woensdag 10 augustus 2022

Reisverslag Luxemburg 2022: dag 8

Dinsdag 19 juli 2022

Dat we vroeg wakker zijn, komt vandaag goed uit: we willen nog op stap, maar vanwege de verwachte hitte willen we ook weer op tijd terug zijn. We maken daarom tempo met ons ochtendritueel en om kwart over acht zitten we in de auto.

Na even getankt te hebben (1,73 per liter…), rijden we via provinciale weggetjes naar het dorpje Vianden. De asfaltweg gaat daar ineens over in een kasseienweg, wat niet heel lekker rijdt. Er is duidelijk bewust voor gekozen, want er is geen stoep en wel een levendig dorpje.

Dit is leuker tanken dan in Nederland!

Een stuk verderop komen we weer terug op de asfaltweg. We rijden nog een stukje door en komen dan uit bij de stuwdam. Deze kennen we uit Bassie & Adriaan: Op reis in Europa. We parkeren de auto op een klein parkeerplaatsje en lopen naar de dam toe. Helaas is er vanaf deze kant niet een heel goed zicht op. We lopen daarom terug naar de auto en rijden terug naar een andere parkeerplaats.

Het uitzicht vanaf de parkeerplaats met links het kasteel van Vianden en beneden de stuwdam

Vanaf daar steken we de brug over en volgen we het pad langs de rivier. Nu kunnen we wel goed de dam met de sluizen zien. We maken wat foto’s en genieten nog even van de koelte die er is.

Uitzicht op de stuwdam vanaf beneden

De stuwdam van dichtbij

Dan lopen we terug naar de auto. Met behulp van Google Maps proberen we het grote stuwmeer te vinden. Hiervoor moeten we flink de heuvels in met bochtjes naar links, bochtjes naar rechts. Het uitzicht is wel erg mooi.

Het uitzicht vanaf de top van de heuvel

Google Maps stuurt ons een smal pad op, maar het leidt naar een afgesloten weg. We maken alleen even wat foto’s van het uitzicht en zoeken dan een ander punt om het stuwmeer te bekijken.

Dat lukt: een stuk verderop kunnen we de auto parkeren en een toren op. Vanaf daar kunnen we het stuwmeer zien en de omgeving. Er staan ook twee borden met daarop punten in de omgeving en de afstanden tot enkele wereldsteden.

Even wat treetjes op...

... en dan dit uitzicht!

We dalen weer af en gaan terug richting de camping. Onderweg stoppen we nog op één punt om foto’s te maken van het kasteel van Vianden. Er staat een monument bij met een Amerikaanse vlag, wat te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog. Vianden was in februari 1945 het laatste dorp in Luxemburg dat bevrijd werd.

Het monument bij het kasteel van Vianden

Na de fotostop rijden we vlot terug naar Larochette. Onderweg hebben we nog wel wat bochten, maar het grootste deel van de route gaat van dorpje naar dorpje en is goed te berijden.

In Larochette halen we nog een boodschap bij de plaatselijke supermarkt voor we teruggaan naar de camping. We doen de afwas en de was en lunchen dan voor de zekerheid maar binnen, aangezien we alweer één ongewenste geel-zwart gestreepte bezoeker hadden.

Na de lunch is het bedtijd voor ons zoontje. Natuurlijk is het weer eerst feesten, maar uiteindelijk slaapt hij nog een halfuurtje. Als hij weer wakker is, maken we ons klaar voor het zwembad. Na een fruithapje zoeken we, net als de halve camping, verkoeling in het water. We spetteren een tijdje in het diepe buitenbad en gaan dan naar het binnenbad.

Het bewijs van de hitte!

Als onze kleine waterrat het koud krijgt, gaan we opwarmen. Bij de supermarkt halen we nog een ijsje, dat we meenemen naar de stacaravan. We proberen ons zoontje nog even op bed te leggen, omdat hij duidelijk moe is, maar het is weer ‘voor al uw feesten en partijen’… Rond tien voor vijf geven we het op en laten we hem met ons naar de finish van de Tour de France kijken.

Na de finish gaat mijn man aan de slag met de wegwerpbarbecue. Hij is al snel op temperatuur, maar helaas blijken niet alle vegetarische burgers even geschikt voor op de barbecue. Dan maar opbakken in de pan! Gelukkig lukken een aantal dingen ook wel en kunnen we genieten van een heerlijke maaltijd.

Chef Barbecue is weer present!

Als iedereen vol zit, doen we nog even ons avonduitstapje naar de kinderspeeltuin. We houden het kort vanwege de warmte, want ook nu is het nog goed warm. Wanneer we weer terug zijn in de stacaravan, drinkt ons mannetje dan ook gulzig uit zijn waterbeker.

We beginnen het bedtijdritueel en leggen hem in zijn bedje. Hij protesteert nog even, maar als we hem weer op zijn rug leggen, slaapt hij binnen een paar tellen. Wij blijven binnen zitten en gaan pas later op de avond naar het terras. Morgen is het alweer onze laatste dag in Luxemburg, want donderdag reizen we verder. We willen er nog een lekker ontspannen dagje van maken met hopelijk iets aangenamere temperaturen…