dinsdag 25 augustus 2015

Reisverslag Curacao 2015: dag 4

18 juli 2015

Ook voor vandaag staat er weer een strandbezoek op het programma: we willen graag naar de Jan Thiel baai.

De dag begint natuurlijk eerst in het hotel. Net zoals de afgelopen dagen ben ik vroeg wakker, rond kwart voor vijf. Ik probeer nog even verder te slapen, want het is nog wel erg vroeg om naar het strand te gaan!

Uiteindelijk staan we iets over zeven op om te douchen en ontbijten. Daarna halen we onze spullen op en vertrekken we richting Willemstad. Daar komen we op het plein voor de pontjesbrug een grote groep mensen tegen. Het blijken mensen te zijn van jeugdhonkbalteams, want er wordt een toernooi gehouden in het Johnny Vrutaal voetbalstadion.

De jeugdhonkbalteams op het plein van Otrobanda

Nadat we via de gratis WiFi verbinding van Willemstad even contact gehad hebben met Nederland, lopen we de winkelstraat van Otrobanda in. We bekijken enkele winkeletalages en gaan dan de supermarkt in die we halverwege de straat tegenkomen. Hier doen we een paar boodschappen voor we teruglopen richting het plein van Otrobanda.

We steken de pontjesbrug over naar Punda en informeren bij de Tourist Information naar een bus richting de Jan Thiel baai. De kleine busjes rijden daar niet heen, wordt ons verteld, we moeten bus 6A hebben. Volgens de vrouw achter de balie zal de eerstvolgende bus om vijf uur ’s middags vertrekken. Dit vinden we nogal vreemd, aangezien het nog geen half twaalf ’s ochtends is en er ook andere bustijden op de dienstregeling staan die ze ons geeft. Wat blijkt? Ze is in de war en denkt dat het nu vier uur is in plaats van tien voor half twaalf…

Als we gezien hebben dat de eerstvolgende bus om twaalf uur vertrekt, lopen we door wat winkelstraatjes richting het busstation. Daar wachten we geduldig op de bus, die uiteraard niet op tijd aankomt. Pas na twaalven zien we bus 6A aan komen rijden. We lopen erheen, maar de chauffeuse zet de motor uit en meldt dat ze nu pauze heeft. Welke bus dan 6A is? Tsja, dat weet ze niet!

Na even rondgekeken te hebben, ontdekken we een bus helemaal vooraan het busstation die lijn 6A wordt. We stappen in en rijden mee naar de Jan Thiel baai. Onderweg stopt de bus nog een aantal keer, waaronder ook in de buurt van Mambo Beach. Daar stapt een Engels echtpaar uit, waarvan de man iets verliest. Als hij terug de bus in komt, wil de chauffeur dat hij nog een keer betaalt, omdat hij het draaihekje bij de deur is gepasseerd. De man begrijpt er echter niets van, omdat de chauffeur in het Nederlands praat, en verlaat de bus gewoon weer.

Mopperend rijdt de chauffeur verder. Voor de Jan Thiel baai moet hij een flink stuk omrijden, maar uiteindelijk zijn we er. Tot onze verrassing blijkt er vlakbij een echte Albert Heijn te zitten. Natuurlijk kijken we even binnen!

Op Curaçao, in de Albert Heijn met echt Hollandse producten

Een Hollandse ervaring rijker lopen we door naar de Jan Thiel baai. We komen uit bij een resort, waar alleen een zwembad is. Iets verder naar links is ook alleen een zwembad, geen toegang tot het strand. Pas als we helemaal naar rechts zijn gelopen, komen we bij een gedeelte waar we met behulp van een uitgehakte trap de zee in kunnen. Het is echter heel druk en slechts met moeite kunnen we samen één ligbedje vinden.

Het uitzicht vanaf ons ligbedje

We leggen onze spullen neer en gaan het water in. Als we terug komen bij de bedjes, zien we tot onze verbazing iemand op ons ligbedje zitten. Het blijkt iemand te zijn van het grote gezin naast ons, die een beetje giechelig weer opstaat en zich bij het gezin voegt. Nog enigszins verbaasd gaan we zitten en controleren we onze spullen. Gelukkig ontbreekt er niets, maar we vinden het wel vreemd dat iemand zomaar bij onze spullen gaat zitten. Het gezin blijkt al snel meer opvallende dingen te doen: als het eten komt dat ze besteld hebben, sturen ze het terug omdat ze het toch te duur vinden. De manager van het restaurant komt hen toch even uitleggen dat dat niet de bedoeling is!

We laten het gezin even met rust en gaan nog een paar keer het water in om te snorkelen. Er blijken best mooie vissen te zitten, al worden ze ook vaak opgejaagd door de vele mensen in het water.

Iets verder het water in is het mooi snorkelen

Tegen drie uur vinden we al die drukte en het ene ligbedje wel mooi geweest. We verzamelen onze spullen en lopen naar de bushalte. Uiteraard is er geen dienstregeling, dus wachten we… en wachten we. Gelukkig zien we ineens een klein busje rijden, dat ons mee terug brengt naar Punda. Hiervoor betalen we het enorme bedrag van vijf gulden voor twee personen (twee euro vijftig)…

We lopen naar het Wilhelminaplein, waar we bij een restaurantje iets drinken. Omdat het gezellig is, blijven we er ook eten. We kiezen beiden voor fajita’s, die heerlijk smaken. Ook kunnen we met de serveerster lachen om het krijtbord dat ze beschreven heeft: de aanbieding van de dag is dat we ons mogen laten ‘verassen’ met tapas!

Gezellig eten en drinken op het Wilhelminaplein

Na het eten lopen we rustig terug naar het hotel. We gaan vroeg slapen, want morgen moeten we vroeg op: we worden al om half zeven ’s ochtends opgehaald voor onze excursie naar Klein Curaçao.

Tot mogen!

Lees verder: Dag 5 (Klein Curaçao)