De afgelopen twee dagen hebben
we de stad Belfast verkend. Vandaag draait het vooral om de Titanic die in de
stad gebouwd is: we zullen het Titanic Belfast museum bezoeken en het kleine
zusje van dit gigantische schip verkennen.
Na een vroege start van de
ochtend en opnieuw een goed ontbijt vertrekken we rond tien over negen naar de
bushalte. De Gliderbus, een nieuw soort bus, brengt ons binnen een paar minuten
bij het museum. Allereerst bekijken we de omgeving van het museum, want daar is
ook genoeg te zien. Onze favoriet is nog steeds ‘De bouwdoos’: een schaalmodel
van de Titanic dat nooit afgemaakt is.
De 'bouwdoos'
We lopen van het schaalmodel
meer richting het museum voor wat eerste foto’s van het gebouw en de grote
Titanic-letters. Speciaal voor Kerstmis zijn de letters versierd met lampjes.
De verlichte letters van het museum
Naast het museum bevinden zich
de Drawing Offices, de kantoren waar de Titanic en haar zusterschepen getekend
zijn. Tegenwoordig horen de kantoren bij een nieuw Titanic hotel, waardoor
iedereen de gelegenheid heeft even binnen te kijken en de bijzondere dakramen
te zien. Er waren namelijk expres veel dakramen gebruikt, zodat er genoeg licht
in het kantoor was om te kunnen tekenen.
Het tekenkantoor
In de ruimte is nu een bar
gemaakt. Er staat ook een model van de Titanic, dat toevallig gemaakt is door
een Nederlands bedrijf.
Schaalmodel gemaakt door een Nederlands bedrijf
We kijken ook nog even achter
het museum, waar vroeger de scheepswerf was. Lijnen op de grond geven aan waar
de Titanic en haar zusterschip, de Olympic, gebouwd werden. Daarnaast wordt de
route van de Titanic aangegeven: Belfast – Southampton – Cherbourg – Queenstown
(tegenwoordig Cobh) – de coördinatoren waar ze gezonken is en New York, waar ze
helaas nooit aangekomen is.
Er zijn ook twee herdenkingsmonumenten:
eentje met de namen van de slachtoffers en eentje die met gras en houten
planken per klasse de slachtoffers en overlevenden aangeeft.
De locatie waar de Titanic gezonken is
Als we wat foto’s gemaakt
hebben, gaan we het museum in. We kijken even in het winkeltje voor we onze
spullen in een kluisje doen en het museum zelf in gaan. Het museum begint met
de geschiedenis van Belfast begin twintigste eeuw: de stad groeide dankzij de
linnenindustrie en de scheepsbouw. Bij die scheepsbouw hoort natuurlijk de bouw
van de Titanic, waar het volgende deel meer over vertelt. Ook gaan we met een
karretje door de nagemaakte scheepswerf, zodat we leren hoe het schip gebouwd
werd.
Met een karretje door de 'scheepswerf'
Vervolgens zien we hoe het
schip op 31 mei 1911 gelanceerd werd. Ook krijgen we te zien hoe de kamers er
aan boord van het schip in de drie verschillende klassen uitzagen. Een speciale
film op schermen om ons heen laat ons het schip zien vanaf de motoren tot aan
de brug, waar de kapitein de leiding had.
Een schaalmodel van de lancering van de Titanic op een kaart met de locatie van het museum erbij
We mogen nu zelf ‘aan boord’
van het schip: er is een reling nagemaakt en er staan bankjes alsof we op het
dek lopen.
Aan boord van het schip
Het volgende deel gaat over
het zinken van het schip: de waarschuwingen voor ijsbergen, de roep om hulp en
hoe het schip onder water verdween. Er wordt verteld over enkele bekende
slachtoffers, maar ook over overlevenden en hun verhalen.
De Carpathia, het schip dat de overlevenden redde
We gaan door naar wat er na de
ramp gebeurde: de rechtszaak, de lijst met alle slachtoffers (waarbij er nog
steeds vermeld wordt dat er maar één Nederlands slachtoffer was in plaats van
drie…) en vervolgens alle films en series.
In 1985 werd het wrak van de
Titanic ontdekt, wat de volgende afdeling van het museum laat zien. Een film
neemt ons mee onder water en via een ‘glazen’ vloer zien we het schip onder
water liggen.
De voorkant van de Titanic onder water
Na nog een stukje over
duikmissies zijn we bij het einde van het museum. Natuurlijk schaffen we de
souvenirfoto aan, die voor het bezoek gemaakt was, en kijken we nog even in het
winkeltje. Dan gaan we naar buiten, waar we voor het museum onze meegebrachte
boterhammen opeten.
Als iedereen uitgegeten is,
lopen we naar de Nomadic. Dit schip, het enige nog bestaande schip van de White
Star Line, wordt ook wel het kleine zusje van de Titanic genoemd. Ze werd
gebouwd om passagiers van de haven in Cherbourg naar de Titanic te brengen,
omdat de Titanic zelf te groot was voor de haven. De Nomadic werd gebruikt om
eerste en tweede klas passagiers te vervoeren, de derde klas passagiers gingen
aan boord van de Traffic. De Traffic mocht als eerste naar de Titanic toe, maar
kwam iets te hard aan, waardoor de verflaag van de Traffic beschadigde.
De Nomadic
De Nomadic is na Cherbourg op
allerlei manieren gebruikt: om soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog te
vervoeren, maar ook als vergaderruimte, nachtclub en restaurant. Haar motoren
zijn inmiddels verwijderd, maar de rest van het schip is teruggebracht in de
originele staat van 1912, toen ze als veerpont dienst deed voor de Titanic.
We kijken rond op het schip en
kunnen vanaf het dek ook nog mooi het museum en het hotel ernaast zien.
Links van de schoorsteenpijp het museum en rechts het hotel
De volgende stop van ons
Titanic programma vandaag is de Dry Dock, de droogdok waar het schip afgebouwd
werd voor ze haar eerste – en enige – reis ging maken. Vroeger kon je naar
beneden, maar tegenwoordig kan dat alleen nog onder leiding van een gids, iets
wat we niet wisten. We vinden het jammer, want als je in de droogdok stond,
realiseerde je je pas echt goed hoe groot de Titanic was.
De droogdok
Met de Gliderbus gaan we terug
naar het centrum. Althans, dat is het idee. De bus krijgt echter problemen met
de deuren, waardoor we een tijd stil staan. Uiteindelijk komt er een nieuwe bus
en kunnen we alsnog naar het centrum.
We lopen de hoofdstraat met de
masten af, gaan rechtsaf en zoeken een plekje om even iets warms te drinken.
Vervolgens mogen de dames even winkelen, terwijl de heren van het gezelschap
alvast op zoek gaan naar een restaurant voor het avondeten. We willen naar een
Mexicaans restaurant, maar dit is erg populair en heeft helaas geen tafel voor
vijf personen meer. Het restaurant ernaast heeft gelukkig nog wel plaats en zo kunnen
we alsnog genieten van een heerlijke, warme maaltijd.
Van het restaurant lopen via
een supermarkt terug naar het hotel. Daar besluiten mijn man en ik om nog terug
te gaan naar het Titanic Quarter om het verlichte museum te zien. We nemen de
Gliderbus en zien vervolgens het museum prachtig rood verlicht. Ook de lijnen
achter het museum, waar de Titanic en Olympic lagen, zijn nu verlicht.
Hier lag de Titanic toen ze gebouwd werd
Het verlichte museum
Omdat de volgende bus lang op
zich laat wachten, lopen we terug naar het hotel. Dit zorgt ervoor dat we voor
de tweede keer tijdens deze vakantie de zestienduizend stappen per dag halen.
Morgen zullen we minder lopen, denken we: dan hebben we een bustocht langs de
kust van Noord-Ierland op de planning staan.
Tot morgen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten