zaterdag 21 februari 2015

Reisverslag Belfast 2014: dag 9

12 augustus 2014

Mijn laatste dag in Belfast alweer! Ik vind het jammer dat het bijna voorbij is, al weet ik dat ik heel veel gezien en gedaan heb en dat ik thuis nog altijd de foto’s als herinneringen heb.

Na het ontbijt pak ik de laatste spullen in en check ik uit. Mijn koffer kan ik in het hotel achterlaten, zodat ik daar niet mee hoef te sjouwen: ik heb namelijk nog een paar uur voor ik naar het vliegveld moet.
Ik ga lopend naar de botanische tuinen, waar ik gisteren ook geweest ben. Vandaag ga ik er niet heen om de bloemen en planten te bekijken, maar om een bezoek te brengen aan het Ulster Museum.

Dit is een museum met gratis toegang, bestaande uit vier delen: de Art Zone (de kunstgalerij), de Nature Zone (mineralen en opgezette dieren), de History Zone (de nadruk ligt op de geschiedenis van Belfast en omgeving) en Window on Our World. Dit is een soort samenvatting van het hele museum met dingen die iets te maken hebben met de verschillende afdelingen. Zo is er een oud Keltisch kruis te zien, een Indianentotempaal, een oude auto en een reusachtige, opgezette wolfshond. Ook zijn er skeletten van dino’s te zien.

Deze Ierse wolfshond is iets groter dan de hond van de buren...

Ik dwaal op mijn gemak door de diverse afdelingen van het museum. Vooral het geschiedenisgedeelte met de dieren van vroeger trekt mijn aandacht. Verderop in de History Zone leer ik meer over Egyptische graven en zie ik zelfs een echte mummie… Ook is er aandacht voor de Vikingen en oude fossielen.
Een suppoost attendeert me op een aantal speciale mineralen die oplichten onder Uv-licht. Ik heb er geen ander woord voor: het ziet er ontzettend gaaf uit!

Oplichtende mineralen

Verderop in de Nature Zone zie ik nog meer fossielen en nagemaakte vissen, waaronder een enorme inktvis. Ook kom ik de dodo tegen.
Uiteindelijk kom ik bij de Art Zone, waar ik geen foto’s mag maken uiteraard, behalve bij The Age of Liberty: een tentoonstelling over mode in Parijs door de jaren heen.

De jurken van The Age of Liberty

Hoewel er nog meer te zien is in het museum weet ik dat ik op de tijd moet gaan letten. Ik loop naar het stadscentrum om nog iets te eten en drink mijn drinken op in het zonnetje voor de City Hall. Dan ga ik terug naar het hotel om mijn koffer op te halen.
In de bus naar het vliegveld blijken nog meer Nederlanders te zitten. Omdat ik alleen ben en met niemand praat, hebben ze niet door dat ik elk woord dat ze zeggen kan verstaan. Pas als één van hen mijn koffer voor me uit het rek tilt en ik hem vriendelijk bedank in het Nederlands, krijgen ze het door.

Een beetje zenuwachtig check ik in. Zou mijn koffer te zwaar zijn? Ik mag maximaal twintig kilo ruimbagage meenemen, anders moet ik bijbetalen. Vol spanning kijk ik naar de weegschaal. Die geeft aan dat mijn koffer een gewicht heeft van… 19,9 kilo! Wat een geluk!
Ik ontvang mijn boarding pass en mag dan nog ruim twee uur wachten. Ik dwaal wat over het vliegveld en koop een flesje drinken voor onderweg, dat tot mijn verbazing niet verpakt hoeft te worden (dat is op Schiphol wel anders!). Uiteindelijk mag ik naar de gate en kan ik aan boord.

Op naar Amsterdam Schiphol Airport!

Het vertrek gaat vlot en voor we het weten, komen we in de buurt van Amsterdam Schiphol Airport. Vroeger dan gepland, om 18.29, landen we. Dit betekent echter niet dat ik nog moet wachten op mijn taxi naar huis, want we taxiën nog bijna tien minuten naar de gate.


Dan zijn we er en is deze vakantie toch echt voorbij. Op naar de volgende!


1 opmerking:

  1. Heel leuk om na alle verhalen vorig jaar dit verslag te lezen. Een aantal dingen zijn bekend voor mij, maar heel veel is nieuw. Ik zou graag nog eens terug gaan naar Belfast.

    BeantwoordenVerwijderen