maandag 22 augustus 2016

Reisverslag Noord-Amerika 2016: dag 5

Donderdag 14 juli 2016: Phoenix (Scottsdale) --> Flagstaff

Na de rustdag van gisteren hebben we vandaag weer gewoon een reisdag: we moeten zo’n 160 mijl rijden naar Flagstaff en zullen onderweg Montezuma Castle en Montezuma Well bezoeken.

Het later naar bed gaan gisteren heeft ons goed gedaan: pas om vijf uur worden we wakker. We vallen ook weer gewoon in slaap en worden pas wakker als de wekker af gaat. Na het gewone ochtendritueel van douchen, aankleden en zo veel mogelijk inpakken, ontbijten we in het hotel. Natuurlijk maken we weer gebruik van de pannenkoekenmachine!

Na het ontbijt pakken we de laatste spullen in, laden we de auto in en checken we uit. Tijd om op weg te gaan! We verlaten de stad via de 101 Loop, waar helaas file staat. Gelukkig is het geen file als in Nederland: het verkeer rijdt aardig door en alles bij elkaar hebben we maar een paar minuten vertraging.

We vervolgen onze weg naar de I17 snelweg en zien veel cactussen. Verder zien we wat heuveltjes met wat groene begroeiing en een bordje ‘Oppassen voor overstekende ezels’… Hoe verder we van Phoenix vandaan gaan, hoe meer het landschap verandert: van veel cactussen en rotsen naar struikjes en uiteindelijk dor gras en alleen maar rotsen. Af en toe zien we ook zwarte stukken alsof er een brand is geweest.

Via Prescott National Forest komen we bij de bergen. Langs de weg zijn speciale banen gemaakt voor trucks die niet meer kunnen remmen. Dat is ook wel nodig, want we krijgen een zeer flinke afdaling die erg steil is. Zonder problemen weten we echter het dal te bereiken en dan is het niet ver meer naar Montezuma Castle.

Montezuma Castle

Montezuma Castle is een rotswoning die vroeger door de Indianen uitgehakt is. In plaats van dat zij in tenten woonden, woonden zij in de rotsen. Om van verdieping naar verdieping te komen, gebruikten ze ladders. Montezuma Castle is één van de weinige rotswoningen die bewaard gebleven is, al is het ‘kasteel’ wel geplunderd vroeger. Wat mensen nu weten over de Indianen die er vroeger woonden, is gevonden in andere rotswoningen die minder goed bewaard zijn gebleven. Archeologen hebben ook ontdekt dat er een brand is geweest in het rotsdorp, waardoor een deel van de huizen van de klif afgevallen is.

Overblijfsel van een ander huis. De muren geven aan hoe groot de kamers in het huis waren.

Tegenwoordig is Montezuma Castle een ‘National Park’, oftewel beschermd gebied. Er is een Visitor Center voor informatie en er loopt een pad van het Visitor Center naar het kasteel en weer terug. Onderweg staan informatieborden geplaatst. De wandeling is niet lang: alles bij elkaar loop je zo’n 500 meter.

Hier woonden vroeger dus echt mensen!

Nadat we het rondje gelopen hebben, spreken we bij het Visitor Center nog even met een park ranger (een ‘boswachter’). Hij vertelt dat er met zonsopkomst en zonsondergang ratelslangen te zien kunnen zijn, maar dat ze het overdag te warm vinden, iets wat we helemaal niet vervelend vinden!

Vanaf Montezuma Castle rijden we met behulp van een kaart van het Visitor Center naar Montezuma Well. Dit is een meer dat midden in de woestijn ligt en waar vroeger ook Indianen van de Sinagua stam woonden. De naam Sinagua komt uit het Spaans. In het Nederlands zou je het vertalen als ‘zonder water’, een naam die niet helemaal passend lijkt bij dit meer!

Montezuma Well

Het is mogelijk om een wandeling langs het meer te maken, maar omdat het een nogal steile afdaling is, bekijken we het alleen van boven. Zo zien we ook nog rotswoningen waar vroeger Sinagua Indianen woonden.

Rotswoningen bij het meer

Als we weer terug bij de parkeerplaats van Montezuma Well zijn, spreken we twee rangers die in de schaduw zitten om de weinige toeristen die bij het meer komen van informatie te voorzien. Ze zijn dan ook maar wat blij om ons te zien en komen met een stortvloed aan tips voor onze reis. Om ons te helpen, krijgen we een kaart van de staat Arizona die iets gedetailleerder is dan de kaart die we zelf al hadden. Ook krijgen we een speciale button cadeau, omdat de nationale parken dit jaar 100 jaar bestaan.

We bedanken de rangers voor alle informatie en gaan dan weer op weg. In een dorpje dat we tegenkomen op onze terugweg naar de snelweg tanken we even, want het gaat erg hard met de benzine. Ook lunchen we bij een gezellig restaurantje voor we doorrijden richting Flagstaff. Dit betekent een rit door de bergen met veel groene boompjes als landschap.

Rond twee uur bereiken we de stadsgrens van Flagstaff. Ons hotel is gemakkelijk te vinden: het ligt aan de bekende Route 66 en kijkt uit op een drukke spoorlijn. Aan de andere kant liggen de bergen, waar we morgen ook weer een stuk doorheen zullen gaan.

Bergen achter het hotel

Zodra we een beetje uitgepakt hebben en bijgekomen zijn, zoeken we het zwembad van het hotel op. Het is niet erg groot, maar het koelt lekker af. We blijven niet heel lang: het wordt steeds drukker, waardoor je weinig ruimte hebt om te zwemmen.

Na onze duik frissen we ons even op alvorens we op zoek gaan naar een restaurant. Er is weinig keus, want er zijn weinig restaurants in de buurt van het hotel. Het wordt uiteindelijk een echte countrybar, waar we verrassend lekker eten terwijl er op de dansvloer line dancing wordt gedaan.

Op de terugweg van het restaurant zien we de trein weer rijden. Er rijdt ongeveer elk kwartier een lange goederentrein over het spoor.

We lopen rustig terug naar ons hotel na het eten en spreken nog even wat dingen voor morgen door. Morgen zal namelijk een bijzondere dag worden: we gaan de Grand Canyon bezoeken!

Lees verder: Dag 6 (Flagstaff --> Page)