vrijdag 20 februari 2015

Reisverslag Belfast 2014: introductie

Laten we beginnen met de feiten: Belfast is de hoofdstad van Noord-Ierland. Noord-Ierland hoort weer bij het Verenigd Koninkrijk, wat betekent dat er in Belfast met ponden betaald wordt en dat de inwoners Engels spreken (met een Noord-Iers accent). De stad is vooral bekend door The Troubles, de strijd tussen de katholieken en protestanten.

Voor mij heeft Belfast een andere betekenis: het is voor mij de stad waar de Titanic geboren is. Tussen 1909 en 1912 werd er op de scheepswerf en in het Thompson droogdok aan dit bekende schip gewerkt (moet ik nog vermelden dat ze tijdens haar eerste reis tegen een ijsberg botste en zonk?). Vlak naast de plaats waar ze gebouwd is, staat nu een groot museum: het Titanic Belfast museum.

Het Titanic Belfast museum werd geopend in 2012, precies 100 jaar nadat de Titanic zonk. In juli van dat jaar heb ik het museum voor het eerst bezocht en in totaal vier dagen in de stad doorgebracht.
Dit jaar heb ik gekozen voor een langer bezoek: ik zal in totaal negen dagen in de stad doorbrengen. Tijdens één van deze dagen zal ik een bezoek brengen aan Dublin, de hoofdstad van Ierland.

Om mezelf voor te bereiden op het bezoek heb ik gebruik gemaakt van mijn foto's en ervaring van mijn 2012 bezoek, de Belfast In Your Pocket Guide (te downloaden via Internet) en diverse websites, waaronder die van het openbaar vervoer in Belfast (Translink) met de bijbehorende app en de website van het Belfast Visitor Centre. Omdat er geen echte stadsplattegronden van Belfast te vinden zijn, is Maps van Google ook een handig hulpmiddel om je bezoek aan Belfast voor te bereiden.

Goed, op naar de eerste dag, veel leesplezier!


Lees verder: Dag 1



Geen opmerkingen:

Een reactie posten