woensdag 30 augustus 2017

Reisverslag Sri Lanka 2017: dag 13

Zaterdag 22 juli: Bandarawela → Yala → Embilipitiya

Na de bijzondere dag met de treinreis gisteren belooft vandaag ook weer speciaal te worden: we hebben namelijk een jeepsafari in Yala National Park op het programma staan, een beschermd gebied voor dieren, waar onder andere luipaarden wonen.

We staan uiteraard weer vroeg op en nemen een douche in de gammele badkuip. De douche is verrassend goed: er zit erg veel kracht op en het water is een prima temperatuur. Het ontbijt is dan weer wat minder, al is er ook hier een mogelijkheid om wafels te maken, net als in ons hotel in Kandy.

Als we ontbeten hebben, pakken we de koffers in en gaan we richting de bus. Het eerste stukje van de rit is goed te doen: we stoppen namelijk al na vijf minuten om te tanken. Vervolgens rijden we door naar een programmapunt dat de reisleider zelf heeft ingevoerd. Hij steunt een lokale school, waar dove en slechthorende kinderen naartoe gaan. Ook is er een gedeelte voor blinde en slechtziende kinderen. Beide delen zullen we bezoeken.

Wanneer we bij de school voor dove en slechthorende kinderen aankomen, staan de kinderen al op ons te wachten. Sommige groepsleden hebben snoepjes of speeltjes voor ze meegenomen, die de kinderen maar al te graag aannemen. Ondertussen zien we het gebouw waarin de klaslokalen zijn. De muren zijn versierd met handgebaren en er zijn geen ramen. Zo kunnen we het lokaal inkijken en het oude meubilair zien.

Een deel van het handalfabet op de muur

Een leeg lokaal iets verderop kunnen we van binnen bekijken. In de ruimte zitten kinderen uit vier verschillende klassen. De muren zijn versierd met kleurige posters, die nog iets van vrolijkheid moeten brengen in de verder armoedige ruimte.

Een van de klaslokalen

De keuken van de school is nog erger. Overal zijn vliegen en er lijkt nauwelijks ruimte om te koken. Onze reisleider heeft verteld dat er soms niet eens geld is voor ontbijt, waarop wij met onze groep een donatie doen. Het is namelijk echt heel triest om te zien hoe deze kinderen moeten leven.

De kale eetzaal van de school

Achter het eerste gebouw gaat de school verder met andere klaslokalen en de slaapzalen. De slaapzalen zijn gevuld met simpele stapelbedden. Er zijn gordijnen voor de ramen, maar is er niets dat verkoeling brengt, behalve een open deur. De doucheruimtes en toiletten naast de slaapzalen zijn vies en vol met vliegen.

We gaan terug naar de voorkant van het gebouw, waar een doof meisje ons tegenhoudt. Ze heeft een pen in haar hand en wil dat we onze namen op haar hand schrijven. Ook wil ze weten hoe oud we zijn. Vervolgens gebaart ze dat ze op de foto wil en daarna nog met mij en met mijn vriend. Met handgebaren vraagt ze of we een stel zijn. Hierop knikken we, waarna ze naar haar ringvinger wijst. We dragen geen ring, zijn we niet getrouwd? Als mijn vriend het gebaar van een hartje maakt om te vertellen dat we ‘gewoon’ verliefd zijn en niet getrouwd, begint ze te giechelen.

Na nog een paar minuten zwaaien we de kinderen gedag en volgen we onze reisleider naar het gedeelte voor de blinde en slechtziende kinderen. Dit is nog triester om te zien dan de school voor de dove en slechthorende kinderen. Zij leken nog enigszins iets te hebben, maar deze kinderen hier hebben overduidelijk echt helemaal niets. Een groepsgenoot van ons, die zelf werkt met slechtziende kinderen, heeft speelgoed gekocht, dat ze overhandigt aan een juf in de hoop de kinderen nog iets te kunnen geven. Het is echt heel erg triest om te bedenken dat deze kinderen waarschijnlijk geen enkele kans op een goede toekomst hebben.

In stilte verlaten we de school en gaan we terug naar de bus. Ook in de bus gaat het gesprek alleen over de school die we net bezocht hebben. Hopelijk komt in ieder geval onze donatie goed terecht en hebben we de kinderen iets kunnen geven.

Langzaam verandert het gespreksonderwerp en richten we ons weer op het landschap om ons heen. We rijden inmiddels door de bergen met heel veel groen. In de buurt van het plaatsje Ella stoppen we om koffie te drinken. Het restaurant waar we iets drinken (met een koekje erbij!), heeft een uitzicht dat ons doet denken aan Yosemite: bergen, bomen en groen. Dankzij de zon en de heldere lucht is het echt schitterend om te zien.

Het uitzicht bij Ella

Na de koffiestop vervolgen we onze route. We rijden nu meer bergaf met af en toe flink scherpe bochten. In één van die bochten probeert een tuktuk ons aan de binnenkant in te halen. Hij kan nog net op tijd remmen, anders had hij zichzelf klem gereden tussen onze bus en de berg…

Bij de Rawana Falls stoppen we nog even voor een foto. Het is een populaire waterval voor lokale mensen, die het water gebruiken om in te baden of om gewoon hun tanden te poetsen. Helaas is er niet heel veel water door het gebrek aan regen in dit gebied.

De Rawana waterval

Van de waterval gaan we door richting het restaurant waar we zullen lunchen. Aan onze reisleider moeten we alvast onze lunch doorgeven, zodat hij die door kan bellen naar het restaurant. Dit hoeft hij niet voor iedereen te doen: een aantal groepsleden gaan niet mee naar Yala National Park. Zij stappen over op een jeep, die hen naar het hotel zal brengen.

Wij gaan door naar het restaurant in het Kithala Hotel. Als we zitten, krijgen we vrij snel ons eten. Vervolgens is het nog even naar het toilet en dan de jeep in voor de safari!

De safari wordt gedaan in jeeps, waarin maximaal zes mensen kunnen zitten. Wij krijgen nog een extra passagier erbij: onze reisleider stapt voorin naast de chauffeur in. Zou dit onze kans vergroten om een luipaard te zien? We zijn benieuwd!

Met de jeep leggen we het laatste stuk naar Yala National Park af, wat nog een kleine drie kwartier rijden is vanaf het restaurant. Vlak na de ingang stoppen we even, zodat de chauffeur en reisleider navraag kunnen doen over waar we de meeste kans hebben een luipaard te zien.

Even stoppen voor informatie

Als het tweetal weer terug is, begint onze safari echt. Wat ons gelijk opvalt, is het tempo. De chauffeur weet het gaspedaal goed te vinden, waardoor we lekker op en neer hobbelen in de jeep. Ook heeft hij er geen enkele moeite mee om andere jeeps in te halen. We hebben al snel door dat er verschillende maatschappijen zijn die jeepsafari’s door Yala doen. Terwijl chauffeurs van de jeepsafari’s in Senegal elkaar helpen om dieren te vinden, is daar hier absoluut geen sprake van: ze rijden hard door, halen elkaar in en snijden elkaar soms gewoon de pas af.

Na een tijdje stevig doorgereden te hebben zonder te stoppen voor bijvoorbeeld de zwijntjes die we zagen, komen we terecht in een file. Jeep na jeep staat stil op een zandpaadje zonder dat er iets te zien is.

File in het park

Het gerucht wordt verspreid dat er een luipaard te zien is, maar wij hebben geen idee waar. Langzaam begint de file te bewegen en komen we dichter bij een meertje. In de struiken, wordt er gezegd. We kijken… en zien inderdaad iets bewegen in de struiken. Gelukkig komt het iets dichterbij en steekt er ineens een luipaard de weg over.

Overstekend wild - letterlijk

Het luipaard gaat naar het meertje om te drinken. Hij trekt zich niks aan van ons: hij drinkt rustig en gaat dan zelfs nog even liggen. Niet heel lang, want na een paar minuten staat hij op en verdwijnt hij terug de struiken in. Alleen wat pootafdrukken in het zand bewijzen dat er net een luipaard heeft gelopen. Met grote ogen kijken we elkaar aan. We hebben zojuist echt een luipaard in het wild gezien!

Bijna oog in oog met een luipaard

Eigenlijk is de jeepsafari nu al geslaagd, maar we willen toch graag nog meer zien. De chauffeur geeft ons wat meer de kans dieren te zien en stopt zelfs een aantal keer voor foto’s van onder andere waterbuffels en krokodillen, die we regelmatig tegenkomen.

Krokodillen en waterbuffels bij elkaar

Behalve waterbuffels en krokodillen zien we ook veel vogels, zoals pauwen en ibissen. Olifanten, die ook in het park zitten, zijn we echter nog niet tegengekomen. Als we even een stop maken vlakbij de oceaan, spreken we groepsgenoten uit een andere jeep die al wel olifanten gezien hebben. Wij gaan snel verder met duimen, want olifanten willen we ook graag zien.

Een klein vogeltje bij de stop

Niet lang na de stop blijkt dat het duimen geholpen heeft: in de verte zien we ineens twee olifanten. Een mannetje en een vrouwtje verplaatsen zich rustig over een kaal stuk grasland. Het is heel indrukwekkend en rustgevend om naar te kijken, vinden we. Zulke grote, machtige dieren kom je immers niet elke dag tegen!

Eindelijk olifanten in het wild

Nadat we ongeveer honderd foto’s van de olifanten gemaakt hebben, rijden we verder. We zien nog meer waterbuffels, vogels en krokodillen, waaronder een vrij grote.

De grote krokodil

Langzaam begint het een klein beetje te schemeren. Het is inmiddels ook al tegen vijf uur. De chauffeur gaat richting de uitgang, waarbij hij nog wel even stopt voor de zwijntjes aan het begin van het park.

Kleine Pumbaatjes aan het begin van het park

We rijden terug naar het Kithala Hotel, waar we ons even snel opfrissen voor we onze eigen bus weer in gaan. In de bus wordt er druk nagepraat over de safari. We hebben gewoon een luipaard én olifanten in het wild gezien! Het wordt echter snel stiller in de bus, want het is een indrukwekkende dag geweest. Bovendien is het nog een eind rijden naar het hotel. We bewonderen de chauffeur, die de bus bestuurt over de donkere weg zonder straatlantaarns. Af en toe zijn er wel Boeddhabeelden langs de kant van de weg te zien, die verlicht zijn met een soort lichtgevende dartborden. Het doet ons in ieder geval erg aan Las Vegas denken.

Rond half acht komen we eindelijk bij ons hotel aan. Hoewel het donker is, kunnen we nog net zien dat het een erg mooi hotel is. Het lijkt ook een beetje op een kasteel met veel trappen en zijgangen. Onze kamer zit ook in een zijgangetje, waardoor hij erg rustig gelegen is.

Zonder echt uit te pakken, gaan we naar het restaurant om iets te eten. We blijven niet lang, want we willen graag nog even douchen: alles zit onder het zand van de jeepsafari. We vinden het niet erg, we hebben immers een mooie en bijzondere dag gehad. Morgen zullen we vast en zeker ook weer een bijzondere dag hebben, want dan staat het bezoek aan het oude Nederlandse fort Galle op het programma. Bovendien is morgen onze laatste echte reisdag, iets waar we ook wel naar uitkijken. Maar eerst is het douchen, tanden poetsen en naar bed, zodat we kunnen dromen over alles wat we vandaag gezien hebben.

Lees verder: Dag 14 (Embilipitiya --> Induruwa)