zaterdag 21 februari 2015

Reisverslag Belfast 2014: dag 6

9 augustus 2014

Terwijl ik dit schrijf, komt de regen in Nederland met bakken naar beneden, maar in Belfast is het vandaag zowaar droog! Als ik de gordijnen van mijn hotelkamer open, schijnt zelfs de zon. Zou dat vandaag zo blijven?

Met het mooie zonnetje vind ik het bijna jammer dat ik naar binnen moet, maar vandaag breng ik een bezoek aan de St. George’s Market. Dit is een overdekte markt met een lange geschiedenis die alleen op vrijdag, zaterdag en zondag open is. Vanuit het stadscentrum rijdt een gratis busje naar deze markthal, maar lopend is het ook goed te doen.

Als ik aankom bij de St. George’s Market, is het nog vroeg en zijn er nog weinig bezoekers. Ik loop op mijn gemak wat rond en bekijk de vele kraampjes met kunst, groente en fruit, sieraden en brood en vis. Langs de kant valt een kunstwerk van twee koeien mij op. Een beetje Nederland in Belfast?

De koeien van de St. George's Market

Naast de koeien bevindt zich de klok van de St. George’s Market. Het is een oude klok, maar hij werkt nog steeds!
Terwijl ik luister naar kerstliedjes die gedraaid worden (waarom dit nu gedraaid wordt, is me een raadsel – het is augustus!), loop ik verder over de markt. Bij één van de vele etenskraampjes koop ik een Franse crêpe, die ik op een terrasje opeet. Verspreid over de markt staan meerdere terrasjes waar mensen even kunnen zitten om iets te eten en drinken.

Even wat eten op een terrasje

Ik verlaat de St. George’s Market en ga op zoek naar de bus die me naar Belfast Castle kan brengen. Bij welke halte ik uit moet stappen, weet ik dankzij de Translink app (app van het openbaar vervoer in Belfast), maar dan moet ik toch even kijken waar ik heen moet. Gelukkig wijst de buschauffeur me de juiste weg.
Ik begin aan de wandeling, die veel langer blijkt te zijn dan ik van tevoren had gedacht. Vanaf de halte moet ik een klein stukje rechtdoor lopen en dan een zijstraat inslaan. Deze zijstraat, die flink omhoog loopt, moet ik helemaal uitlopen om bij de ingang van het park te komen. Dan ben ik er nog niet: via een weg over een heuvel (ja, uiteraard een hoge heuvel!) kom ik uiteindelijk bij Belfast Castle. Wat een geluk dat het vandaag zulk mooi weer is!

Belfast Castle. Let ook op de blauwe lucht!

Als ik eindelijk boven ben, ben ik toch blij dat ik zo ver gelopen heb, want het uitzicht is werkelijk prachtig! Ik kan kilometers ver over de stad kijken en zie zelfs Titanic Belfast en de kranen Samson & Goliath.
Het kasteel zelf vind ik minder de moeite waard. Ik kijk binnen, maar kan niet alles zien, omdat er een bruiloft plaats vindt. De tuinen zijn wel te bekijken. In het midden bevindt zich een fontein, eromheen wat struiken, bloemen en katten gemaakt van mozaïek. Om eerlijk te zijn vind ik de tuin mooier dan het kasteel!

De fontein in de tuin met in de verte Titanic Belfast en één van de gele kranen

Vanaf Belfast Castle is het mogelijk om nog verder te wandelen. Omdat het nog steeds zonnig en warm is, besluit ik dit te doen. Er loopt geen echt pad heuvelop, dus je loopt echt tussen de planten… en brandnetels. Het uitzicht valt tegen aangezien er overal bomen staan, wat me doet besluiten terug te gaan. Ik loop terug naar de bushalte (heuvelaf gaat toch een stuk sneller!) en neem de bus terug naar het stadscentrum, waar ik iets eet. Dan pak ik de volgende bus met als eindbestemming Stormont Estate, het parlementsgebouw van Belfast. De wielrenliefhebbers zullen dit gebouw herkennen van de Giro d’Italia, die eerder in mei 2014 in Belfast begon. Een aantal wielrenners had moeite de heuvel te beklimmen, maar ik kan zeggen dat lopen ook geen makkie is…

Daar helemaal bovenop die heuvel ligt Stormont Estate...

Uiteindelijk ben ik boven. Ik kan, als ik wil, nog iets verder doorlopen om dichter bij het gebouw te komen, maar ik vind dat ik vandaag al genoeg gelopen en geklommen heb. Ik ga even lekker in het zonnetje zitten en kijk rustig rond. Vanaf de plek waar ik zit, kan ik het ziekenhuis van Belfast zien en Campbell College, waar de Narnia-schrijver C.S. Lewis gestudeerd heeft.

Als ik weer een beetje uitgerust ben, loop ik rustig terug naar beneden. Opnieuw gaat heuvelaf makkelijker dan heuvelop!
Ik neem de bus terug naar het stadscentrum, kijk nog even in wat winkeltjes, koop mijn avondeten en ga dan terug naar mijn hotelkamer. Ik verwacht dat het een rustige avond wordt, maar er komt ineens een drumband voorbij. Deze had ik vanochtend ook al even gezien en aangezien ik nieuwsgierig ben, haast ik me met de lift naar beneden om de band van dichterbij te bekijken. Het blijkt een parade te zijn van de Apprentice Boys of Derry, een protestante vereniging die elk jaar op de tweede zaterdag van augustus het einde van de belegering van Derry herdenkt. De belegering begon in december 1688 en duurde tot eind juli 1689. Waarschijnlijk zijn er 4000 mensen overleden tijdens de belegering…

De Apprentice Boys of Derry

Als de band voorbij is, neem ik de lift naar de bovenste verdieping van het hotel om terug te gaan naar mijn kamer. Ik word nog één keer gestoord als iemand op mijn deur klopt die per ongeluk bij de verkeerde kamer is, maar dan is het echt rustig. Ik ga slapen met mijn gedachten alvast bij morgen: dan heb ik een High Tea bij het Titanic Belfast museum!


Tot morgen!

Lees verder: Dag 7


1 opmerking: