vrijdag 7 september 2018

Reisverslag Canada & VS 2018: dag 4

<-- Vorige dag

Donderdag 19 juli 2018: Victoria --> Seattle

Onze reis is drie dagen geleden begonnen in Canada, maar vandaag gaan we de overstap maken naar de Verenigde Staten: we steken met de veerboot over naar Port Angeles en reizen vervolgens verder naar Seattle, een afstand van zo’n driehonderd kilometer.

Op naar de VS!

Tot vier uur slapen we allebei redelijk deze nacht, daarna zijn het korte slaapjes tot de wekker van half zeven. Terwijl we opstaan, zetten we de televisie aan om nog iets mee te krijgen van de Tour de France, waarbij we zien dat de Nederlander Steven Kruijswijk voorop ligt.

Als we aangekleed zijn, verlaten we de kamer voor het ontbijt. Bij het openen van de deur blijkt er een plaatselijke krant neergelegd te zijn als extra service. We leggen hem netjes in de kamer en gaan dan naar het restaurantje voor het ontbijt, dat inbegrepen is. Er is keuze uit brood, muffins, bagels, zoete broodjes, wafels, roerei en yoghurt en natuurlijk zijn er warme en koude drankjes. Op de bar staat nog een schaal met fruit, maar dat is van mindere kwaliteit dan de rest van het ontbijt.

Met nog twee muffins in de tas voor onderweg gaan we terug naar de kamer om de laatste spullen in te pakken. Als we alles gecontroleerd hebben, zetten we met spijt de spannende Touretappe uit en gaan we naar beneden om uit te checken en de auto in te laden. Dit gaat allebei vlot en dan zijn we op weg naar de haven.

Ondanks de vele verkeerslichten onderweg zijn we snel bij de haven. De veerboot naar Port Angeles vertrekt om half elf, maar iedereen moet er uiterlijk negen uur zijn in verband met de douanecontrole. Dit houdt in dat iedereen zich bij de ingang meldt en vervolgens in een rij ingedeeld wordt om te wachten. Wij moeten in rij 6 wachten tot negen uur en intussen een formulier met gegevens invullen.

Wachten in de rij voor de douane

Iets over negenen komt de ‘blauwe brigade’ aanlopen: een groep douanecontroleurs die de rijen auto voor auto af zullen gaan. We wachten rustig af tot de controleur bij onze auto is en laten dan ons paspoort en het ingevulde formulier zien. Vervolgens wordt ons verteld dat we ons beiden moeten melden bij het douanekantoor aan het begin van de rijen.

We sluiten de auto af en gaan met al onze papieren naar het kantoor. Hier moeten we in de rij wachten, want iedereen wordt één voor één naar binnen geroepen. Als niet-Amerikanen moeten wij binnen ons paspoort afgeven en buiten wachten tot we omgeroepen worden. We staan er niet alleen, want er blijkt nog een Nederlandse familie te zijn die de grens over gaat vandaag.

Tijdens het wachten kletsen we over de verschillende reizen die we maken, terwijl ondertussen de rij wachtende mensen korter en korter wordt. Uiteindelijk worden we terug naar binnen geroepen. Omdat we van tevoren keurig ESTA’s aangevraagd hebben (toestemming om de Verenigde Staten binnen te komen), moeten alleen onze vingerafdrukken nog genomen worden en onze foto’s. Ook moeten we per persoon nog zes dollar extra douanekosten betalen. Als ons eerste verblijfadres in de VS ingevoerd is, krijgen we stempels in ons paspoort en een papiertje dat eruit gehaald moet worden als we de VS weer verlaten.

Met onze gestempelde paspoorten keren we terug naar de auto. Inmiddels is de boot aangekomen en niet lang nadat we in de auto zijn gaan zitten, mogen we al aan boord. We moeten onze auto op het autodek achter een grote camper parkeren en dan de auto verlaten. Via de trap gaan we naar het bovendek, dat een stuk groter is dan het dek van de veerboot van gisteren. We lopen door naar het buitendek, waar we nog een mooi uitzicht over het centrum van Victoria hebben.

Uitzicht vanaf de boot

Ruim na half elf begint de boot te bewegen. We draaien eerst en zetten dan koers richting Port Angeles. Omdat het aan dek heel fris is, gaan we naar binnen, waar we op de stoeltjes van het observatiedek plaatsnemen. Hier hebben we uitzicht over het water en de bergen van het Olympic National Park in de verte. Opeens wordt er geroepen en blijkt er een walvis naast de boot te zien te zijn. Zou dit dezelfde bultrugwalvis van gisteren zijn? Aan de andere kant zouden ook nog orka’s zwemmen, maar helaas zien we die zelf niet.

Uitzicht onderweg

Na een vaart van zo’n anderhalf uur komen we aan bij Port Angeles in de staat Washington. We hebben geluk, want onze rij mag al snel gaan rijden en van boord. Uiteraard kunnen we niet zomaar doorrijden – we moeten eerst nog wat vragen beantwoorden bij een poortje – maar dan rijden we toch echt Port Angeles in de Verenigde Staten in.

Onze eerste indruk is dat het plaatsje echt een grensplaatsje is zonder verdere bijzonderheden. Mede door het bewolkte weer ziet het er wat grauw en armoedig uit. We concentreren ons echter op een tankstation en een winkel om iets te eten te halen voor we echt aan de rit op de Amerikaanse wegen beginnen. Voor we naar Seattle rijden, willen we namelijk eerst nog Olympic National Park bezoeken.

De rit ernaartoe is gemakkelijk, want de ingang van het park ligt maar net buiten het stadje. Zoals bij elk Amerikaans nationaal park begint ons bezoek bij het Visitor Center, het informatiecentrum. Hier kopen we een America the Beautiful Pass: een jaarpas die geldig is voor alle Amerikaanse nationale parken. Dit is namelijk voordeliger dan overal losse toegang betalen.

Met een kaart van het park gaan we het park in. We hebben maar kort de tijd, dus beperken we ons bezoek tot het rijden naar de Hurricane Ridge, het uitzichtpunt bovenop de berg. De weg erheen is lange tijd afgesloten wegens werkzaamheden, maar vandaag is de weg gedeeltelijk open. Dit betekent dat er een flink stuk maar één baan open is. We moeten even wachten, maar kunnen dan in kolonne over een deels geasfalteerde en deels grindweg verder.

Uiteindelijk komen we bij het einde van de werkzaamheden en wordt de weg weer gewoon tweebaans. We rijden door tussen de bomen en het groen, waardoor we ons een beetje in het regenwoud wanen. Hoe hoger we komen, hoe meer wolken we tegenkomen en af en toe moeten we ook echt door de bewolking rijden. Mijn vriend maakt zich een beetje zorgen: zullen we boven wel iets zien met al die bewolking? Ik heb echter een camerabeeld gezien in het Visitor Center, waarbij de Hurricane Ridge zonnig en helder is.

Onderweg in Olympic National Park (foto gemaakt met telefoon)

Het camerabeeld blijkt gelijk te hebben: ineens zitten we boven de bewolking en is de lucht helderblauw met een stralende zon. Voor ons zien we de enorme bergen die de Hurricane Ridge vormen.

Deel van de Hurricane Ridge met links de bewolking waar we doorheen gereden zijn

We parkeren de auto en beginnen met het maken van foto’s van het prachtige landschap. Er zijn diepe groene dalen en hoge bergtoppen met sneeuw met daartussen bergruggen met groene bomen. We vinden het allebei heel mooi!

Hurricane Ridge

Vanaf de parkeerplaats lopen we een stukje, waarbij we ineens een elk (een soort hert) zien. Het dier staat rustig te grazen en trekt zich weinig aan van de toeristen om hem heen.

Een elk langs de kant van de weg

We lopen langs de elk het pad omhoog op, zodat we uitzicht hebben over de achterkant van het gebergte. ‘Uitzicht’ is misschien een groot woord, aangezien deze kant heel bewolkt is. Bij helder weer zou je het water moeten kunnen zien waar we vanochtend over gevaren hebben, maar nu zien we alleen een paar bergtopjes.

Uitzicht aan de achterkant

Vanaf het uitzichtpunt lopen we nog een stukje door het bos, waarbij we opnieuw een elk tegenkomen en twee stukken bevroren sneeuw. Onze korte wandeling eindigt bij het Visitor Center van de Hurricane Ridge, waar aan de achterkant een uitkijkterras is. Hier staan ook informatieborden over de bergen. Er wordt onder andere verteld dat door de klimaatverandering de gletsjer op één van de bergen de laatste jaren ernstig kleiner is geworden.

Opnieuw een elk

Gletsjers van de Hurricane Ridge

We kijken nog even verder naar de informatieborden buiten en ook in het Visitor Center voor we aan de rit terug naar beneden beginnen. Het is geen spannende rit: we kunnen goed doorrijden en we hebben weinig last van de wegwerkzaamheden. Wel zien we nog twee keer een elk.

Beneden stoppen we nog even bij het Visitor Center, waarbij we de eerste souvenir van de vakantie kopen: een knuffel in de vorm van een zeearend.

Onze eerste souvenirknuffel

Na nog een sanitaire stop gaan we richting Seattle, een rit van zo’n drie uur. We rijden eerst terug naar Port Angeles en verlaten dan het dorp. We passeren nog een paar andere dorpen voor we echt op de snelweg rijden. De uitdaging voor ons hierbij is het omrekenen van de snelheden: de auto heeft alleen een snelheidsmeter in kilometers, terwijl alles hier in mijlen aangegeven staat. Gelukkig heb ik mijn leerlingen op school het afgelopen jaar de tafel van 16 geleerd!

Over de snelweg kunnen we goed doorrijden. Onderweg zien we veel bos met hoge bomen. In het dorpje Port Orchard stoppen we even voor we onze weg weer vervolgen. Er zijn twee manieren om bij Seattle te komen: met een veerboot over varen of om het water heen rijden. Wij kiezen voor de laatste manier en houden richting Tacoma in. Hier moeten we wel een tolbrug over, maar dit is makkelijker dan weer met een veerboot over. Bovendien komen we nu aan de zuidkant van de stad uit, waar ons hotel zit. Als we met de veerboot waren gegaan, hadden we heel Seattle nog door moeten rijden.

In de verte zien we inmiddels Mount Rainier, een hoge bergtop met eeuwige sneeuw. Met de berg op de achtergrond rijden we naar Renton, een voorstadje van Seattle. Hier zit ons hotel. Na het inchecken krijgen we kamer 142 in de zuidvleugel toegewezen. We pakken een beetje uit, wassen een paar kledingstukken en gaan dan op zoek naar een restaurant om te eten. Het wordt Applebee’s, een restaurant waar mijn vriend goede ervaringen mee heeft. Helaas blijkt dit restaurant anders dan het restaurant dat hij kende en is de keuze vrij beperkt en niet heel gezond.

Als we gegeten hebben, lopen we nog even naar de Walmart, die vlakbij het hotel zit. We lopen een rondje, kopen nog een paar kleine dingen en gaan dan terug naar het hotel. Hier bereiden we ons alvast een beetje voor op morgen, want dan willen we in ieder geval de bekende toren Space Needle op om van het uitzicht over Seattle te genieten.