dinsdag 16 augustus 2016

Reisverslag Noord-Amerika 2016: dag 2

Maandag 11 juli 2016: Los Angeles --> Palm Springs

Oorspronkelijk was ons idee om vandaag eerst naar Hollywood te gaan en dan door te rijden naar Palm Springs. Omdat de reisdag gisteren toch wel vermoeiend was, besluiten we echter om vandaag direct naar Palm Springs te gaan, een rit van een kleine honderd mijl.

We beginnen de dag natuurlijk eerst met een frisse douche die wat eerder plaatsvindt dan we dachten: de klok gaf volgens ons namelijk half zeven aan, maar het bleek pas half zes te zijn… We doen het rustig aan en gaan uiteindelijk om half acht ontbijten. Vandaag is één van de keren dat het ontbijt bij de hotelreservering inbegrepen is. Het blijkt zeer goed geregeld met een ruime keus in broodjes, wafels, muffins, cornflakes, sap en fruit. Uiteraard ontbijten we buiten, want de temperatuur is hier ’s ochtends vroeg al prima.

Na het ontbijt pakken we de koffers in, laden ze in de auto en checken we uit. Met een rustig tempo gaan we richting Palm Springs, wat volgens ons navigatiesysteem zo’n twee uur rijden zal zijn. Onderweg hebben we een mooi uitzicht op de San Gabriel Mountains. Zelf rijden we ook een stukje door de bergen, maar dan wordt het landschap steeds wat dorder.

Vlakbij Palm Springs komen we een bekende blikvanger tegen: de vele windmolens die er staan om energie op te wekken. In totaal zijn er in dit gebied zo’n vierduizend windmolens geplaatst. Elke windmolen kan zo’n 300 kilowatt aan energie produceren – genoeg voor een gemiddeld huishouden om een maand mee door te komen.

Een deel van de vele windmolens

Langs de windmolens rijden we Palm Springs zelf in, dat verdeeld is in Uptown en Downtown. Ons hotel ligt aan de andere kant van het centrum met een prachtig uitzicht op de bergen.

Het uitzicht vanaf de hotelkamer

Als we onze koffers op onze kamers hebben neergelegd en een beetje bijgekomen zijn, stappen we weer in de auto om het centrum in te gaan. Onze eerste stop is even voor een kopje koffie met een broodje, waarbij we toevallig op de ‘Walk of Fame’ van Palm Springs terecht komen: een straat met de namen van beroemde mensen in sterren op de stoep.

Elvis mag niet ontbreken op de Walk of Fame!

Op ons gemak kijken we even rond in het centrum. We komen onder andere een gezellig pleintje met een fontein tegen, waarbij Sonny Bono een standbeeld heeft gekregen – een oud-burgemeester van Palm Springs.

Het plein met het standbeeld van Sonny Bono

We gaan terug naar de auto en rijden door naar de Aerial Tramway, een kabelbaan. De weg naar de ingang is echter eerst een uitdaging: we gaan al een stuk de bergen in, waarbij de auto flink moet klimmen. Er staan zelfs waarschuwingsborden dat de airco uit moet om oververhitting van de auto te voorkomen.

Uiteindelijk zijn we bij de parkeerplaats. We lopen het laatste stukje naar de ingang, kopen kaartjes en mogen vervolgens gelijk door naar de kabelbaan zelf. De tocht begint op een hoogte van 2643 feet (ongeveer 806 meter) en zal eindigen op een hoogte van 8516 feet (een kleine 2600 meter). Onderweg komen we langs vijf torens die de kabelbaan ondersteunen en waarbij het karretje wat heen en weer kan bewegen. Wat wel leuk is, is dat het karretje 360 graden ronddraait. Zo krijg je onderweg dus alle kanten te zien.

Omhoog met de kabelbaan

Ondanks de hoogte die we klimmen, verloopt de tocht snel. Voor we het weten, komen we al aan bij het bergstation en mogen we de kabelbaan verlaten. Als eerste lopen we aan de achterkant van het bergstation naar buiten, waar we uitzicht hebben op de Long Valley Creek. Dit is een gedeelte op de berg met veel bomen waar wat wandelpaden doorheen lopen. Er zouden ook dieren moeten zijn, maar die laten zich nu niet zien.

Uitzicht op de bergen

We gaan weer naar binnen en verlaten het bergstation nu aan de voorkant op het Desert View Terrace. Hier zien we de eerste dieren: de Western Gray Squirrel, oftewel de eekhoorn!

De eerste eekhoorn!

Natuurlijk zijn de eekhoorns niet de attractie hier, maar het prachtige uitzicht dat je hebt over de vallei onder ons. We kunnen de windmolens zien waar we langs gereden zijn en ook de stad Palm Springs.

Zicht op de windmolens in het dal (ingezoomd)

Lopend gaan we nog naar Grubb’s View, het hoogte punt waar we kunnen komen. Opnieuw hebben we een prachtig uitzicht op de vallei onder ons, maar ook op de bergen achter ons. Het is ook zeer aangenaam om boven te zien: door de hoogte valt de hitte, die in Palm Springs goed te voelen is, erg mee.

Zicht op Palm Springs in het dal

Na heel veel foto’s gemaakt te hebben, keren we terug naar de kabelbaan om weer naar beneden te gaan. Ook deze tocht gaat erg snel: we zijn zo beneden. Op ons gemak lopen we terug naar de auto. Uiteraard rijden we met de raampjes open en de airco uit naar beneden, want er wordt weer gewaarschuwd voor oververhitting.

Terug met de kabelbaan naar beneden. Het 'groene' in het midden van de foto is waar de weg terug naar Palm Springs loopt.

Gelukkig komen we zonder problemen terug bij ons hotel. We kleden ons snel om en duiken dan in het zwembad aangezien de temperatuur hier een stuk minder aangenaam is dan boven op de berg. Dit is niet gek: Palm Springs ligt per slot van rekening midden in de woestijn.

Hitte in Palm Springs

Als we lekker afgekoeld zijn, verkleden we ons voor het avondeten. Het restaurant vlakbij het hotel blijkt gesloten te zijn, dus nemen we de bus terug naar het centrum. We zijn niet de enigen: we krijgen gezelschap van enkele bijzondere figuren (om het netjes te zeggen!)…

In het centrum stappen we uit en gaan we snel een restaurant in, waar we erg lekker eten. Dan komt de rit terug naar het hotel… Bij de bushalte wacht al een zwerver op ons die (tegen ons? Tegen zichzelf?) hardop praat. Waar hij het over heeft, weten we eigenlijk niet.

De eerste bus die stopt bij de halte gaat helaas niet naar ons hotel. We wachten en wachten en zien dan een bus aankomen zonder letters op de voorkant. Hoewel we niet weten of de bus nog verder rijdt, steken we toch onze hand maar op. Gelukkig stopt de bus en blijkt het ook nog de goede te zijn. We stappen in en laten de hoeveelheid zeer bijzondere figuren weer over ons heen komen.

Na een korte rit zijn we terug bij ons hotel, waar we lekker nog even voor onze hotelkamers buiten zitten en napraten over de figuren uit de bus. Ook bereiden we ons vast voor op de dag van morgen: dan zullen we het Joshua Tree National Park bezoeken voor we doorrijden naar Phoenix/Scottsdale voor een verblijf van twee nachten.

Lees verder: Dag 3 (Palm Springs --> Phoenix)