donderdag 9 januari 2020

Reisverslag Belfast 2019: dag 3

Zaterdag 28 december 2019

De afgelopen twee dagen hebben we de stad Belfast verkend. Vandaag draait het vooral om de Titanic die in de stad gebouwd is: we zullen het Titanic Belfast museum bezoeken en het kleine zusje van dit gigantische schip verkennen.

Na een vroege start van de ochtend en opnieuw een goed ontbijt vertrekken we rond tien over negen naar de bushalte. De Gliderbus, een nieuw soort bus, brengt ons binnen een paar minuten bij het museum. Allereerst bekijken we de omgeving van het museum, want daar is ook genoeg te zien. Onze favoriet is nog steeds ‘De bouwdoos’: een schaalmodel van de Titanic dat nooit afgemaakt is.

De 'bouwdoos'

We lopen van het schaalmodel meer richting het museum voor wat eerste foto’s van het gebouw en de grote Titanic-letters. Speciaal voor Kerstmis zijn de letters versierd met lampjes.

De verlichte letters van het museum

Naast het museum bevinden zich de Drawing Offices, de kantoren waar de Titanic en haar zusterschepen getekend zijn. Tegenwoordig horen de kantoren bij een nieuw Titanic hotel, waardoor iedereen de gelegenheid heeft even binnen te kijken en de bijzondere dakramen te zien. Er waren namelijk expres veel dakramen gebruikt, zodat er genoeg licht in het kantoor was om te kunnen tekenen.

Het tekenkantoor

In de ruimte is nu een bar gemaakt. Er staat ook een model van de Titanic, dat toevallig gemaakt is door een Nederlands bedrijf.

Schaalmodel gemaakt door een Nederlands bedrijf

We kijken ook nog even achter het museum, waar vroeger de scheepswerf was. Lijnen op de grond geven aan waar de Titanic en haar zusterschip, de Olympic, gebouwd werden. Daarnaast wordt de route van de Titanic aangegeven: Belfast – Southampton – Cherbourg – Queenstown (tegenwoordig Cobh) – de coördinatoren waar ze gezonken is en New York, waar ze helaas nooit aangekomen is.
Er zijn ook twee herdenkingsmonumenten: eentje met de namen van de slachtoffers en eentje die met gras en houten planken per klasse de slachtoffers en overlevenden aangeeft.

De locatie waar de Titanic gezonken is

Als we wat foto’s gemaakt hebben, gaan we het museum in. We kijken even in het winkeltje voor we onze spullen in een kluisje doen en het museum zelf in gaan. Het museum begint met de geschiedenis van Belfast begin twintigste eeuw: de stad groeide dankzij de linnenindustrie en de scheepsbouw. Bij die scheepsbouw hoort natuurlijk de bouw van de Titanic, waar het volgende deel meer over vertelt. Ook gaan we met een karretje door de nagemaakte scheepswerf, zodat we leren hoe het schip gebouwd werd.

Met een karretje door de 'scheepswerf'

Vervolgens zien we hoe het schip op 31 mei 1911 gelanceerd werd. Ook krijgen we te zien hoe de kamers er aan boord van het schip in de drie verschillende klassen uitzagen. Een speciale film op schermen om ons heen laat ons het schip zien vanaf de motoren tot aan de brug, waar de kapitein de leiding had.

Een schaalmodel van de lancering van de Titanic op een kaart met de locatie van het museum erbij

We mogen nu zelf ‘aan boord’ van het schip: er is een reling nagemaakt en er staan bankjes alsof we op het dek lopen.

Aan boord van het schip

Het volgende deel gaat over het zinken van het schip: de waarschuwingen voor ijsbergen, de roep om hulp en hoe het schip onder water verdween. Er wordt verteld over enkele bekende slachtoffers, maar ook over overlevenden en hun verhalen.

De Carpathia, het schip dat de overlevenden redde

We gaan door naar wat er na de ramp gebeurde: de rechtszaak, de lijst met alle slachtoffers (waarbij er nog steeds vermeld wordt dat er maar één Nederlands slachtoffer was in plaats van drie…) en vervolgens alle films en series.

In 1985 werd het wrak van de Titanic ontdekt, wat de volgende afdeling van het museum laat zien. Een film neemt ons mee onder water en via een ‘glazen’ vloer zien we het schip onder water liggen.

De voorkant van de Titanic onder water

Na nog een stukje over duikmissies zijn we bij het einde van het museum. Natuurlijk schaffen we de souvenirfoto aan, die voor het bezoek gemaakt was, en kijken we nog even in het winkeltje. Dan gaan we naar buiten, waar we voor het museum onze meegebrachte boterhammen opeten.

Als iedereen uitgegeten is, lopen we naar de Nomadic. Dit schip, het enige nog bestaande schip van de White Star Line, wordt ook wel het kleine zusje van de Titanic genoemd. Ze werd gebouwd om passagiers van de haven in Cherbourg naar de Titanic te brengen, omdat de Titanic zelf te groot was voor de haven. De Nomadic werd gebruikt om eerste en tweede klas passagiers te vervoeren, de derde klas passagiers gingen aan boord van de Traffic. De Traffic mocht als eerste naar de Titanic toe, maar kwam iets te hard aan, waardoor de verflaag van de Traffic beschadigde.

De Nomadic

De Nomadic is na Cherbourg op allerlei manieren gebruikt: om soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog te vervoeren, maar ook als vergaderruimte, nachtclub en restaurant. Haar motoren zijn inmiddels verwijderd, maar de rest van het schip is teruggebracht in de originele staat van 1912, toen ze als veerpont dienst deed voor de Titanic.

We kijken rond op het schip en kunnen vanaf het dek ook nog mooi het museum en het hotel ernaast zien.

Links van de schoorsteenpijp het museum en rechts het hotel

De volgende stop van ons Titanic programma vandaag is de Dry Dock, de droogdok waar het schip afgebouwd werd voor ze haar eerste – en enige – reis ging maken. Vroeger kon je naar beneden, maar tegenwoordig kan dat alleen nog onder leiding van een gids, iets wat we niet wisten. We vinden het jammer, want als je in de droogdok stond, realiseerde je je pas echt goed hoe groot de Titanic was.

De droogdok

Met de Gliderbus gaan we terug naar het centrum. Althans, dat is het idee. De bus krijgt echter problemen met de deuren, waardoor we een tijd stil staan. Uiteindelijk komt er een nieuwe bus en kunnen we alsnog naar het centrum.

We lopen de hoofdstraat met de masten af, gaan rechtsaf en zoeken een plekje om even iets warms te drinken. Vervolgens mogen de dames even winkelen, terwijl de heren van het gezelschap alvast op zoek gaan naar een restaurant voor het avondeten. We willen naar een Mexicaans restaurant, maar dit is erg populair en heeft helaas geen tafel voor vijf personen meer. Het restaurant ernaast heeft gelukkig nog wel plaats en zo kunnen we alsnog genieten van een heerlijke, warme maaltijd.

Van het restaurant lopen via een supermarkt terug naar het hotel. Daar besluiten mijn man en ik om nog terug te gaan naar het Titanic Quarter om het verlichte museum te zien. We nemen de Gliderbus en zien vervolgens het museum prachtig rood verlicht. Ook de lijnen achter het museum, waar de Titanic en Olympic lagen, zijn nu verlicht.

Hier lag de Titanic toen ze gebouwd werd

Het verlichte museum

Omdat de volgende bus lang op zich laat wachten, lopen we terug naar het hotel. Dit zorgt ervoor dat we voor de tweede keer tijdens deze vakantie de zestienduizend stappen per dag halen. Morgen zullen we minder lopen, denken we: dan hebben we een bustocht langs de kust van Noord-Ierland op de planning staan.

Tot morgen!

Lees verder: Dag 4



Geen opmerkingen:

Een reactie posten