donderdag 10 augustus 2023

Reisverslag Village Nature Paris 2023 - dag 1

Zaterdag 15 juli 2023

Afgelopen week zijn we op een camping in de Belgische Ardennen geweest. Vandaag reizen we verder: we gaan naar Village Nature Paris, het park van Center Parcs vlakbij Disneyland Parijs.

We hebben eerst nog de gebruikelijke ochtendstress met inpakken, opruimen en inladen. Dit duurt langer dan we verwacht hadden, waardoor we pas om één minuut voor tien de sleutel inleveren (om tien uur moeten we uitgecheckt zijn). Gelukkig zijn er verder geen problemen en kunnen we op weg.

Eerst stoppen we bij een tankstation vlakbij om de auto vol te tanken. Dan laten we ons door het navigatiesysteem leiden naar Roc la Tour, wat een mooi uitkijkpunt schijnt te zijn. Om daar te komen, moeten we door allerlei Belgische en Franse dorpjes met secundaire wegen. Het is wel heel mooi om te zien onderweg met allerlei groene heuvels vol met bossen.

Iets over elven komen we Frankrijk binnen. Het klinkt misschien gek, maar in de dorpjes zie je meteen het verschil met België. De huizen zien er veel meer afgewerkt uit met hier en daar een verfkleurtje en minder vervallen stukken. De wegen verbeteren nog niet echt en het laatste stuk moeten we zelfs een redelijk steile eenbaansweg op naar boven. Als we de parkeerplaats voorbij rijden en moeten keren, begint de motor zelfs te protesteren en lijkt hij aardig op te warmen. Bij de stop laten we daarom voor de zekerheid de motorkap maar even open staan, zodat de motor af kan koelen...

Welkom in Frankrijk!

Het uitkijkpunt zelf is best mooi. Je kijkt uit over de omgeving en de rotsen zijn vrij diep. Als we dit echter van tevoren geweten hadden, zouden we er waarschijnlijk niet voor omgereden zijn, want het punt is meer voor de echte bergbeklimmers en de route ernaartoe is niet echt een aanrader.

Uitkijkpunt Roc la Tour.

Vanaf Roc la Tour is het nog ruim twee uur naar ons eindpunt. We hopen dat ons zoontje onderweg nog even zal slapen, maar dat vertikt hij natuurlijk. Met nog ruim drie kwartier te gaan, stoppen we daarom nog even, waarna we aan het laatste stuk beginnen. We rijden inmiddels over de A4, de grote Franse snelweg, waardoor het wel opschiet.

Rond drie uur komen we bij ‘Disneygebied’: het deel van de weg dat onderhouden wordt door Disney. Village Nature Paris staat keurig aangegeven en zonder verkeerd te rijden, komen we bij de ingang. We checken in, krijgen onze armbanden voor de toegang en mogen dan doorrijden naar parkeerplaats J.

De keurig gemaaide berm geeft aan dat we in Disneygebied rijden.

Al rijdend zien we dat het park echt heel groot is, waarschijnlijk het grootste park van Center Parcs waar we ooit geweest zijn. We vinden het niet echt op de parken in Nederland lijken: de huisjes zijn heel anders en ook de bewegwijzering ziet er anders uit. Alles lijkt wel veel natuurlijker, met veel hout, groen en planten. Dit komt waarschijnlijk ook door de naam: Village Nature Paris.

Uitzicht over een deel van het park met de houten huisjes / appartementen om het meer heen.

We vinden parkeerplaats J, parkeren de auto en gaan op zoek naar ons appartement, nummer 4804. Het is nog even lopen vanaf de parkeerplaats, maar gelukkig zien we dat we de auto dertig minuten vlakbij het appartement mogen parkeren om uit te laden. Het is echter nog geen vier uur (dan is het appartement pas beschikbaar), dus lopen we wat rond en bezoeken we het strandje achter ons appartement.

Vlakbij ons appartement is een klein strandje.

Tegen vieren beginnen we de spullen vast naar de voordeur te brengen. Precies om vier uur wordt de armband geactiveerd en kunnen we naar binnen. Het is een appartement met een ruime woonkamer met open keuken en een deel dat afgesloten kan worden met een schuifdeur, waar de badkamer, het toilet en de slaapkamer zijn. Het bedje voor ons zoontje staat al klaar, een kinderstoel is er echter niet.

De woonkamer met links het terras, rechts (niet op de foto) is de keuken en achter het deel met de slaapkamer (foto op een ander moment gemaakt, aangezien de kinderstoel er bij aankomst niet was).

Ik begin met uitpakken, terwijl mijn man ons kleine loop-in-de-weggertje meeneemt naar de winkel. Alles uit de koffers en tassen halen is geen probleem, maar het ergens laten wel. De kastruimte is zeer beperkt en de enige kast in de slaapkamer wordt vrijwel compleet geblokkeerd door het campingbedje van ons kleine mannetje.

Met wat passen en meten weet ik alles een plaatsje te geven. Mijn man is inmiddels terug en begint met koken, waarna we improviseren met een stoel voor de kleine lekkerbek. Het gaat redelijk (de gemorste soep beperkt zich tot het tafelgebied!), maar we willen straks wel een melding maken van de ontbrekende stoel.

Na het eten ruimen we snel op voor we nog even gaan zwemmen. Het is een stukje lopen naar het zwembad, maar dan zien we het buitengedeelte. Dat is al heel erg groot! We zien een stroomversnelling, nog andere gedeeltes, een kinderdeel… En dat is alleen buiten nog maar!

Een deel van het buitenbad van de Aqualagon.

We gaan naar de ingang, waar je meteen je schoenen uit moet doen. In een familiekleedhokje kleden we ons snel om, waarna we via de douches bij het binnendeel komen. Hier is een golfslagbad, een klein peuterbad met een mini-glijbaan, een iets groter peuterbad met een iets grotere glijbaan, een waterspeeltuin en er zijn diverse glijbanen. Genoeg te ontdekken dus!

Het golfslagbad met daarachter één van de glijbaantorens.

Omdat het al wat later is (voor ons mannetje), houden we het bij de peuterbadjes en een snelle duik buiten door de stroomversnelling. Dit kost al flink wat tijd, dus we nemen ons voor morgen ruim de tijd te nemen voor het zwembad.

Nadat we omgekleed zijn, lopen we via het deel met de winkels en restaurantjes terug richting het huisje. We melden nog even bij het Welcome House (een soort receptie) dat we geen kinderstoel hebben en als we net een paar minuten in het appartement zijn, wordt er al aangeklopt en wordt de stoel gebracht.

We brengen snel ons slaapkoppie naar bed, die binnen een paar minuten slaapt. Wij ontspannen nog even na de vermoeiende dag en maken ons op voor wat een heerlijke week lijkt te worden!