dinsdag 12 januari 2016

Reisverslag Gambia 2015: dag 4

26 december 2015

Voor de mensen in Nederland is het moeilijk voor te stellen, maar we worden om tien voor drie ’s nachts wakker omdat het ontzettend warm is in de kamer. Gelukkig vallen we weer in slaap tot we, zoals gewoonlijk, rond zonsopgang wakker worden gemaakt door de oproep van de moskee.

Rond acht uur staan we op om te douchen en vervolgens te ontbijten. Vandaag proberen we behalve de omelet ook de pannenkoek, die prima smaakt. Ook horen we van een aantal andere Nederlanders die in het hotel verblijven dat het sap met de vage kleur bij het ontbijtbuffet van de baobab-boom komt. Toch durven we het nog niet uit te proberen. Misschien een andere keer!

Na het ontbijt lopen we langs de receptie om aan te geven dat we morgenochtend geen gebruik kunnen maken van het ontbijtbuffet. We worden namelijk al om half zeven opgehaald voor onze excursie naar Senegal en ontbijten in het hotel is pas mogelijk vanaf half acht. Er wordt ons beloofd dat er morgenochtend twee ontbijtpakketjes klaar zullen liggen.

Met het ontbijt voor morgen geregeld lopen we door naar onze kamer om de spullen te pakken voor het strand. We steken de weg voor het hotel over, lopen over het paadje vol met gebroken tegels en staan dan weer lekker met onze voeten in het zand. We leggen opnieuw eerst onze handdoeken neer voor we gaan kijken hoe de temperatuur van het water is. Die is op zich prima, alleen is de stroming vandaag nog sterker dan gisteren. Zelfs in het ondiepste water moeten we moeite doen om te blijven staan als de golf terug gaat.

Vanwege de sterke stroming zijn we niet veel in het water, maar rusten we lekker uit in het zonnetje op onze handdoeken. Morgen zal een drukke en lange dag worden, waardoor we vandaag niet te veel willen doen.

Heerlijk genieten op het strand!

Rond half één keren we terug naar ons hotel om te lunchen. Terwijl we wachten, komt er ineens een klein fanfareorkest voorbij, bestaande uit kinderen in uniform. Ze blijven voor het hotel staan om te spelen. Een van de kinderen komt met een mandje en een briefje het terras op. Wat er precies op het briefje staat, is lastig te lezen, maar waar het op neer komt, is dat hij graag weer geld wil. Niemand op het terras geeft echter iets, dus trekt het orkestje door naar het hotel aan de overkant.

Het fanfareorkest voor het hotel

Als we klaar zijn met lunchen, installeren we ons bij het zwembad. Het water is nog steeds kouder dan dat van de Atlantische Oceaan, maar gelukkig is er geen sterke stroming en kunnen we even heerlijk afkoelen.

Heerlijk afkoelen in het zwembad

Aan het einde van de middag gaan we naar de kamer om ons op te frissen voor het avondeten. Niets is heerlijker dan een warme douche, vinden we, alleen… het water houdt ermee op! Ook de kraan bij de wasbak weigert water te geven. Net als we twijfelen over wel of niet naar de receptie gaan om het te melden, begint de douche weer. Voor de zekerheid douchen we maar niet te lang meer!

Terwijl we onze spullen pakken, horen we de moskee weer de gelovigen oproepen om te komen bidden. De oproep is wat lastig te horen, omdat er aan de andere kant van de weg een strandfeest begint met muziek die wij in onze kamer letterlijk mee kunnen zingen.

We verlaten de kamer en beginnen aan onze wandeling richting de Senegambia Strip, zoals de straat officieel heet. Onderweg komen we langs het restaurant 2Rays, dat in het informatieboekje van Gambia stond dat we bij aankomst ontvingen van de reisleiding. Een vriendelijke man laat ons de uitgebreide menukaart zien en ook de kok komt erbij. Omdat het menu ons wel aanspreekt, beloven we later terug te komen.

Langs de weg richting de Strip

We lopen door naar de Strip en worden er vlakbij weer aangesproken door een man die we eerder gezien hebben. Hij wil ons maar wat graag meenemen naar een markt in een zijstraatje, maar hier hebben wij uiteraard geen zin in. Zo beleefd mogelijk proberen we van hem af te komen en zodra dat gelukt is, steken we snel de weg over.

Aan de overkant van de weg bevindt zich de markt, die we graag willen bekijken. Op het moment dat we de markt opstappen, krijgen we er echter al spijt van: het is één en al opdringerigheid. Iedereen wil handjes geven en ons mee nemen naar hun winkel. Ze hebben zelfs het Nederlandse zinnetje “Kom kijken in mijn winkel!” geleerd.

Zo snel mogelijk verlaten we de markt weer. In een rustige winkel doen we een paar boodschappen die we morgen nodig zullen hebben en we kijken nog even in de souvenirwinkel ernaast. Een echte souvenirwinkel vind ik het eigenlijk niet: er worden wel wat ansichtkaarten en handdoeken met ‘Gambia’ erop verkocht, maar het grootste gedeelte van de winkel wordt in beslag genomen door dure parfums en crèmes.

We lopen terug over de Strip, pinnen nog even wat geld bij de bank en keren dan vervolgens terug naar het 2Rays restaurant. Het is er niet druk, dus de man die ons het menu had laten zien, heeft genoeg tijd om een praatje met ons te komen maken. Hij vertelt trots over zijn kinderen en laat foto’s van hen zien en hij vertelt ons over zijn eigen familie. Ook blijkt hij een school opgericht te hebben voor weeskinderen.

Bij restaurant 2Rays

Ondertussen wordt het eten gebracht. Het smaakt werkelijk heerlijk en hoewel we het graag uitgeprobeerd hadden, hebben we echt geen ruimte meer voor een toetje. We bedanken vriendelijk en beloven erover na te denken nog eens terug te komen. Dan lopen we haastig terug naar het hotel, want het begint al donker te worden.

Zoals elke avond nemen we nog één drankje op het terras van het hotel. Terwijl we wachten op de live muziek, valt ineens de stroom uit. Het is niet alleen de stroom van het hotel, maar ook de straatlantaarns gaan uit en de muziek van het strandfeest is er ook mee gestopt. Waarschijnlijk heeft het hotel een soort noodgenerator, want de lampjes bij ons terras gaan vrij snel weer aan, terwijl de weg donker blijft.

Niet al te laat gaan we terug naar de kamer. Morgen hebben we een lange dag, maar hopelijk ook een leuke dag: we gaan naar Senegal naar het Fathala Wildpark om dieren te zien!