woensdag 17 oktober 2018

Reisverslag Canada & VS 2018: dag 16

<-- Vorige dag

Dinsdag 31 juli 2018: Pincher Creek

Gisteren zijn we de grens van de Verenigde Staten en Canada weer overgestoken en zijn we terug in Canada gekomen. Vandaag hebben we daar een vrije dag in het plaatsje Pincher Creek.

Omdat we een vrije dag hebben, slapen we lekker uit. De komende dagen hebben we nog een paar flinke ritten op het programma staan, dus het is belangrijk voor ons om even bij te komen. Wat ook fijn is, is dat het ontbijt inbegrepen is en dat we dus gewoon naar beneden kunnen gaan om te ontbijten. Het is weer een prima ontbijt met een wafelmaker, bagels en brood om te roosteren, verschillende soorten jam en sap, gekookte eitjes, pancakes, bacon en koffie.

Na het ontbijt gaan we terug naar onze kamer om op ons gemak te douchen en aan te kleden. Vervolgens checken we even de plattegrond van Pincher Creek voor we beginnen aan de wandeling naar het centrum. We merken al snel dat mensen hier niet gewend zijn om te wandelen: de stoep is namelijk een grindpad door een strook gras naast de weg…

Pas als we bij het centrum van Pincher Creek komen, verschijnt er meer stoep. We komen uit bij Main Street, de hoofdstraat van het dorpje. Hier en daar zien we wat muurschilderingen die het oude Wilde Westen voor moeten stellen. We lopen een stukje over Main Street, waarbij we onder andere een dierenwinkel zien en een grote souvenirwinkel, waar we nog een memoblokje kopen met een plaatje van beren erop. Hoewel we weten dat het lastig zal zijn, hopen we nog steeds een beer te zien tijdens onze reis.

Van de souvenirwinkel gaan we door naar Kootenai Brown Pioneer Village. Dit is eigenlijk de enige attractie van Pincher Creek. Het is een nagebouwd pioniersdorpje met allerlei verschillende gebouwtjes. De toegang van 12 dollar per persoon lijkt ons eerst heel hoog, maar na het bezoek vinden we het allebei wel het geld waard geweest.

Als we betaald hebben, krijgen we een plattegrond van het dorpje en kunnen we naar buiten. We lopen onder een poortje door, alsof we terug gaan in de tijd, en staan dan ineens oog in oog met het einde van de negentiende eeuw. Links van ons staat een oude treinlocomotief. We kunnen naar binnen en zien verschillende herinneringen aan de Canadian Pacific Railway.

In de locomotief

Het volgende gebouwtje is een oud schooltje. Allebei vinden we het erg leuk om de ouderwetse boeken te zien, de krijtbordjes en de oude kaarten. Ook hangt er een diploma van iemand: hij heeft zijn schoolopleiding succesvol afgerond na het doorlopen van de tweede klas van de middelbare school…

Het oude schoolgebouw

We lopen van het schooltje door naar het volgende gebouwtje, dat een oude kerk is. Voorin ligt een gebedenboek, waarin we het ‘Onze Vader’ in het Latijn zien staan. Dat vinden we wel heel leuk en bijzonder om te zien.

Het 'Onze Vader' in het Latijn

Na de kerk bekijken we één voor één de andere gebouwtjes van het dorp, 27 in totaal. Sommige gebouwtjes stellen huizen van mensen voor, compleet met oude fornuizen, bedden en schommelstoelen. Andere gebouwtjes zijn schuren of winkeltjes. Zo zien we onder andere een smidswinkel met oude gereedschappen. Bij één gebouwtje schrikken we als we naar binnen gaan: er zit een pop aan een tafel die zo echt lijkt dat je denkt dat er een mens zit. Het is het gebouw van de Canadese politie, compleet met gevangen boef.

Canadees politiebureau

Er is ook een oude garage in het dorpje. In de garage is een oudere man aanwezig, die zelf de oude auto’s weer opknapt. Als hij merkt dat mijn vriend (of eigenlijk moet ik nu zeggen: mijn verloofde) interesse heeft in de oude auto’s, laat hij ons de hele garage zien met alle oude auto’s die er staan. Mijn interesse gaat echter naar iets anders: boven de deur hangt een poster die reclame maakt voor de eerste vaart van de Titanic. Volgens de oudere man is het een originele poster, die uit zijn familie komt.

Oude Titanic reclameposter

We kijken nog in het grootste gebouw van het dorpje, dat van de notaris is, en in een nagebouwde winkel. Hier zien we nog iets anders van de Titanic, namelijk een kalender met tekeningen van de bekende Titanic tekenaar Ken Marshall.

Titanic kalender

Het laatste gebouw dat we bekijken, is de middelbare school van het dorpje. Het is vooral een school voor meisjes, die leren om kleding te maken. Later horen we dat het gebouw tegenwoordig ook nog gebruikt wordt voor workshops voor basisschoolleerlingen.

Meisjesschool van vroeger

We verlaten het dorpje en lopen terug naar Main Street. Daar gaan we bij het Harvest Coffee House naar binnen om te lunchen. We krijgen zelfgemaakte bessenlimonade, die heerlijk verfrist, en een prima sandwich die meer dan voldoende vult.

Met goed gevulde magen lopen we nog een tijdje door het dorpje voor we terug gaan richting het hotel. Ineens worden we aangesproken door een oudere mevrouw in een scootmobiel, die de feloranje broek van mijn verloofde wel interessant vindt. “De kleur van Nederland,” zegt ze in het Engels, waarop wij vertellen dat we uit Nederland komen. De vrouw begint nu in het Nederlands te praten, want ze blijkt oorspronkelijk uit Nederland te komen. Zesenzestig jaar geleden is ze naar Canada gekomen, maar ze spreekt nog steeds redelijk Nederlands. Ze blijkt ook nog eens te weten waar we precies in Nederland wonen, want vroeger kwam zij ook in die omgeving.

Na deze bijzondere ontmoeting keren we terug naar het hotel, waar we onze spullen neerleggen en lege rugzakken meenemen om boodschappen te doen bij de Walmart. Als we weer terug zijn, trekken we onze zwemkleding aan en vermaken we ons een tijdje bij het zwembad met de glijbaan.

We vermaken ons prima met glijbaan!

Aan het einde van de middag gaan we weer naar onze kamer, waar we ons omkleden voor het avondeten. We kiezen vanavond voor Boston’s Pizza, aangezien we geen trek hebben in weer een burger. Bij het restaurant krijgen we een heerlijke salade vooraf en een lekkere pasta als hoofdgerecht. Alleen mijn limonade is wat minder: die is zo zoet dat de vullingen spontaan uit je kiezen vallen…

Omdat we nog iets vergeten waren bij het boodschappen doen, lopen we na het eten nog een keertje terug naar de Walmart. Bij het afrekenen krijgen we een zeer vrolijke caissière die haar hele dagverslag over ons uitstort en grapjes maakt over het bedrag dat we moeten betalen. Blijkbaar is het bedrag een bijnaam voor bepaalde drugs. We vragen maar niet hoe ze het weet…

We verlaten de Walmart en gaan snel terug naar het hotel, want er komt een flink donkere lucht aan. Op onze kamer houden we het in de gaten en zien we het steeds donkerder en donkerder worden. Opeens komen er een paar hertjes voorbij gerend. We schrikken er eigenlijk een beetje van: is het weer zo erg dat de dieren ervoor vluchten? We blijken echter op het goede plekje te zitten, want we zien alleen in de verte wat onweersflitsen, maar het komt niet dichterbij. Net als we denken dat het los gaat barsten, drijft de donkere lucht een andere kant op en wordt het weer helderder. Wel blijft het flink waaien.

Dreigende lucht bij de Walmart

Terwijl de wind buiten tekeer gaat, programmeren wij vast het navigatiesysteem voor morgen. Dan hebben we weer een lange dag voor de boeg: we gaan namelijk richting Banff, waar we het populaire Lake Louise hopen te bezoeken.