maandag 30 januari 2023

Uit in Nederland: Luchtvaart Museum Aviodrome

29 januari 2023

Mijn man en ik zijn een aantal jaar geleden al eens in Luchtvaart Museum Aviodrome geweest. Omdat ons zoontje van bijna twee een grote fan van vliegtuigen is, besluiten we er nog een keer heen te gaan, samen met hem.

Het Aviodrome ligt naast Lelystad Airport. Het is voor ons een ruim halfuur rijden. Wat ons opvalt, is dat er onderweg nergens bordjes staan die het Aviodrome aangeven. Pas als we de afslag hebben naar de ingang, zien we pas het eerste bord.

De auto kunnen we parkeren op het parkeerterrein tegenover het Aviodrome. De eerste dertig minuten parkeer je gratis, daarna is het 
€7,50 voor een dagkaart. Deze kun je ook al aan het begin afrekenen, zodat je na je museumbezoek meteen uit kunt rijden.

Vanaf het parkeerterrein hoef je alleen maar het zebrapad over te steken en dan sta je op de 'landingsbaan' die naar de ingang van het museum leidt. Ons zoontje vindt de knipperende blauwe lampjes langs de baan al helemaal geweldig, naar de twee vliegtuigen die er staan, kijkt hij nauwelijks.

Binnen in het museum lopen we langs de balie om de kaartjes te laten controleren en moeten we door een ouderwetse scanner om echt binnen te komen in de hal (de scanner staat wel uit). De hal is het centrale deel van het museum: vanuit de hal kom je bij het museumgedeelte, de expositie over de ruimtevaart, het filmtheater, het speelgedeelte voor de kinderen, het restaurant en de toiletten. Wij lopen eerst even naar het restaurant, omdat het tijd is voor het fruithapje van ons kleine pilootje.

Na het fruithapje ontdekt hij de speelruimte. Hij wil graag van de glijbaan, maar vindt het toch ook weer spannend en gaat daarom de kinderhoek in, waar tekenfilmpjes van vliegtuigen op een scherm gedraaid worden en waar plastic vliegtuigen op de grond staan om mee te spelen. Hij vermaakt zich al prima en we krijgen hem met moeite mee naar het museum zelf.


Leuk, hoor, zo'n museum...

Het museum laat de geschiedenis van het vliegen zien. In de eerste ruimte kun je zelf papieren vliegtuigjes vouwen, daarna gaat het over het verhaal van Icarus, die zelf vloog. Vervolgens komen de eerste vliegtuigen in beeld en wordt er verteld over de allereerste vluchten van een paar seconden en een paar honderd meter. Met een apparaat kun je zelf testen dat dingen gaan zweven als er lucht onderkomt. Ook ontdekken we in deze ruimte de man naar wie onze straat vernoemd is: Marinus van Meel, een vliegtuigbouwer van vroeger.


Zelf testen hoe dat werkt met zweven

We lopen verder door het museum en volgen de ontwikkeling van de vliegtuigen. Er staan verschillende oude modellen en informatieborden vertellen wat voor vliegtuig het is. Het museum gaat van de tijd voor de oorlog naar 1914-1918 (de Eerste Wereldoorlog), de tijd dat de KLM en Schiphol ontstonden (1919-1940), de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) en de moderne tijd (1960 - heden). Hier en daar staan vliegtuigen waar je zelf in kunt, waaronder een vliegtuig op een bewegend platform, waardoor je ervaart hoe wiebelig de vroegere vluchten waren.


Een van de vele oude vliegtuigen die je kunt zien in het museum

Bij het gedeelte over de Tweede Wereldoorlog is een grote kaart van Nederland op de grond aangebracht. Een glazen brug gaat hierover heen. Ons kleine heldje denkt echter dat hij niet op het glas kan staan en probeert van balk naar balk te lopen. Als hij er weer af is, heeft hij het alleen maar over 'brug spannend'.

Via nog meer vliegtuigen en wat informatie over verschillende Nederlandse luchtvaartmaatschappijen komen we bij de Ruimtevaartexpositie. Gelukkig is er een lift naartoe, want deze begint zich op de eerste verdieping. Het is geen grote expositie, maar laat meer zien over de ontwikkeling van de ruimtevaart.


Vanaf de Ruimtevaartexpositie kijk je uit over het museum

Vanaf de Ruimtevaartexpositie lopen we over een loopbrug naar een 'gate', die naar een echte Boeing 747 leidt. We parkeren de kinderwagen en lopen dan door het grote vliegtuig, waarbij we natuurlijk ook even boven kijken. Ons zoontje vindt die grote stoelen wel prima zitten!


Waar zullen we eens gaan zitten?


Ja, dit zit wel prima!

We verlaten het vliegtuig via de trap en staan nu op het buitenterrein. We besluiten eerst even onze meegebrachte boterhammen binnen op te eten, waar het inmiddels al flink druk is. Met moeite vinden we een plaatsje waar we even rustig kunnen zitten.

Na de lunch gaan we terug naar buiten. We kijken even bij het nagebouwde Schiphol uit 1928 en zien op foto's de puinhoop die Schiphol was na de Tweede Wereldoorlog.


Schiphol na de Tweede Wereldoorlog

We lopen om de beurt nog de drie steile trappen op naar de verkeerstoren, waar je uitkijkt over het hele Aviodrome en ook Lelystad Airport kunt zien.


Uitzicht over het Aviodrome en erachter Lelystad Airport

Terug beneden lopen we nog even naar de T2 hangar, waar andere oude vliegtuigen opgeslagen staan. We blijven er niet lang, want het ruikt er enorm naar kerosine.

Buiten wil onze kleine vliegtuigfan graag spelen. Hij wil op de baan met trapvliegtuigjes, maar in tegenstelling tot een ander klein kind dat er eerder wel in ging, mag hij absoluut niet het vliegtuig in met papa die naast hem loopt. We vinden het jammer voor hem en proberen hem af te leiden met een soort 'botsfiets'. Die vindt hij gelukkig ook leuk.


Op de 'botsfiets'

Hij speelt nog even in de speeltuin op een houten tractor en een houten vliegtuig en dan kijkt hij nog even met ons mee naar een vliegtuig op Lelystad Airport dat een doorstart oefent (een doorstart is dat een vliegtuig landt, maar gelijk weer opstijgt). Niet voor niets zit op Lelystad Airport ook de vliegschool.

Via nog een laatste keer de houten tractor lopen we terug naar binnen en kijken we nog even in het winkeltje. Dan gaan we weer naar buiten, betalen de parkeerkaart en rijden terug naar huis.


Wat is het leukste in het Luchtvaart Museum? De tractor...

We vonden het leuk om weer even terug te zijn geweest in het Aviodrome. Er is veel te zien en te leren over vliegtuigen en een aantal oude vliegtuigen zijn erg bijzonder om te zien. Wel misten we toch ook dingen: de expositie vertelt vooral over Anthony Fokker en de Fokker-toestellen, terwijl er ook andere toestellen zijn gemaakt. Het Schiphol uit 1928 is grappig om te zien, maar in mijn ogen zeker niet het hoogtepunt van het bezoek. De Boeing 747 is dit meer, want het is natuurlijk fantastisch om zo'n groot vliegtuig van binnen te zien.

Het Aviodrome is op zich redelijk geschikt voor jongere kinderen, maar dan zou ik wel zeggen: jongere kinderen die van vliegtuigen houden. Het speelgedeelte buiten is oké, maar binnen is het veel kijken en weinig doen en weinig aan mogen raken. Als je kleintje dat leuk vindt, is het prima, maar anders zou ik zeggen: wacht tot je kleine iets ouder (en groter voor de speeltuin...) is en ga dan. Tip: kijk of er via de ANWB of ING rentepunten kaartjes met korting zijn, omdat het anders toch vrij prijzig wordt, zeker met de kosten voor het parkeren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten