donderdag 16 september 2021

Reisverslag Limburg 2021: dag 7 en dag 8

Donderdag 19 augustus 2021 en vrijdag 20 augustus 2021

De dag start als gebruikelijk en buiten is er wat bewolking en een niet al te frisse temperatuur. Toch kiezen we ervoor om binnen te ontbijten. Na het ontbijt bespreken we wat we vandaag, onze laatste echte vakantiedag, nog willen doen. Vaak sluiten we onze vakantie af met een spelletje midgetgolf. In Kerkrade zit een glowgolf die ons wel leuk lijkt. Natuurlijk moet je reserveren, maar je kunt op de dag zelf alleen tijdens openingstijden bellen. Tegen die tijd is er alleen nog laat in de middag plaats. Omdat we nog een reservering voor uit eten hebben, kan dat helaas niet doorgaan.

We wandelen nog een rondje over het park, waarbij ons kleine mannetje voor het eerst in de speeltuin ‘speelt’. De grote schommel en het bolle springkussen vindt hij maar wat leuk! Ook maken we de traditionele foto’s van onze reisknuffels. Dan lunchen we buiten op het terras en bespreken verder wat we vanmiddag nog kunnen doen.

De speeltuin met het bolle springkussen

De andere kant van de speeltuin met de schommel

We besluiten richting Heerlen te gaan. Eerst bezoeken we een wel bekende babywinkel, waar we nog een leuk T-shirtje in de uitverkoop vinden voor ons kleine mannetje. Dan gaan we door naar het centrum. We parkeren bij een winkelcentrum dat van binnen versierd is met grote papegaaien.

De papegaaien in het winkelcentrum

Bij een VVV vragen we een plattegrond en informatie, omdat we gelezen hebben dat er in Heerlen veel muurschilderingen zijn. Aangezien we de muurschilderingen van Belfast altijd heel mooi vinden, zijn we wel benieuwd.

Met behulp van het plattegrondje proberen we de eerste te vinden. Deze moet in de buurt van het Maanplein zijn. Het plein kunnen we vinden en we zien ook een soort grote klok. De muurschildering is even zoeken, maar uiteindelijk vindt mijn man hem.

Maanplein

De muurschildering

We lopen terug en gaan het echte centrum van de stad in. Er zijn veel bekende winkeltjes en etensgelegenheden. Toch hangt er niet echt een gezellige sfeer en voelt het alsof je zakken ieder moment gerold kunnen worden. Veel panden zien er ook erg armoedig en vervallen uit, wat niet bijdraagt aan de sfeer.

Met behulp van Google Maps, aangezien de plattegrond niet heel duidelijk is, vinden we een monument dat Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit Heerlen herdenkt. Het is vlakbij een Joodse begraafplaats, die we verder niet opgaan.

Als we teruglopen, zien we in een zijstraat nog een kleine muurschildering. We maken er een foto van en gaan dan terug naar de parkeergarage. We geloven best dat Heerlen een leuke stad kan zijn, maar helaas voelde het nu niet zo aan.

Muurschildering in het centrum

Terug in het huisje geven we ons kleine mannetje een flesje voor we naar het restaurant lopen voor het avondeten. We hebben gereserveerd bij de Canadian Corner, een naam die ons natuurlijk wel aanspreekt. Ook hebben we op de menukaart veel vegetarische gerechten zien staan.

Het restaurant stelt ons niet teleur: het eten is heerlijk! Het zijn ook echt flinke porties, dus honger lijden hoeft zeker niet! Het is erg druk in het restaurant, wat we begrijpen, maar door de plastic schermen tussen de tafels is het nog steeds coronaproof. Dit restaurant vinden we zeker een enorme aanrader, ook voor vegetariërs en veganisten!

Na nog wat foto’s bij de zijmuur van het restaurant lopen we met zeer volle magen terug naar het park. We wandelen nog even een laatste keer naar het meer en gaan dan via een omweg terug naar het huisje. Daar brengen we ons kleine mannetje naar bed en pakken we alvast wat dingen in.

De Canadian Corner

Morgen zit onze vakantie er helaas alweer op. Aan de ene kant vinden we het fijn om weer naar huis te gaan, aan de andere kant gaan we dit mooie huisje met het bijbehorende uitzicht zeker missen!

Vrijdagochtend worden we wakker van de wekker. We zorgen snel voor ons kleine mannetje en gaan daarna douchen, voor het laatst buiten ontbijten en dan alles inpakken. Hoewel we deze keer niet veel schoon hoeven te maken, zijn we toch pas om kwart voor tien klaar om te vertrekken. We volgen de meute om uit te checken en wachten dan tot we kunnen vertrekken: precies nu iedereen vertrekt, wordt er een drempel aangelegd op de toegangsweg!

Uitchecken bij de receptie

Na even gewacht te hebben, kunnen we toch vertrekken. Het begin van onze terugreis verloopt rustig, pas bij Eindhoven wordt het drukker. We weten een file te ontwijken, maar moeten ook helaas uitwijken naar een andere stopplaats, aangezien alle parkeerplaatsen bij het tankstation na de file bezet zijn. We zien een bordje voor een restaurant en besluiten dat te volgen. Daar aangekomen blijkt echter dat het restaurant gesloten is: er staan roestige olievaten en het onkruid is bijna net zo groot als ons kleine mannetje. Ook staat er nu een Corona testlab.

Omdat het echt flesjestijd is, stoppen we hier toch, maar we maken er geen uitgebreide stop van. Zodra het flesje op is en ons mannetje even gelegen heeft, rijden we verder. Het wordt nu steeds drukker op de weg en af en toe moeten we even iets langzamer rijden. Uiteindelijk zijn we rond half één weer thuis.

Hoewel het een heel andere vakantie dan anders is geweest, hebben we wel echt genoten. Beide bestemmingen zijn ons goed bevallen, al hadden ze allebei ook hun nadelen. In Drenthe vonden we het huisje minder, maar het centrale deel van het park was erg leuk. Bovendien waren er in de buurt veel mogelijkheden om dingen te zien. In Limburg vonden we het huisje (nummer 163) en het park erg mooi, maar was er in de omgeving gewoon minder te doen, zeker met een baby. Onze echte aanraders van deze vakantie zijn Wildlands in Emmen (Drenthe) en Mergelrijk in Valkenburg (Limburg). En qua eten natuurlijk El Castillo in Valkenburg en de Canadian Corner in Brunssum!

Natuurlijk hopen we nog steeds dat we ooit weer ongehinderd en onbezorgd de wereld over kunnen reizen, maar tot die tijd is Nederland een prima alternatief!