zondag 24 mei 2015

Reisverslag Noord-Amerika 2015: dag 1

1 mei 2015: Amsterdam à New York

Na heel lang wachten en aftellen is het vandaag eindelijk zo ver: mijn rondreis naar het oosten van Noord-Amerika gaat beginnen! Ik vlieg naar New York en dan ga ik met een groepsrondreis per bus richting het noorden een stukje door Canada en dan via Washington D.C. helemaal door naar het zuiden, richting Miami Beach.

Zo ver is het echter nog lang niet! Mijn reis begint met het vertrek naar Schiphol. Ik vlieg pas om 13.30, maar omdat je voor een intercontinentale reis 3 uur van te voren in moet checken, vertrek ik al om half negen van huis. Gelukkig is er geen file onderweg en ben ik ruim op tijd op het vliegveld. Het inchecken en mijn koffer afgeven gaan vlot, net als de paspoortcontrole. De gate zoeken waarvandaan ik vertrek, kost iets meer tijd, want ik vlieg vanaf de E-pier en deze wordt druk verbouwd.

Als ik ook door de controle bij de gate ben, is het wachten. Het vliegtuig, “Nationaal Park Vuurland”, arriveert tegen twaalf uur. Het is een Boeing 777, wat betekent dat er twee gangpaden zijn en in totaal tien stoelen per rij (3 stoelen – gangpad – 4 stoelen – gangpad – 3 stoelen).

Het vliegtuig dat mij naar New York gaat brengen 

 Rond kwart voor één mogen we aan boord. Het vertrek laat nog even op zich wachten, want het is druk op het vliegveld, maar uiteindelijk stijgen we toch op. De vluchttijd zal volgens de piloot ongeveer zeven uur en tien minuten zijn, waardoor we ondanks het latere vertrek toch op tijd in New York zullen landen.

De vlucht zelf is goed met weinig turbulentie. Om tien over drie landen we op het vliegveld JFK van New York. Nog even taxiën, maar om iets over half vier staan we al in de rij voor de douane. Ik heb op Internet gelezen dat de wachttijd op kan lopen tot twee uur, maar ik heb geluk, want ik ben al snel aan de beurt. Voor ik het weet, sta ik op mijn koffer te wachten, die ook al vlot van boord is gehaald.

Met koffer ga ik naar de aankomsthal om mijn shuttlevervoer naar het hotel te regelen. Ook dit gaat snel: nauwelijks een kwartier later zit ik in de shuttlebus. We rijden nog even langs een ander terminal van het vliegveld om mensen op te halen en dan zijn we op weg! Ik zit voorin, dus ik heb een prachtig uitzicht op de skyline van New York als we in de buurt van de stad komen.

Ik word als derde afgezet bij mijn hotel, The Manhattan at Times Square. Ik kan meteen inchecken en krijg de sleutel van kamer 1163. Als ik op de elfde verdieping ben, blijkt echter dat de kamertelling niet verder gaat dan 1148…
Met koffer keer ik weer terug naar de drukke liften om navraag te doen bij de receptie. De man achter de balie bij wie ik ingecheckt heb, verontschuldigt zich en stuurt me naar de goede kamer op de zestiende verdieping.

Ondanks de lange vlucht blijf ik niet lang op de kamer, ik wil de stad in! Van tevoren heb ik al een kaartje gekocht om 48 uur gebruik te mogen maken van de rondritbus door de stad, dus ik loop eerst naar het buskantoor om dat op te halen. Ik besluit om ook gelijk de avondrondrit te doen en stap in een klaarstaande bus. Zoals de meeste rondritbussen is de bovenkant open en om te voorkomen dat we het koud krijgen, geeft onze gids ons poncho’s tegen de kou, iets dat volgens haar helpt (in de praktijk valt dit echter nogal mee… of tegen, hoe je het wilt zeggen!).

Onze rondrit begint met het rijden langs de brandweerkazerne Engine 54. Tijdens 9/11 zijn er van deze kazerne maar liefst vijftien brandweerlieden om het leven gekomen.

De brandweerkazerne Engine 54

Via een heleboel verkeerslichten komen we vervolgens op het bekende Times Square, waar we de bal zien die met Oud en Nieuw naar beneden komt om het nieuwe jaar in te luiden.

Times Square

Vlak daarna zitten we in het centrum van de musicalwereld, met overal posters en lichtreclame. Langs het Hard Rock Café in het gebouw dat vroeger van filmstudio Paramount was en 42nd Street komen we in de buurt van Rockefeller Center. Maar een paar minuten later rijden we langs de volgende wolkenkrabber: het Empire State Building!

Het Empire State Building

Na nog wat straten en gebouwen rijden we langs het Flat Iron Building, een opvallend driehoekig gebouw. We rijden over Fifth Avenue, zien de boog van Washington Square in de verte (een soort kopie van de Arc de Triomphe in Parijs) en passeren de wijken Chinatown en Little Italy. Niet lang daarna zien de bekende Brooklyn Bridge. De bus mag er echter niet overheen, wij rijden over de Manhattan Bridge richting de wijk Brooklyn. Ik heb geen hoogtevrees, maar wat mij betreft had het hekwerk van de brug iets hoger gemogen…

Uitzicht vanuit de bus op de Brooklyn Bridge en de skyline van New York

Ik probeer er niet te veel op te letten en kijk in plaats daarvan naar de skyline en het Vrijheidsbeeld in de verte. We rijden verder door de straten van Brooklyn langs een gebouw dat vroeger een gevangenis was en nu een detentiecentrum, het postkantoor en diverse andere gebouwen. Tegen de tijd dat we weer terug rijden over de brug (nu gelukkig verder van de rand!) is New York verlicht. Het Empire State Building heeft rood-wit-blauwe verlichting vandaag, omdat het gebouw vandaag precies 84 jaar geleden afgebouwd werd.

De verlichting van het Empire State Building

De bustour eindigt in de buurt van Times Square. Ondanks dat ik nu toch wel moe begin te worden, bezoek ik nog enkele grote winkels daar, zoals de Toys R Us speelgoedwinkel, de Disney Store en de M&M’s snoepwinkel. Hoewel het al aardig laat is, is het in alle winkels nog even druk. Maar ja, je bent dan ook in New York: de stad die nooit slaapt. Ik ben echter al ruim 24 uur op en besluit mijn hotelbed op te gaan zoeken. 

Welterusten en tot morgen!

Lees verder: Dag 2 (New York)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten