maandag 8 juni 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 11

11 mei 2015: Washington D.C. à Roanoke

Vandaag gaat voor mij de rit naar Roanoke, ongeveer 400 kilometer vanaf Washington D.C., maar niet iedereen zal meegaan: een deel van onze groep rijdt in een andere bus terug naar New York.

Nadat ik mijn koffer weer ingepakt heb en mijn ontbijt op de kamer op heb gegeten ga ik dan ook naar de bussen toe om afscheid te nemen van de mensen die ik tijdens het eerste deel van de reis heb leren kennen. Van die groep gaan er maar acht mensen (inclusief ikzelf) door met het tweede deel van de reis, dus er moet behoorlijk wat afscheid genomen worden!

Ik stap dan ook een klein beetje somber uiteindelijk de bus in. Vanaf nu moet ik die met slechts vijftien andere mensen delen: zeven andere van de eerste groep en acht nieuwe. Twee van de nieuwe mensen trekken meteen mijn aandacht door onmiddellijk te klagen over de lage temperatuur in de bus en door binnen tien minuten drie keer van plaats te wisselen.

Ik probeer me niet te veel aan te trekken van het geklaag en kijk naar buiten. We verlaten Washington D.C. via de 66 snelweg, rijden langs Arlington National Cemetery en zien zelfs het Pentagon nog. Dan gaan we door op de 395 snelweg en uiteindelijk de 95 richting Richmond, de hoofdstad van de staat Virginia.

Terwijl we naar ons reisliedje On the road again en andere favoriete nummers van onze buschauffeur luisteren, wordt het buiten steeds donkerder. Het lijkt ook een beetje mistig, want het miezert al een tijdje. Rond tien voor tien, als we bijna twee uur aan het rijden zijn, krijgen we zelfs een enorme stortbui op ons dak. Gelukkig is het bij onze stop om kwart over tien weer droog.

Na een stop van een kwartier gaat onze rit verder naar het plaatje Williamsburg, waar we zullen stoppen voor de lunch. We krijgen twee uur de tijd om rond te lopen in Colonial Williamsburg: een gedeelte van de stad dat speciaal gebouwd is om toeristen het gevoel te geven dat ze terug zijn gegaan naar circa 1776. Dit wordt onder andere gedaan door mensen rond te laten lopen in kostuums uit die tijd.

Mensen in kostuum in Colonial Williamsburg

Om ons makkelijk te kunnen laten rondlopen, wil onze reisleidster een plattegrond voor ons halen bij het Visitor Center van het dorpje. Als ze netjes vraagt om twintig plattegrondjes krijgt ze echter een bot ‘nee’ te horen, omdat wij geen toegangskaartjes kopen. Wij moeten het maar doen met het kleine plattegrondje achterop een reclamefoldertje. Onze reisleidster probeert het op allerlei manieren, maar meer dan een paar plattegrondjes krijgt ze niet mee.

Inmiddels zijn de meeste mensen van de groep ook al doorgelopen. Ik pak wel een plattegrondje aan en ga het dorpje verkennen. Behalve de mensen in kostuums zijn er ook oude gebouwen te zien en rijden er paardenkoetsen rond. Om alles veilig te houden, zijn de straten geblokkeerd voor al het andere verkeer.

Het autovrije oude centrum

Veel van de gebouwen zijn te bezoeken. Er zijn restaurants en winkels, waar ‘oude’ spullen verkocht worden. Zo is er bijvoorbeeld een winkel waar je een schrijflei kunt kopen met een schrijfgriffeltje erbij.

De lei en griffel van vroeger

Naast restaurants en winkels zijn er ook gebouwen die alleen bedoeld zijn om een beeld van de tijd te geven, zoals een kasteel en de gevangenis. Op het plattegrondje (waar ik uiteraard erg zuinig op ben na de moeite die onze reisleidster ervoor heeft gedaan!) zie ik staan dat je officieel een kaartje nodig hebt om de gevangenis te bezoeken, maar als ik bij het gebouw aankom, mag ik van het meisje dat gevangenisbewaarder speelt zo doorlopen en de oude cellen bekijken.

Een van de cellen in de gevangenis

Omdat het inmiddels ook lunchtijd is, koop ik een broodje bij een oude bakkerij en eet dit op een bankje op. Ik zorg wel dat ik overdekt zit, want het miezert nog steeds.

Nadat ik gegeten heb, begin ik terug te lopen naar de bus. Onderweg kom ik nog een prachtige tuin tegen vol met bloemen en verschillende soorten groente. Een van die groentes is ‘Brown Dutch lettuce’: een zeldzame slasoort die eind achttiende eeuw ook veel geplant werd. Het zijn geen kleine kropjes sla, ik zie er eentje die ongeveer even groot is als mijn rugzak…

De tuin van Colonial Williamsburg

Door de prachtige tuin en een misrekening in afstand (de tuin blijkt iets verder van de bus af te zijn dan ik dacht) ben ik bijna te laat terug bij de bus. Buiten adem stap ik in, maar als ik uitgelegd heb waarom ik zo laat ben, lijkt onze reisleidster gelukkig niet boos.

Als iedereen weer in de bus zit, rijden we verder. We gaan richting Jamestown, de eerste Engelse nederzetting in Amerika, gesticht in 1607. We stoppen hier echter niet, maar gaan met de bus mee op de Jamestown/Scotland ferry over de James River. Een mooie boottocht wordt het helaas niet, want het regent nog steeds.

Met de bus op de ferry in de regen

Vanaf Surry, het plaatsje aan de andere kant van de James River, rijden we over de 31 snelweg richting Wakefield. Vervolgens slaan we af naar de 460 richting Lynchburg, maar eerst maken we nog een stop bij de Walmart in de buurt van het plaatsje Farmville. Voor de mensen die nog nooit in de VS zijn geweest: de Walmart is een supermarkt, maar qua grootte absoluut niet te vergelijken met de supermarkten in Nederland. Wie er voor het eerst komt, kijkt waarschijnlijk zijn ogen uit.

In de Walmart

Na het bezoek aan de Walmart rijden we weer verder. We volgen nog steeds de 460 snelweg en komen langs Appomattox, een belangrijke plaats uit de tijd van de Civil War: hier is namelijk het document getekend dat een einde maakte aan de oorlog. Speciaal voor ons rijdt de buschauffeur langs het huis waar dat gebeurde.

Het Appomattox huis

Daarna rijden we zonder te stoppen door naar ons hotel in Roanoke, waar we tegen zeven uur aankomen. Ik heb een magnetron op de kamer, dus ik besluit om gewoon bij de supermarkt vlakbij iets te kopen dat ik op kan warmen. Het is gelukkig maar een paar minuten lopen, want er blijkt geen stoep te zijn.

Met een magnetronmaaltijd keer ik terug naar het hotel, waar ik nog net achter de wolken de zon onder zie gaan. Ik hoop dat we hem morgen weer gewoon te zien krijgen, want na al die dagen prachtig weer was de regen van vandaag een flinke tegenvaller.

Zonsondergang in Roanoke

Morgen gaat de rit van Roanoke naar Asheville, wat opnieuw ongeveer vierhonderd kilometer is. We zullen dan een gedeelte door de bergen rijden en iets van de Cherokee Indianen zien.


Tot morgen!

Lees verder: Dag 12 (Roanoke --> Asheville)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten