorbeeld, een ruimte boven in het museum
waar kinderen allerlei leuke proefjes kunnen doen. Uiteraard heeft alles iets
met het spoor te maken. Er is zelfs een mogelijkheid om ‘examen’ te doen, zodat
het net lijkt alles je treinkunde gestudeerd hebt. Natuurlijk willen wij ook
examen doen, maar het wordt geen succes: de eerste ronde zakken we… Gelukkig
weten we de herkansing af te sluiten met een 6,8.
Toch nog geslaagd!
Beneden in het museum bezoeken
we vervolgens de attractie Stalen Monsters. Hierbij ga je in een karretje door
de geschiedenis van de treinen toen ze steeds sneller en beter werden. Het werd
steeds drukker op het spoor, dus het kan zomaar zijn dat als je een bocht
omgaat er ineens een trein voor je neus staat…
Na deze attractie willen we
ook De Vuurproef nog doen. Het is even wachten, maar dan mogen we plaats nemen
in de eerste ruimte. Rutger Hauer vertelt ons iets over treinen, waarna zijn
assistent ons uitnodigt om zelf een trein te besturen. Natuurlijk gaat dit mis,
waardoor je ineens door Monument Valley rijdt over een kapotte brug en
vervolgens via een trein uit de toekomst terug naar huis keert. Ook deze attractie
is weer erg leuk gedaan en iedereen wordt er echt bij betrokken.
Enthousiast verlaten we het
museumgebouw. We kijken nog heel even bij de treinen vooraan voor we terug naar
onze fietsen gaan. Allebei zijn we het er over eens: het is een ontzettend leuk
museum. Voor kinderen is het misschien veel kijken en weinig doen, al zijn de
drie attracties en het techlab ook voor hen een aanrader. Het Spoorwegmuseum is
volgens ons dan ook zeker geschikt als familie-uitje… of als uitje voor twee
volwassenen die niet van musea houden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten