woensdag 16 januari 2019

Reisverslag Berlijn 2019: dag 1

Dinsdag 1 januari 2019

Normaal gesproken bereiden mijn vriend en ik onze vakanties samen voor. Deze keer word ik echter totaal verrast: op Oudejaarsdag komt mijn vriend ineens de kamer in met een koffer en de mededeling dat we morgen op vakantie gaan. De bestemming houdt hij nog geheim, die krijg ik pas te horen als we de volgende dag op station Amersfoort staan: we gaan met de trein naar Berlijn!

Op naar Berlijn!

Onze trein vertrekt om 09.36 vanaf het station. Na nog een aantal stops in Nederland – Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo – rijden we Duitsland in. Hier staat de trein bij het plaatsje Bad Bentheim wat langer stil om de locomotief te wisselen. Ook komt er ander personeel aan boord.

Even een haarfoto met de trein in Bad Bentheim

Na ongeveer tien minuten stil te hebben gestaan, gaan we verder richting Duitsland. Regelmatig zien we huizen en stedelijk gebied, maar ook heuvels en landbouwgrond. In de trein is het rustig: af en toe lopen er wel wat mensen heen en weer, maar daar hebben we weinig last van.

De totale treinreis duurt zo’n zes uur. Tijdens de reis vermaken we ons met lezen, naar buiten kijken, een kaartspelletje Catan en lopen door de trein. Er is ook een bistrowagon aan boord, maar we houden het vandaag bij de broodjes die we meegenomen hadden.

Tegen drie uur komen we in de buurt van Berlijn. Het eerste station is Berlijn Spandau, een buitenwijk aan de westkant van de stad. De gebouwen die we zien, doen me af en toe denken aan Parijs met hun Franse uiterlijk. Dit zou logisch kunnen zijn: na de Tweede Wereldoorlog hadden de Fransen onder andere de leiding over Duitsland en Berlijn.

Van Spandau gaat de trein verder naar Berlijn Hauptbahnhof, het Centraal Station van de stad. Het is een zeer modern station dat nu nog helemaal in kerstsfeer is. Wel gaan we meer richting het oosten, merken we, want de vele verschillende gebouwen van eerst gaan nu steeds meer over in veel dezelfde ‘betonblokken’ – hoge gebouwen die allemaal op dezelfde manier gebouwd zijn. Onderweg zien we ook nog een stukje van De Muur, die West- en Oost-Berlijn van elkaar scheidde.

We blijven in de trein tot het eindstation: Berlijn Ostbahnhof, in het oosten van de stad. Met onze koffer lopen we de stationshal in, waar we bij een loket een kaartje kopen – de Berlin Welcome Card – om vier dagen onbeperkt van het openbaar vervoer gebruik te kunnen maken. We krijgen er een boekje bij met informatie, kortingsacties en een plattegrond van de stad. Op de achterkant staat een metrokaart, die we gebruiken om de route naar het hotel te bepalen.

Ons hotel is het Comfort Hotel Lichtenberg. Door deze naam raken we in de war en reizen we met de S-bahn, de bovengrondse metro, naar station Lichtenberg. Daar stappen we over op de U-bahn, de ondergrondse metro, maar dit blijkt verkeerd te zijn. Ons hotel ligt wel in de wijk Lichtenberg, maar veel noordelijker dan het metrostation. Gelukkig ontdekken we dankzij Google Maps dat er een tramverbinding is.

Het laatste stukje vanaf de tramhalte moeten we lopen, maar dan zijn we eindelijk bij het hotel. We krijgen kamer 163 op de zestiende verdieping en reizen met een ietwat krakende en wiebelige lift omhoog. De kamer zelf blijkt prima en het uitzicht over de stad is… Nou ja, we hebben uitzicht over de stad.

Het uitzicht vanuit de kamer

Als we een beetje uitgepakt hebben, gaan we naar beneden om te kijken of het restaurant van het hotel open is. Het hotel blijkt echter geen restaurant te hebben en de bowling met bar, die aan het hotel vast zit, is dicht. Bij de receptie vragen we om restaurants in de buurt en er wordt ons verteld dat er drie tramhaltes verderop een restaurant is. We vragen voor de zekerheid of dat wel op Nieuwjaarsdag open is, waarop de receptionist knikt.

Nadat we even met de gammele lift heen en weer zijn geweest om onze jassen op te halen, stappen we de tram in richting het oosten. Drie haltes verderop stappen we uit bij een winkelcentrum. Ertegenover zit een bioscoop met inderdaad een restaurant, de King Wok. Het is een Chinees buffetrestaurant, dus mijn vriend staat al te popelen!

Eet smakelijk!

In het restaurant is plaats genoeg, hoewel het er ook al druk is. Na even wachten krijgen we onze drankjes en kunnen we gaan genieten van een prima buffet.

Als we ook een toetje bij het buffet gehaald hebben, zitten we goed vol. We laten het eten wat zakken voor we afrekenen, even rondkijken en dan de tram terug nemen naar het hotel. Daar kijken we op de kamer voor morgen: dan kunnen we met de Hop On Hop Off bus de stad door. Met behulp van een metro- en tramkaartje uit het hotel plannen we onze route naar het opstappunt. We zetten ook vast een wekker, aangezien we graag zo veel mogelijk van de dag willen genieten. Omdat we niet te laat op willen staan, gaan we ook vrij snel slapen – het is een vermoeiende dag geweest, zeker aangezien we vanwege Oud en Nieuw eigenlijk pas vanochtend vroeg op bed lagen. Toch hebben we allebei heel erg veel zin om morgen de stad te gaan verkennen.