vrijdag 12 oktober 2018

Reisverslag Canada & VS 2018: dag 15

<-- Vorige dag

Maandag 30 juli 2018: Missoula --> Pincher Creek

Vandaag is alweer onze laatste dag in de Verenigde Staten. Na een bezoek aan Glacier National Park steken we de grens over en gaan we terug naar Canada.

We staan vroeg op, douchen en kleden ons aan en gaan dan naar beneden voor het ontbijt, want dat is wederom inbegrepen. Het is ook weer een prima ontbijt met keuze uit brood, bagels, muffins, omeletjes, worstjes en yoghurt. Er is ook een mogelijkheid om zelf wafels te bakken. Omdat we deze vakantie nog geen wafels op hebben, besluiten we er eentje te delen. Terwijl we wachten, worden we aangesproken door een Amerikaanse man. Het wordt een gezellig gesprek en als we weggaan, krijgen we zelfs nog een kaart van de staat Montana van hem waarop hij plekken van Glacier National Park heeft omcirkeld die we echt moeten zien.

Na de man bedankt te hebben, gaan we op weg. Het eerste gedeelte van de rit is vervelend: er zijn veel werkzaamheden en een aantal vrachtwagens en auto’s maken het rijden er niet leuker op. We kunnen merken dat we dichter in de buurt van Canada komen, waar de rijstijl wat Europeser is. In de rest van de Verenigde Staten hebben we nooit last gehad van vervelend verkeer, daar rijdt iedereen heel beschaafd en rekening houdend met elkaar.

In het plaatsje Bigfork stoppen we even bij een supermarkt voor een paar laatste boodschappen. Ook wisselen we hier van chauffeur, want ik moet even bijkomen van het vervelende stuk rijden. Als we weer doorrijden, wordt het landschap langzaam wat bergachtiger. Uiteindelijk komen we bij de ingang van Glacier National Park, waar we voor de laatste keer deze vakantie onze jaarpas mogen laten zien. Deze is namelijk niet geldig in Canada.

Met een plattegrond van het park beginnen we aan de rit over de Going-to-the-Sun Road, de hoofdweg van het park. De weg loopt langs Lake McDonald, een heel groot meer. Bij een parkeerplaatsje stoppen we even, zodat we naar het water toe kunnen lopen. Nu zien we pas goed hoe helder het water is. We durven het aan om met onze voeten in het water te gaan, maar verder ook niet: het water is namelijk best koud!

Lake McDonald

Iets verderop stoppen we opnieuw. Vanaf deze stopplek hebben we uitzicht op een riviertje achter de bomen en op de bergtoppen met gletsjers. Heel veel auto’s rijden de plek voorbij, niemand lijkt door te hebben hoe rustgevend de plek is.

Een van de gletsjers van het park (wat er nog van over is)

We blijven een tijdje genieten voor we verder rijden. Onderweg zien we een waterval, waar de weg overheen is gelegd. We passeren Avalanche Creek, een groot stoppunt, waar het heel druk is. We rijden dus door, hoger en hoger de berg op met ook nog een scherpe U-bocht. Iets verderop zien we aan de linkerkant Weeping Wall, een bergwand waar het water langs omlaag loopt, waardoor het net lijkt alsof de berg huilt.

Waterval bij de weg

Weeping Wall

Inmiddels is het uitzicht over het dal heel mooi geworden, omdat we flink hoog zitten. De weg kronkelt zich verder omhoog naar Logan Pass, het hoogste punt van de route. Het is ook het drukste punt: de parkeerplaats bij het Visitor Center is helemaal vol. Langzaam rijden we door en uiteindelijk vinden we anderhalve kilometer verderop een parkeerplaatsje. We besluiten eerst even te lunchen en pakken de spullen uit de kofferbak. Net als we het eerste broodje willen nemen, schiet er een steenbok uit de bosjes. Hij haast zich over de weg en loopt dan rustig langs de berg omhoog. Het is een heel mooi gezicht!

Uitzicht over het dal

De steenbok

Zonder verdere onverwachte gasten eten we onze broodjes op. Dan kijken we nog even bij Lunch Creek, een riviertje dat omlaag stroomt. Ook dit water is prachtig helder en heerlijk koel. In de struiken zit nog een eekhoorntje, maar net als ik een foto wil maken, schiet hij weg, waardoor ik alleen een foto heb van groene struiken…

We kijken nog bij de waterval, die hoort bij het riviertje van Lunch Creek, voor we verder rijden. De weg gaat nu omlaag, wat goed is voor de benzine. Toen we net aan het klimmen waren, liep die namelijk schrikbarend snel terug, maar nu lijkt het erop dat we moeiteloos de uitgang van het park kunnen halen.

De waterval bij Lunch Creek

Als we al een flink stuk gedaald hebben, komen we bij het Saint Mary Lake. Het is een groot meer met prachtig blauw water. Bij een parkeerplaatsje stoppen we even om foto’s te maken. In het meer zien we nog een klein eilandje liggen, verder is het helemaal glad. We vinden het allebei zo mooi dat we grappen dat we Lake Louise (een bekend meer met blauw water in Canada) straks wel over kunnen slaan.

Saint Mary Lake

We moeten nu het park toch echt verlaten. We rijden naar de uitgang en zoeken dan snel een tankstation op. Ook geven we onze laatste Amerikaanse dollars uit aan wat flesjes drinken en een kaart voor we richting de Canadese grens gaan.

Ons navigatiesysteem stuurt ons via de toeristische route. Dit betekent dat we de 17 weg volgen naar de grens, een route die langs Glacier National Park loopt en een stukje door Waterton National Park gaat, de Canadese kant van het park. Omdat het maar een klein stukje is, hoeven we geen toegang te betalen.

Uiteindelijk komen we bij de grens. Er staat een grenspaal en vanaf de paal loopt er een lijn dwars door het bos om aan te geven waar de grens is. We moeten wachten tot we bij de douane mogen komen. Hier wordt ons paspoort gecontroleerd en moeten we enkele vragen beantwoorden. De douanebeambte wordt na het officiële gedeelte iets vriendelijker en kletst nog even met ons over Nederland. Dan krijgen we de paspoorten terug en zijn we weer terug in Canada.

De grens

In eerste instantie verschilt het landschap niet veel met dat van de Verenigde Staten. We rijden door een groen berglandschap, al zien we wel meer boerderijen dan in de VS. Langzaam worden de bergen meer heuvels en verdwijnen de echte bergen naar de achtergrond. Hier en daar zijn grote boerderijen te zien met koeien die grazen in de weilanden ernaast.

Via een industriegebied komen we het dorpje Pincher Creek binnen, waar we twee nachten zullen slapen. Het hotel blijkt naast de Walmart te zitten. We checken in en brengen onze spullen naar kamer 202. Vervolgens gaan we naar het A&W restaurant dat naast het hotel zit, waar ze reclame maken voor een nieuwe vegetarische burger. Die moet ik natuurlijk even uitproberen!

Na het eten, dat prima heeft gesmaakt, lopen we een rondje door de Walmart voor we terug gaan naar het hotel. We besluiten nog even te gaan zwemmen en vermaken ons helemaal prima als blijkt dat het zwembad een waterglijbaan heeft. Op de tijd hoeven we niet echt te letten: morgen blijven we in Pincher Creek, er staat geen rit op het programma. Bovendien hebben we besloten om morgen ook echt even rustig aan te doen voor we aan het laatste deel van onze reis beginnen. Het is namelijk vanaf Pincher Creek nog een kleine 1200 kilometer naar Vancouver, dus we hebben nog wel even te gaan!