zondag 22 februari 2015

Reisverslag Londen 2014: dag 1

21 november 2014

Toen ik in november 2010 Londen verliet na mijn vakantie, wist ik het eigenlijk al: ik wil nog eens terug! Vandaag is het dan eindelijk zo ver, ik ga beginnen aan mijn vierdaagse vakantie in de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk!

Ruim op tijd ben ik op station Roosendaal, waar ik op de internationale trein naar Brussel-Zuid zal stappen. De internationale trein van NS Hispeed zal voor mij altijd bijzonder blijven, omdat ik regelmatig met deze trein reed toen ik nog in Frankrijk woonde. Wat me altijd bij zal blijven, is de keer dat ik vanuit Frankrijk naar huis zou komen toen het sneeuwde: mijn TGV had vertraging, maar de laatste NS Hispeed bleef keurig wachten en vertrok daardoor met tien minuten vertraging vanuit Brussel-Zuid. Uiteindelijk kwam de trein twee minuten te vroeg in Roosendaal aan…

Maar goed, ik dwaal af! Ik stap in de trein en krijg onderweg contact met twee Amerikaanse toeristen die willen weten bij welk station we zijn. Ze denken dat ze in Brussel Centraal uit moeten stappen (net als vele anderen), maar ik leg uit dat Brussel-Zuid/Midi het grote station van Brussel is. Omdat ze over moeten stappen op een trein naar Luxemburg, weet ik zeker dat ze naar Brussel-Zuid moeten en stap ik samen met hen uit.

Hoewel mijn Eurostar naar Londen pas over ruim twee uur vertrekt (de NS Hispeed en Eurostar sluiten niet mooi op elkaar aan met deze dienstregeling), loop ik toch vast richting perron 1 en 2: het Eurostar-terminal.
Als ik daar aankom, blijkt er een flinke rij te staan. Ik sluit aan en vang ondertussen op wat er aan de hand is: door problemen in de tunnel gisteren is er een trein uitgevallen. De passagiers van die trein schuiven door naar de volgende trein en de passagiers van die trein naar mijn trein… Ik vrees al dat ik nog eens twee uur extra op Brussel-Zuid kan wachten, maar als de rij zich na ruim een uur in beweging zet, blijk ik geluk te hebben. Ik mag gewoon met dezelfde trein mee en krijg keurig een nieuwe zitplaats toegewezen.

De treinreis van Brussel-Zuid naar London St. Pancras verloopt verder zonder problemen. Aangekomen op St. Pancras (het internationale treinstation van Londen) loop ik naar buiten om naar mijn hotel te gaan. Ik verblijf in het Thistle Euston hotel, vlakbij het Euston metrostation. Vanaf St. Pancras is het ongeveer een kwartiertje lopen. Het is ook mogelijk om de metro te nemen, maar na twee uur in de trein gezeten te hebben, vind ik het niet erg om te lopen.

Mijn kamer in Thistle Euston

Als ik ingecheckt ben en me op mijn kamer een beetje opgefrist heb, ga ik de stad in. Ik neem de metro naar Covent Garden en zie dat alles al helemaal in kerstsfeer is. Ik maak wat foto’s van de verlichting en loop door de Apple Market, een overdekte markthal. Na even zoeken vind ik mijn favoriete winkels: Build-A-Bear Workshop en de Disney Store. Ik kijk even binnen, kan het niet nalaten iets te kopen bij Build-A-Bear, maar ga dan verder. Omdat het toch een beetje koud is, haal ik een warme chocomel met honing en amandel bij de Starbucks (heerlijk!) voor ik verder ga.

De etalage van Build-A-Bear Workshop

Ik kom langs de Chinese wijk, maar ik kijk er verder niet rond. In plaats daarvan loop ik door naar Shaftesbury Avenue, waar Rainforest Café zit: een winkel met restaurant erbij met een tropisch regenwoud thema. Het zit vlakbij Piccadilly Circus, wat mijn volgende bestemming is. Vanaf hier kan ik de kerstverlichting van Regent Street en Oxford Street zien.

De bekende neon-reclames op Piccadilly Circus

Lopend ga ik door naar Leicester Square, een groot winkelgedeelte van de stad. Als eerste bezoek ik de M&M’s winkel. Deze winkel ken ik nog van mijn bezoek aan Orlando in 2011, maar de winkel in Londen blijkt vele malen groter. Er zijn maar liefst vier verdiepingen met M&M’s, T-shirts, sleutelhangers en zelfs pyjama’s met de snoepjes erop. Ook hangen er schilderijen met M&M’s in de hoofdrol en mag uiteraard een M&M verkleed als wacht bij Buckingham Palace niet ontbreken.

M&M's Buckingham Palace wacht

Als ik de M&M’s winkel weer verlaat (met souvenirs uiteraard…) loop ik door naar Regent Street, één van de grote winkelstraten van de stad. Het is even wandelen, maar dan ben ik bij Hamley’s: De grote speelgoedwinkel van de stad. Of je nu volwassen of kind bent, deze winkel moet je bezocht hebben tijdens je vakantie in Londen!

Ik kijk op mijn gemak rond op alle afdelingen en bewonder het vele speelgoed. Op de vierde verdieping trekt een speciale Harry Potter afdeling mijn aandacht. Er zijn ontzettend leuke souvenirs, maar de prijzen (77 pond voor een kleine Hedwig in een kooi…) zorgen ervoor dat ik alleen foto’s maak van de afdeling.

Dit kleine Hedwig-beeldje kost 77 pond bij Hamley's...

Ik verlaat Hamley’s en loop door naar Oxford Street, een andere grote winkelstraat in de stad. Tijdens mijn vorige bezoek in 2010 was deze straat helemaal versierd, maar nu hangen er alleen wat verlichte bollen.
Omdat ik toch wat moe ben van de reis en vooral van het vele lopen, besluit ik met de bus terug te gaan naar het hotel. Dit duurt uiteraard even, want Oxford Street is een drukke straat en de bus kan af en toe maar een meter vooruit komen.

De tegenvallende versieringen op Oxford Street

Eindelijk ben ik dan toch terug bij Euston Station. Ik loop naar mijn hotel, neem de lift naar mijn hotelkamer en plof daar vermoeid, maar tevreden met wat ik al heb gezien, in bed.


Tot morgen!

Lees verder: Dag 2


Geen opmerkingen:

Een reactie posten