vrijdag 2 augustus 2024

Reisverslag zomer 2024: Park Eifel - dag 1

Vrijdag 19 juli 2024

Na heel lang afgeteld te hebben (we hebben namelijk al in februari deze vakantie geboekt), begint dan vandaag eindelijk onze zomervakantie. Dit keer geen spectaculaire rondreis door de VS of een exotisch uitstapje naar Sri Lanka, maar gewoon heerlijk in de buurt van Nederland. We beginnen met een weekend Park Eifel van Center Parcs in Duitsland, daarna reizen we door naar de camping in Luxemburg waar we twee jaar geleden ook geweest zijn en we sluiten af aan de Belgische kust.

Onze drie reisbestemmingen

Vandaag beginnen we dus in Duitsland. We vertrekken zoals altijd later dan gepland, maar in Nederland verloopt alles probleemloos. Onderweg zien we zelfs nog wandelaars van de Nijmeegse Vierdaagse lopen. Pas in Duitsland krijgen we te maken met wegwerkzaamheden, files door ongelukken en vrachtwagens die inhalen op een tweebaansweg, waardoor ze al het verkeer ophouden. We stoppen een paar keer onderweg en tikken uiteindelijk een totale reistijd aan van vijfenhalf uur, in plaats van de voorspelde vier.

Rond tien voor half twee rijden we de bochtige, omhoog lopende toegangsweg van Park Eifel op. We volgen het bordje ‘incheck’, krijgen onze armbanden en mogen meteen door naar ons huisje, nummer 52. Deze hadden we zelf uitgekozen vanwege de ligging vlakbij de Market Dome en het zwembad, alleen blijkt het nadeel dat je alleen aan de achterkant kan parkeren. En er loopt geen wandelpaadje naar de ingang…

Ons huisje... zonder toegangspaadje vanaf de parkeerplaats...

Via een met gras begroeide heuvel brengen we alle bagage naar het huisje. Het huisje is prima: beneden kom je binnen in een halletje met meteen rechts een berghok en een toilet. Links is de deur naar de woonkamer, die de keuken aan de voorkant van het huisje heeft. Verder is er een eettafel met vier stoelen, een bank met een laag rond tafeltje en een kastje onder de televisie. Een schuifdeur brengt je naar het terras met terrasmeubilair en gelukkig een hek eromheen.

De woonkamer met daarachter het terras

Boven zijn de twee slaapkamers, de ‘grote’ slaapkamer met ramen tot op de grond aan de achterkant van het huisje en de andere slaapkamer met een kleiner raam aan de voorkant. Verder is hier natuurlijk de badkamer (die een beetje muf ruikt) en nog een toilet.

De 'grote' slaapkamer

Na de enorme klus van bedden opmaken, alles uitpakken en opruimen gaan we richting de Market Dome. Volgens het bordje is het zes minuten lopen, maar zelfs met het wandeltempo van onze peuter van drie komen we nauwelijks op drie. Wel hebben we al een nadeel van het park ontdekt, wat we ook al van tevoren gelezen hadden: het park is op heuvels gebouwd en kent daarom veel trappen tussen alle verschillende hoogtes.

Park Eifel kent heel veel trappen...

Net buiten de Market Dome is een speeltuintje en de ingang van de supermarkt is er te vinden. Binnen is het Market Restaurant, waar we meteen voor morgenavond reserveren, een café en een klimroute, die onze kleine klauterkabouter nog net iets te spannend vindt. Ook zit Gametown hier en natuurlijk de ingang van de Aqua Mundo.

De ingang van de Aqua Mundo

Met onze armbandjes gaan we daar naar binnen. We vinden meteen een hokje dat een plankje heeft voor de kleintjes, kleden ons om en lopen dan naar het zwembad zelf. Vrijwel meteen vinden we een paar lege stoelen voor onze spullen, direct tegenover het peuterbad.

Het peuterbad

Het zwembad is voor Center Parcs begrippen klein. Er is een peuterbad met een glijbaantje en wat spuitfonteintjes, er is een groter bad met een stroomversnelling en nog een klein peuterbadje eraan vast, er zijn twee korte glijbanen, je kunt van een langere bandenglijbaan en er is een klein buitenbad. Wel is er een Water Playhouse, een waterspeeltuin, die op een klein oppervlak heel veel verschillende speelmogelijkheden heeft. Er is dus genoeg te doen, maar als je het vergelijkt met andere parken, is het wel een stuk kleiner.

Het grote bad met daarvoor nog een peuterbadje

Niettemin vermaken we ons prima. Het is niet heel erg druk, waardoor we de glijbanen gemakkelijk kunnen doen en ook buiten ruimte genoeg hebben om lekker te spetteren. Na nog een klein ijsje, waarbij onze kleine zoetekauw natuurlijk zelf grotendeels onder zit, kleden we ons rond kwart voor vijf weer aan en verlaten we het zwembad.

We brengen nog een snel bezoek aan de supermarkt voor een aansteker en een broodje bij de soep, daarna wandelen we terug naar ons huisje om te koken. Omdat het nog heerlijk weer is, eten we buiten met de wespenval aan het hek van het balkon vastgemaakt. Helaas is er één wesp die daar geen boodschap aan heeft, maar gelukkig hebben we nog het verjagingsspul uit Nordseeküste!

Na het eten doen we, net als thuis, nog een avondwandeling. Voorbij de laatste huisjes is een riviertje met een speeltuintje erbij. Hier speelt onze avonturier nog even en op de terugweg zien we zelfs nog een pad die het pad oversteekt.

Nog even lekker spelen

Een pad op het pad

Terug in het huisje is het bedtijd voor ons slaapkoppie. Het is echter nog warm boven, dus het duurt even voor hij eindelijk slaapt. Buiten is het gelukkig lekker afgekoeld, zodat we rustig op het terras kunnen zitten en bij kunnen komen van de lange, intensieve autorit. Morgen willen we het park verder gaan verkennen, maar dan wel zo vroeg mogelijk: ’s middags kan het dertig graden worden…