zaterdag 24 augustus 2024

Reisverslag zomer 2024: Oostende - dag 1

Maandag 29 juli 2024

Vorige week maandag zijn we, na een verblijf van drie dagen in Center Parcs Park Eifel in Duitsland, aangekomen bij camping Hu Birkelt in Larochette, Luxemburg. Vandaag reizen we naar de laatste bestemming van onze zomervakantie: Oostende in België.

Omdat we gisteren al veel ingepakt hebben, kan ’s ochtends de auto al vrij snel ingeladen worden. We gooien het laatste afval weg, vegen de vloer schoon en nemen afscheid van de buren en overburen. Bij de receptie check ik uit en dan zijn we rond vijf voor half tien op weg naar België!

Dag, stacaravan, het was leuk!

Het eerste deel van de rit gaat via heuvelachtige wegen door Luxemburg met af en toe flinke afdalingen en klimmetjes, maar ook heerlijke bochten. Er is zelfs één bocht die de weg letterlijk om een huis met tuin doet gaan!

Uiteindelijk steken we de grens naar België over. Het klinkt cliché, maar het is meteen te merken aan de wegen. We stoppen ergens even om de benen te strekken, rijden weer verder en houden een tweede stop voor de lunch. Daarna beginnen er wel echt files te komen. Google Maps weet een snellere route… alleen rijden we ineens dwars door het centrum van Brussel!

Welkom in België... Het verschil in wegen is al te zien!

En dan rij je ineens midden in Brussel...

Met behulp van onze Internet vriend weten we Brussel weer veilig uit te komen en gaat het hortend en stotend verder over de snelweg. Elke keer is er weer even vijftig kilometer per uur rijden, dan kunnen we weer honderdtien. We stoppen nog één keer, dan beginnen we eindelijk aan het laatste stuk van de rit. Het is bijna half vier als we ten slotte Oostende binnen rijden. We vinden het hotel, maar dit ligt aan een drukke straat en er is nergens ruimte om te parkeren. Uiteindelijk stap ik uit, terwijl manlief rondjes blijft rijden.

Het hotel ligt direct aan het strand, maar ook aan een drukke weg zonder parkeermogelijkheden...

Nadat ik een kwartier in de rij heb gestaan voor de receptie, kan ik inchecken. We krijgen een plastic plakarmbandje voor het zwembad en ons kamernummer. Naar informatie voor het ontbijt en het parkeren moet ik zelf vragen. Er wordt meteen gezegd dat de parkeergarage van het hotel vol zit, maar in de straat achter het hotel kun je ook parkeren. Die is echter ook helemaal vol, net als alle parkeerplekken in de omgeving. Uiteindelijk vinden we een plekje, ergens op bijna een kilometer lopen van het hotel. En we kunnen er ook nog niet eens blijven staan: je mag er maar acht uur staan (de nacht niet meegerekend).

Omdat we geen andere optie hebben, laten we de auto daar achter en sjouwen we met behulp van de bolderkar (en manlief die drie keer heen en weer loopt) alle spullen naar het appartement. Dat is op zich prima: een open keuken, een apart toilet, een badkamer met douche, een slaapkamer zonder raam met uitzicht voor ons zoontje en een uitklapbaar bed voor ons.

Het appartement met rechts de slaapkamer voor onze peuter en ons opklapbed achter de bank...

Inmiddels is het tijd voor het avondeten. We hebben geen zin meer om boodschappen te doen, dus vragen we of we nog in het hotel kunnen eten. Dit kan en een paar minuten later schuiven we aan het buffet aan. Er is een saladebar, er zijn wortels en witlof, aardappelpuree, aardappelkroketjes en rijst en kip of vlees. Vegetarisch is er niet. Als ik het aan de jongen die serveert vraag, antwoordt hij dat hij het niet weet... Wel kun je onbeperkt drinken pakken en is er nog een toetjesbuffet met wat kleine glaasjes pudding, taartjes en ijs.

Ondanks dat er weinig vegetarisch is, kunnen we goed eten! (Ook zoonlief, hoor, al kijkt hij wat bedenkelijk...)

Na het eten lopen we nog het strand op, dat aan de overkant is. Ons zoontje gaat heerlijk graven en spelen met het zand, precies zoals we nog even gehoopt hadden. Als we terug gaan en we het zand van ons afgespoeld hebben, hoeft hij maar heel even te wennen aan zijn nieuwe bedje, daarna slaapt hij al (ondanks de temperatuur van 26 graden in zijn kamertje...). Wij zitten nog even in de gehorige woonkamer en hopen morgen op een rustigere dag. Gezien de weersvoorspelling zou dat prima moeten lukken!

Nog even heerlijk op het strand!