maandag 23 februari 2015

Reisverslag Londen 2014: dag 2

22 november 2014

Mijn tweede dag in Londen! Vandaag wil ik een bezoek brengen aan het Sherlock Holmes museum en aan Hyde Park, waar een speciale ‘kerstkermis’ is: Winter Wonderland.

Als ik ’s ochtends wakker word, heb ik het idee dat ik niet lang geslapen heb. Mijn kamer ligt aan de voorkant van het hotel, tegenover het station. Hoewel mijn raam dicht was, kon ik toch de omroepberichten van het station elke keer letterlijk verstaan. Bovendien lijkt de verwarming van de kamer niet goed instelbaar te zijn: het is bloedheet in de kamer, hoewel het volgens de thermosstaat vijftien graden is…

Een douche frist me op. Ik kleed me aan, neem de tijd voor mijn haar (mijn verplichting als auteur van een boek over vlechten!) en ga dan naar de kelderverdieping van het hotel om te ontbijten. Het is nog rustig, want zoals altijd ben ik vroeg opgestaan om maar zo veel mogelijk aan mijn dag te hebben. Ik maak op mijn gemak een keuze uit het ontbijtbuffet en keer een halfuurtje later met volle maag terug naar mijn kamer.

Daar verblijf ik niet lang: ik wil veel zien en doen vandaag! Mijn eerste stop is King’s Cross Station. Hier reis ik met de metro naartoe, want voor vandaag, morgen en maandag heb ik een kaartje om onbeperkt van het openbaar vervoer gebruik te kunnen maken.
King’s Cross Station ligt naast London St. Pancras. Uiteraard kent iedereen dit station als het station waarvandaan de Zweinstein Express vertrok. Vroeger werd dit op het perron aangegeven met een bagagekarretje dat half uit de muur stak, maar dit is tegenwoordig anders vanwege de strenge veiligheidsmaatregelen (alleen reizigers met een geldig kaartje mogen op het perron komen). Daarom is er in de buurt van de perrons een plek gemaakt met een bordje ‘Platform 9 ¾’ en een bagagekarretje dat half uit de muur steekt. Op het bagagekarretje staat een halve vogelkooi met een knuffelversie van de uil Hedwig ervoor.

Zou ik met de Zweinstein Express mee mogen?

Om ervoor te zorgen dat iedereen bij het karretje kan komen, is er een rij gemaakt. Een voor één mag je bij het karretje poseren en wordt er een foto gemaakt. De foto kun je ophalen bij het Harry Potter winkeltje ernaast. Ik kijk er natuurlijk even rond en moet toegeven dat het me erg doet denken aan de winkeltjes zoals je die in de films ziet en zoals ik die drie jaar geleden heb gezien in het nagebouwde Zweinsveld in de Universal Studios in Orlando, Florida.

Het Harry Potter winkeltje bij perron 9 3/4

Na rondgekeken te hebben in het winkeltje neem ik de metro naar Bakerstreet. Op nummer 221b woonde vroeger (volgens de boeken van Sir Arthur Conan Doyle) de wereldberoemde detective Sherlock Holmes samen met zijn partner, dokter Watson. Tegenwoordig is het huis een museum en ik ga het bezoeken.
Voor meer informatie over het museum zelf, verwijs ik naar het artikel dat ik geschreven heb voor Infonu.nl.

Het Sherlock Holmes museum

Ik kijk op mijn gemak rond in het museum, maak uitgebreid foto’s en poseer uiteraard met de Hound of the Baskervilles. Daarna bezoek ik het winkeltje naast het museum nog even. Ik zoek eigenlijk een leuke souvenir die met de Hound te maken heeft, maar kom niet verder dan een notitieboekje. Het valt me algauw op dat veel souvenirs weinig met de originele verhalen te maken hebben: er is meer aandacht voor de televisieserie Sherlocked.

Ik verlaat het winkeltje en loop terug naar het metrostation Bakerstreet. Met behulp van de metroplattegrond plan ik mijn route naar Westminster, het station naast de Big Ben. De bordjes op het station vertellen me daar waar ik naar buiten moet gaan om de klokkentoren te zien. De route die ik volg, brengt me precies aan de voet van de Big Ben. Nu besef ik pas goed hoe groot deze klokkentoren is.

Aan de voet van de Big Ben

Omdat het bijna twaalf uur is, loop ik wat rond in de buurt en bekijk ik de buitenkant van de Westminster Abbey. Dan wacht ik tot de Big Ben gaat slaan. Het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak, maar ik blijf het een mooi geluid vinden.

Vanaf de Big Ben besluit ik te gaan lopen richting St. Paul’s Cathedral. Onderweg kom ik de Southbank Christmas Market (een klein kerstmarktje) tegen, een boekenmarkt en het Cuban Food Festival met Cubaans eten en Cubaanse dansen. Ik kijk even, maar loop dan door naar de Millennium Bridge. Deze brug is bekend geworden dankzij de zesde Harry Potter film: aan het begin van de film vernietigen Dementors de brug.

St. Paul's Cathedral (links) met de Millennium Bridge

Ik loop over de brug en bereik veilig de overkant zonder een aanval van Dementors. Na nog iets verder gelopen te zijn, kom ik uit bij St. Paul’s Cathedral. Na wat foto’s en een beker warme chocomel van de Starbucks (waarvoor ik hier meer moet betalen dan bij de Starbucks-winkels in het centrum!) ga ik op zoek naar het dichtstbijzijnde metrostation. Ik neem de metro richting Kensington Gardens, één van de parken in Londen. Dit park heeft een monument ter nagedachtenis aan prinses Diana, die in 1997 om het leven kwam in Parijs bij een auto-ongeluk, maar ik loop naar het standbeeld van Peter Pan. Aangezien de Disneyfilm en de film Finding Neverland (over de schrijver van Peter Pan, J.M. Barrie) al jarenlang bovenaan mijn lijstje van favoriete films staan, mocht het zien van dit beeld natuurlijk niet ontbreken tijdens mijn vakantie!

Het Peter Pan standbeeld in Kensington Gardens

Vanaf het standbeeld loop ik door naar Hyde Park, het park naast Kensington Gardens. Het is pas vier uur ’s middags, maar het begint al donker te worden. Als ik bij Hyde Park aankom, ben ik daar blij om, want alle attracties en kraampjes van Winter Wonderland zijn nu prachtig verlicht.
Winter Wonderland is een kerstmarkt met een combinatie van kermisattracties, eettentjes en gewone marktkraampjes. Ook is er een gedeelte waar je de kerstman kunt ontmoeten en er is een tentoonstelling van ijssculpturen. De rij hiervoor is echter zo lang dat ik besluit deze over te slaan.

Het reuzenrad van Winter Wonderland

Ik dwaal ruim twee uur rond door Winter Wonderland voor ik het park verlaat en de metro neem naar de Tower en de Tower Bridge. Ik loop de hele brug over voor ik met de bus terug ga. Ik stap uit bij een groot metrostation en ga nog even naar Westminster om de Big Ben in het donker te zien. Dan keer ik terug naar mijn hotel, hopend dat ik vannacht iets minder last zal hebben van de omroepberichten op het station.

De verlichte Tower Bridge


Tot morgen!

Lees verder: Dag 3



Geen opmerkingen:

Een reactie posten