zaterdag 21 februari 2015

Reisverslag Belfast 2014: dag 7


10 augustus 2014

Na alle zon en warmte van gisteren verbaast het me niets dat het vandaag weer gewoon regent. Het past wel bij mijn eerste bestemming van vandaag: het Belfast City Cemetery, oftewel de begraafplaats. Voor vanmiddag staat de High Tea bij Titanic Belfast op het programma.

Ik neem eerst de bus richting het Belfast City Cemetery, één van de twee grote begraafplaatsen in de stad (de andere is Milltown). De begraafplaats werd in 1869 geopend, in 1916 werden er delen gereserveerd voor Joden en overleden soldaten en mariniers. Een ondergrondse muur geeft nog steeds een verdeling aan tussen katholieke en protestante graven.
Vandaag de dag zijn er nog veel oude graven te zien, velen met indrukwekkende grafstenen. Uiteraard zijn er ook vervallen graven bij en grafstenen waarvan de namen bijna niet meer te lezen zijn.

Enkele oude graven op het Belfast City Cemetery

Ik ga op zoek naar het graf van Samuel Scott, dat dankzij de plattegrond van de begraafplaats niet moeilijk te vinden is. Zoals ik in mijn verslag van dag 4 al aangaf, is Samuel Scott het eerste slachtoffer van de Titanic: toen hij vijftien was, viel hij tijdens het helpen bij de bouw van een steiger en overleed. Hij werd begraven op het Belfast City Cemetery, waar hij pas in juli 2011 een grafsteen kreeg (hij overleed op 20 april 1910). Het plaatsen van de steen gebeurde in het bijzijn van een nichtje van hem en haar familie en de auteur van het boek Spirit of the Titanic (Nicola Pierce), een jeugdboek dat helemaal over Samuel Scott gaat.

Het graf van Samuel Scott, het eerste slachtoffer van de Titanic

Nadat ik het graf van Samuel bezocht heb, bekijk ik nog enkele andere graven, waaronder het graf van William James Pirrie (de baas van Harland & Wolff tijdens de bouw van de Titanic) en de graftombe van Edward Harland (één van de oprichters van Harland & Wolff). Daarna verlaat ik de begraafplaats om terug te keren naar het stadscentrum. De halte bij de begraafplaats heeft geen lijstje met tijden en aangezien ik geen Internetverbinding heb, kan ik de app van Translink (de openbaar vervoer maatschappij in Belfast) niet gebruiken. Ik wacht een tijdje, wacht nog wat langer… en wacht. Uiteindelijk loop ik richting de volgende halte, hopend dat daar tijden vermeld staan. Pas twee haltes verder vind ik een lijstje, waarop staat dat de volgende bus nog een tijdje op zich laat wachten. Ik had namelijk precies de pech dat er rond dit tijdstip maar één bus per uur rijdt.

Niet ontmoedigd keer ik terug naar het centrum, waar op dat moment een politiestaking aan de gang is. Wagens en agenten blokkeren de straten en doorgangen, maar met een beetje moeite mag ik er langs en kan ik op de bus stappen naar het Titanic Quarter. Aangekomen bij Titanic Belfast zie ik dat er weer een cruiseschip in de haven ligt, de Celebrity Infinity dit keer.

De Celebrity Infinity in de haven van Belfast

Ik wacht in het Atrium (begane grond) van het museum tot ik met de lift naar boven mag voor de High Tea. De High Tea vindt plaats in de Titanic Suite op de vijfde verdieping van het museum, waar ‘gewone’ bezoekers niet mogen komen. Ik voel me nu al speciaal!
Samen met anderen die de High Tea gereserveerd hebben, wacht ik in de Olympic Suite. Uiteindelijk worden we één voor één naar onze tafel in de Titanic Suite gebracht. Ik bof, want mijn tafel is vooraan in de zaal en ik zit dus vlakbij de Grand Staircase. Dit is de grote eerste klas trap van het schip die hier exact nagebouwd is. Detail: de klok bovenaan de trap geeft 2.20u aan, het tijdstip dat de Titanic geheel onder water verdween in de nacht van 14 op 15 april…

Het uitzicht vanaf mijn tafel op de Grand Staircase

Tijdens de High Tea vergeet ik het zinken even en voel ik me als een eerste klas passagier. De tafel is keurig gedekt met serviesgoed met het White Star logo, er speelt een klein orkestje rustige muziek en ik heb een mooie kaart voor mijn neus om mijn thee uit te kiezen. De hapjes staan vast, maar er wordt wel gevraagd of ik een speciaal dieet of iets dergelijks heb. Als ik doorgeef dat ik vegetariër ben, worden de sandwiches met vlees netjes weggelaten. In plaats daarvan krijg ik heerlijke sandwiches met komkommer, roomkaas en waterkers en daarnaast de ‘gewone’ hapjes: gebakjes, mousse, puddinkjes, scones met frambozenjam en slagroom, Red Velvet Cake… Het is allemaal even lekker!

Mijn favoriet tijdens de High Tea: de Red Velvet Cake! Geserveerd op een bord met het White Star Logo en RMS Titanic.

Dankzij de heerlijke hapjes en de sfeer zit ik bijna het maximum van twee uur aan tafel. Ik vind het jammer dat ik de Titanic Suite moet verlaten, want het heeft echt iets bijzonders. Zelfs de toiletten erbij zijn chique!
Ik keer uiteindelijk toch terug richting het centrum en stap nog even uit bij de St. George’s Market. Het kraampje dat crêpes verkoopt, is gesloten, maar na de uitgebreide High Tea vind ik dat niet zo heel erg…

Geen crêpes vandaag!

Na nog wat rondgelopen te hebben door de stad, ga ik terug naar het hotel. Ik besluit voor de verandering in het restaurant van het hotel te eten, hoewel ik nog niet echt honger heb. Tijdens het eten heb ik uitzicht op enkele muurschilderingen van Sandy Row, de straat waar mijn hotel aan ligt. Het zijn redelijk onschuldige muurschilderingen over Noord-Ierland en het voetbal.

Muurschilderingen van Sandy Row

Na het eten ga ik terug naar mijn kamer. Morgen heb ik nog één volle dag in Belfast, overmorgen ga ik helaas alweer naar huis… Zo ver is het gelukkig nog niet, morgen heb ik nog genoeg om te doen!


Tot morgen!

Lees verder: Dag 8


1 opmerking: