dinsdag 13 augustus 2024

Reisverslag zomer 2024: Luxemburg - dag 3

Woensdag 24 juli 2024

Tijdens onze reisdag van Duitsland naar Luxemburg hebben we al wat gezien van de prachtige natuur. Vandaag krijgt dat een vervolg, want we hebben twee plekken op de planning die we willen gaan bezoeken.

De dag begint rustig met een ontbijtje op het terras en het afval weggooien, waarbij er een nieuw speeltuintje ontdekt wordt. Ook zijn we getuige van de ‘afvalbakkenparade’: de grote containers worden geleegd door ze allemaal achter een karretje te haken en ze zo mee te nemen. Het is wel te hopen dat iedereen inmiddels wakker is, want het maakt een enorm lawaai!

De 'afvalbakkenparade'

Als we onze spullen gepakt hebben, rijden we via een heerlijk bochtige weg naar de eerste stop van vandaag: de Predigtstuhl, oftewel de Preekstoel. Dit is een enorm hoge rots. Ernaast is de ‘Wolvenkloof’: een stuk natuur met rotsen, waar heel smalle gangen tussen zijn. Onze kleine klauterkabouter gaat dapper mee door de verschillende kloven, zelfs de allersmallste.

Tussen deze rotsen moeten we lopen...

Nadat we een tijdje door de Wolvenkloof gelopen hebben, mag ik onze peuter meenemen de Preekstoel op, zodat papa beneden het fotobewijs kan maken dat we echt bovenop geweest zijn. Precies als we bovenop staan, komt er een bus aan met Nederlanders in de seniorenleeftijd die ook deze plek willen bekijken. Wij zijn blij dat we de drukte voor zijn geweest!

Het bewijs: we zijn bovenop geweest!

Omdat de bus onze parkeerplek blokkeert, eten we even een fruithapje en verkennen mijn man en ik om de beurt het gebied aan de overkant van de weg. Ook hier is een kloof, breder dit keer, en je kunt er helemaal naar boven. Er staan echter geen hekken, dus we durven het niet aan met onze driejarige. Het uitzicht op de top is wel echt adembenemend mooi!

Uitzicht op de top

Als we allemaal weer veilig beneden zijn, rijden we naar stop twee: de Aquatower. Deze hoge toren vertelt over de waterwinning in het gebied en er is een uitkijkpunt. We moeten toegang betalen (€3,50 per persoon), maar krijgen daar wel een uitgebreid boekje – in het Nederlands! – bij met alle informatie over water, watergebruik en waterzuivering.

De Aquatower

Op de tiende verdieping, die gewoon te bereiken is via een lift, staat alle informatie uitgestald. We proberen er nog iets van te maken voor ons zoontje, maar een kind van drie heeft nog niet heel veel interesse in de kringloop van het water (wat we begrijpen!). Het proefje met het blauwe water vindt hij wel weer leuk om te doen, net zoals de knopjes uitproberen die geluiden maken.

Proefjes doen is altijd leuk!

Vervolgens gaan we nog met de lift naar de vijftiende verdieping voor het uitzicht. Het is best mooi, maar stiekem vind ik het uitzicht van eerder vanochtend vanaf de rots mooier.

Uitzicht vanaf de vijftiende verdieping

Buiten wacht de grootste ‘attractie’ voor ons kleine mannetje: een waterspeeltuintje. Er staan twee speeltoestellen, maar eentje werkt helaas niet. De ander heeft een pomp en een soort draaiboor, waarmee je water omhoog kan brengen. Daarna kun je het opvangen en naar een grote bak laten stromen. Dan gaat het weer terug onder de grond, zodat het opnieuw opgepompt kan worden. Toch nog een beetje de kringloop van het water?

Dit valt beter in de smaak dan het informatiegedeelte!

We rijden, na even gespeeld te hebben, terug naar de camping voor de lunch. Vervolgens gaat onze peuter enthousiast aan de slag met een bellenblaas. Als hij het zat is, neem ik hem mee naar de zandbak vlakbij de Miniclub, waar net twee leden van het animatieteam aan het oefenen zijn voor de Mamma Mia show van zaterdag. Dit betekent dat we bijna non-stop Voulez-vous van ABBA horen, inclusief de bijbehorende aanwijzingen voor het dansje. Zelfs zoonlief kent ze daarna bijna uit zijn hoofd!

Even lekker bellen blazen op het grasveld voor de stacaravan

Terug bij de stacaravan kleden we ons om voor het zwembad. We vinden gemakkelijk een plaatsje en lopen naar het buitenbad. Ik plons er dapper in en vind het, na een paar meter zwemmen, oké qua temperatuur… Onze kleine waterrat is er minder van overtuigd dat dit leuk is en wil graag naar binnen. De glijbaan uitproberen gaat nog, maar dan wil hij toch echt, echt, echt naar binnen. De watertemperatuur is daar wel iets beter, maar het is er ook flink drukker.

Na een tijdje gaan we terug naar buiten om op te drogen. We drinken nog even iets voor we naar de stacaravan gaan. Daar is het wel zo’n beetje tijd voor het avondeten, dat vanavond bestaat uit vegetarische knakworstjes, een Spaanse omelet en een salade… Zou het de menukaart van een vijfsterrenrestaurant halen? We betwijfelen het, maar het smaakt allemaal prima!

Als de afwas gedaan is, doen we nog een avondwandelingetje over de camping. Daarna is het natuurlijk alweer bedtijd voor ons kleine slaapkoppie. Wij zitten nog even buiten met op de achtergrond de live-muziek van vanavond. Het is te ver weg om de kwaliteit te beoordelen, maar het blijft in ieder geval nog gezellig levendig buiten. Op naar nog zo’n dag!