donderdag 10 november 2016

Reisverslag Belfast 2016: dag 2

Dinsdag 18 oktober 2016

Nadat we gisteren even kort de stad Belfast verkend hebben, gaan we ons vandaag verdiepen in het beroemdste schip dat hier vandaan komt: de Titanic.

Onze dag begint natuurlijk eerst met douchen en aankleden. Vervolgens mogen we naar beneden voor het ontbijt, want dat zit inbegrepen bij het hotel. Het blijkt een heerlijk ontbijt te zijn met veel keus: van verschillende soorten gebakken aardappels tot broodjes en van eieren tot vers fruit.

Met volle magen keren we terug naar de kamer om onze spullen te pakken. Vervolgens verlaten we het hotel en lopen we naar de dichtstbijzijnde bushalte. Bus 26B brengt ons naar het Titanic museum, dat vlakbij een universiteit gebouwd is. De bus zit dan ook vol met studenten, die ook allemaal bij onze halte uitstappen.

Vanaf de halte lopen we eerst een stukje door de buurt rondom het museum. Onze eerste stop is bij de ‘bouwdoos’, een kunstwerk van de Titanic dat lijkt op een doe-het-zelf bouwpakket.

Het 'bouwdoos' kunstwerk

We lopen rustig door richting het museum en zien de Nomadic liggen, het kleine zusje van de Titanic. Deze zullen we later vandaag bezoeken.

De Nomadic, het kleine zusje van Titanic

Omdat het museum nog gesloten is, lopen we verder richting de zijkant. Hier bevinden zich de drawing offices, het kantoor waar de Titanic ontworpen is door Thomas Andrews. Tijdens mijn vorige bezoek aan Belfast ben ik er binnen geweest, maar nu is het gebouw gesloten in verband met werkzaamheden.

De drawing offices met de verbouwing eromheen

We gaan verder naar de achterkant van het museum en zien de slipways, de plaats waar de Titanic en haar grote zus de Olympic zijn gebouwd. Met lijnen is aangegeven waar de schepen precies stonden toen ze gebouwd werden.

Poseren met de 'Titanic'

Ondanks de frisse wind die er staat, lopen we nog verder naar de achterzijde van de slipways. Hier hebben we een mooi zicht op de Titanic Memorial Garden: de ‘tuin’ die aangeeft hoeveel mensen de ramp overleefd en niet overleefd hebben. Dit is per klasse aangegeven. De houten planken geven aan hoeveel mensen veilig van boord zijn gekomen, het gras geeft de slachtoffers aan. De meeste slachtoffers zijn gevallen onder de bemanning.

De Titanic Memorial Garden

Omdat we het nu toch echt wel koud krijgen, gaan we naar het museum. Het is nog even wachten, maar dan mogen we naar binnen. Om op te warmen, nemen we snel nog een drankje voor we het museum in mogen. Tot onze verbazing zien we dat ons museumkaartje inclusief een bezoek aan de Nomadic is. Dit wisten wij niet van tevoren en we hebben dan ook losse kaartjes hiervoor gekocht. Als we het vragen, wordt ons geadviseerd dit bij de informatiebalie na te vragen.

We besluiten dit later te doen en gaan nu eerst het museum in. Voor mij is dit een feest der herkenning, want ik heb het museum twee keer eerder bezocht. Toch zie ik wat nieuwe dingetjes, die veranderd zijn na mijn laatste bezoek. Ook de prachtige regenboog buiten was er de vorige keer niet!

Uitzicht op de slipway vanuit het museum

We nemen rustig de tijd voor ons museumbezoek, dat ons laat beginnen bij de geschiedenis van Belfast en langzaam steeds meer naar de scheepsbouw toe gaat. We krijgen het plan achter de Olympic, Titanic en de derde zus Britannic te horen en maken via een soort kabelbaankarretje mee hoe het schip gebouwd werd. Vervolgens zien we hoe het schip er van binnen uit zag. Uiteindelijk komen we bij het zinken en bij wat er daarna allemaal gebeurd is. Ook kunnen we in een computer informatie opzoeken over alle mensen die aan boord van de Titanic waren. Helaas staat er nog wel steeds een fout in, want volgens de computer zou er maar één Nederlander aan boord zijn geweest, terwijl dit er echt drie waren…

Nadat we nog wat gezien hebben van de vele films die er over de Titanic gemaakt zijn, verlaten we het museum. Bij de informatiebalie vragen we na hoe het zit met onze Nomadic kaartjes, maar de man kan ons daarover niets vertellen en stuurt ons door naar de balie van de Nomadic.

We hebben echter ook kaartjes voor het droogdok en pomphuis en besluiten daar eerst heen te gaan. Het wordt een koude wandeling met veel wind en motregen. Kortom: typisch Belfast!

Kou, wind... en een regenboog!

Het droogdok waar de Titanic van binnen afgebouwd is, bevindt zich op een stukje lopen vanaf het museum. We zijn flink verkleumd als we er aankomen, maar binnen is het gelukkig warm. Lang kunnen we niet van de warmte genieten: de deur naar het pomphuis klemt en we moeten buiten om…

Als we dan eindelijk weer binnen in het pomphuis staan, valt ons meteen de rust op: we zijn de enigen die kijken naar de machines die het water uit het droogdok wegpompten vroeger. Een film vertelt ons meer over de techniek die gebruikt werd. We zijn er beiden van onder de indruk, vooral omdat de techniek al rond 1912 gebruikt werd.

Het pomphuis

Na de film verlaten we het pomphuis en lopen we naar de beginpunt van het droogdok. De regenboog op de achtergrond maakt het plaatje helemaal af voor ons.

Het droogdok

Via natte steentjes en een onregelmatig pad lopen we naar de andere kant van het droogdok, waar goed te zien is hoe groot het schip geweest moest zijn.

Zo groot was de Titanic

Wanneer we beneden in het droogdok staan, beseffen we het pas echt goed: de Titanic was echt heel erg groot!

Heel indrukwekkend!

We lopen van de ene kant van het droogdok naar de andere en ook weer terug. Ook besteden we aandacht aan de originele deur van het dok, die nog steeds overeind staat. Uiteraard is er wel een andere deur achter gebouwd in verband met de veiligheid.

De oude deur

Omdat het nu toch wel heel koud aanvoelt, klimmen we de trappen weer op naar boven en gaan we terug naar het pomphuis. Daar halen we iets te eten voor we terug lopen naar de Nomadic. Bij de kassa leggen we de kaartjessituatie uit en krijgen we zonder problemen ons geld terug.

Welkom aan boord!

Een gids neemt ons vervolgens mee naar binnen en vertelt ons meer over het schip: de Nomadic was het kleine zusje van de Titanic, bedoeld om passagiers van de havens naar het schip te brengen. De Titanic was namelijk te groot om in de havens zelf aan te leggen. De Nomadic werd in slechts vier en een halve maand gebouwd, maar ze werd alles behalve afgeraffeld. Ze heeft lang gevaren tot ze uiteindelijk naar Parijs werd gebracht en dienst ging doen als restaurant. Gelukkig is ze nu terug in Belfast en weer helemaal teruggebracht in oude staat. Dit is bijzonder, want de Nomadic is het enige schip van de White Star Line dat nu nog bestaat.

We lopen rustig rond over het schip en bekijken alle ruimtes. We verbazen ons over het feit dat er een bar aan boord was (voor een tochtje van nog geen halfuur) en bewonderen de oude klok en details van het schip.

De bar met de oude klok

Natuurlijk kijken we ook nog boven op het dek. De Nomadic heeft nog een roer, maar varen kan ze niet meer: al haar motoren zijn eruit gehaald.

Waar gaan we heen?

Als we ook de oude vergaderruimte en de cabine van de bemanning gezien hebben, verlaten we het schip en lopen we terug richting de bushalte. Hier hebben we nog een mooi uitzicht op Samson & Goliath, de bekende gele kranen van Belfast.

Samson & Goliath

De bus brengt ons terug naar het centrum van de stad, waar we nog een keertje de masten van Donegall Place en het gemeentehuis bezoeken.

De City Hall

Vanaf Donegall Square nemen we de bus richting Queens University, de universiteit die net buiten de stad ligt. Het gebouw is nu prachtig om te zien met de herfstbomen eromheen.

Queens University

Naast Queens University ligt de botanische tuin, die ook prachtige herfstplaatjes oplevert.

Herfst in de botanische tuin

Tot onze verrassing blijkt de rozentuin ook nog in bloei te staan. We bekijken de vele mooie rozen, die allemaal hun eigen naam hebben. Zo is er een roos die ‘Simply the best’ heet en natuurlijk is er een roos vernoemd naar de Titanic.

De Titanic rozen

Omdat het al een beetje begint te schemeren, nemen we de bus terug naar het centrum en lopen we naar ons hotel. Daar eten we een heerlijke maaltijd in het restaurant voor we vroeg richting ons bedje gaan. Morgen moeten we namelijk vroeg op: om acht uur gaan we met de bus naar Dublin!